یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

باید به سمت تجاری‌سازی تحقیقات در پروژه‌های پژوهشی حرکت کرد

مدیر گروه پژوهشی انرژی های تجدیدپذیر گفت: باید با برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم زمینه را برای تجاری‌سازی تحقیقات پژوهشی فراهم سازیم تا بتوانیم محصولات تولیدی فناورانه را به سرانجام برسانیم.

باید به سمت تجاری‌سازی تحقیقات در پروژه‌های پژوهشی حرکت کرد
13 مرداد 1395 03:34
شهریار بزرگمهری مدیر گروه پژوهشی انرژی های تجدیدپذیر در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی‌ پژوهشگاه نیرو در خصوص بازدید از موسسه تحقیقات صنعت برق کشور کره جنوبی به نام کپری (KEPRI)گفت: بعد از سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران و مذاکرات انجام شده در سطوح مختلف سران و وزرا، شرکت‌ها و نمایندگان و موسسات کره‌ای نیز مذاکراتی با طرف‌های ایرانی داشتند. بین شرکت کپری (KEPRI) از کره جنوبی با پژوهشگاه نیرو نیز مذاکراتی انجام یافت.
وی تصریح کرد: موسسه کپکو (KEPCO) مشابه شرکت توانیر ایران است که مسولیت تامین برق از مرحله تولید، انتقال تا توزیع را برعهده دارد. همچنین کپری زیرمجموعه کپکو و بازوی تحقیق و توسعه پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه صنعت برق کره جنوبی است.
بزرگمهری اظهار کرد: بعد از مذاکرات به عمل آمده مقرر شد تعدادی از موضوعات مشترک برای همکاری در انتقال و توسعه فناوری در حوزه صنعت برق مشخص شود و همکاری در این بخشها انجام پذیرد.
وی گفت: بر همین اساس جمعی از محققان و پژوهشگران پژوهشگاه نیرو ماموریت پیدا کردند تا بازدیدی از موسسه کپری داشته باشند که در این بازدید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چهار موضوع با توجه به نیاز کشور بیشتر مورد تاکید قرار گرفت.
مدیر گروه پژوهشی انرژی های تجدیدپذیر، آب شیرین کن با فناوری MCDI، پیل سوختی اکسید جامد شامل سامانه های تولید همزمان برق و حرارت در ظرفیت تولید برق 1 الی 5 کیلو وات، سامانه های مولد برق از انرژی زیست توده، و فناوری مانیتورینگ و عیب یابی توربین‌های بادی را از جمله توانمندیهای مناسب کره جنوبی در همکاریهای در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر می توان محسوب نمود.
وی افزود: براساس مذاکرات صورت گرفته چهار پروپوزال در این خصوص دریافت شده است که در حال بررسی است و در طی هفته آتی جمع بندی نهایی انجام خواهد شد تا با مشورت با دفتر روابط بین الملل پاسخ به این پیشنهادات جهت ارسال به کپکو تهیه شود.
وی ادامه داد: شرکت کپکو در سال 2016 دارای بودجه‌ای معادل 300 میلیون دلار برای تحقیقات صنعت برق در کشور کره جنوبی می باشد.
بزرگمهری تاکید کرد: ایران از نظر فنی و مهندسی و نیروی انسانی دارای پتانسیل قوی است به طوری که در این عرصه کمتر از کره جنوبی نیست. اما در رابطه با بودجه و امکانات نسبت به کره جنوبی کمبودهایی وجود دارد؛ اما با توجه به امکانات موجود پیشرفت‌های قابل توجهی در کشور داشته ایم و امیدواریم با حمایت مسوولان و مدیریت دقیق بتوانیم فاصله ها را کمتر کنیم.
وی اضافه کرد: کشور کره جنوبی بودجه مناسبی با امکانات فراوان را صرف تحقیق و پژوهش می کنند در حالیکه در کشور ما بودجه مناسبی در اختیار این بخش قرار نمی‌گیرد. بایستی با برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم زمینه را برای تجاری‌سازی تحقیقات فراهم سازیم تا بتوانیم محصولات تولیدی فناورانه را به سرانجام برسانیم.
بزرگمهری یادآور شد: در کشور ما به دلیل عدم پیوستگی پروژه ها اکثر تحقیقات به نتیجه تجاری منتج نمی شود که این امر نشانگر مفقود بودن زنجیره تجاری‌سازی در پروژه‌های تحقیقاتی در کشور است.
وی تاکید کرد: بایستی مانند کره جنوبی به فکر تجاری‌سازی دانش و تحقیقات در کشور باشیم چرا که کره با تجاری‌سازی تحقیقات توانسته بازارهای مناسبی در سراسر جهان را بدست آورد.
بزرگمهری ادامه داد: کره‌ای‌ها علاقمند به همکاری با ایران هستند به طوری که با سرعت عمل، مذاکرات را پیگیری می‌کنند. بنابراین همکاری با این کشور فرصت مناسبی را برای توسعه فناوری در کشور فراهم می‌نماید.
وی تاکید کرد: شرکت‌های کره‌ای در بخش تجاری سازی خیلی قوی هستند، اگر بتوانیم با پروژه‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری مشترک با آنها همکاری کنیم، می‌توانیم به اهداف توسعه تجاری‌سازی تحقیقات در حوزه‌های مشخص شده دست پیدا نماییم.
بزرگمهری خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه کافی و مدیریت منسجم عرصه را برای رسیدن به اهداف مورد نظر هموار خواهد ساخت.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.