وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، پساب نیروگاهی
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

دستیابی محققان پژوهشگاه نیرو به فناوری نمک‌زدایی ۷۲ درصدی پساب نمکی نیروگاهی

پژوهشگران گروه پژوهشی محیط‌زیست پژوهشگاه نیرو موفق شدند با استفاده از سامانه نمک‌زدای میکروبی پساب نمکی نیروگاهی را تا 72 درصد نمک‌زدایی کنند.

دستیابی محققان پژوهشگاه نیرو به فناوری نمک‌زدایی ۷۲ درصدی پساب نمکی نیروگاهی
17 اسفند 1402 09:16

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو،  این فناوری یک فناوری جدید و آینده‌نگر است که می‌تواند مصرف انرژی را به حداقل رسانده و افزایش بازیابی آب شیرین را دربر داشته باشد.

 

"مرتضی جلالی لیچائی" مدیر گروه پژوهشی محیط زیست و مجری طرح در همین رابطه با بیان اینکه آب یکی از اصلی‌ترین نیازهای نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی است، اظهار داشت: یکی از پساب‌های تولیدی در این نیروگاه‌ها و واحدهای گازی مجهز به سیستم خنک‌کنندۀ هوای ورودی توربین، پساب نمکی است که پس از تنظیم pH، با دیگر فاضلاب ها مخلوط شده و یا در استخرهای تبخیری تخلیه می گردد. به دلیل نامناسب بودن ترکیب و اندیس اشباع این پساب ها، تصفیه و بازیابی آن ها به کمک سیستم های غشایی (اسمز معکوس) ممکن یا مقرون به صرفه نیست. تخلیه این پساب ها در آب‌های سطحی نیز اثرات سوئی دارد و سبب خرابی جنس زمین و کم شدن قابلیت نفوذ آب در زمین شده و همچنین املاح موجود در این پساب ها با املاح معدنی خاک زراعی تجمع یافته و به تدریج باعث فساد یا کندی رشد گیاهان شده و آن‌ها را از بین می‌برد. از این رو، نمک‌زدایی این پساب‎‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

 

"مهسا صدیقی" مدیر این طرح نیز گفت: در این فناوری، تولید انرژی، نمک‌زدایی و کاهش بار آلی به طور همزمان انجام می‌شود و از این جهت پتانسیل زیادی برای احیای انواع مختلف آب آلوده به خصوص در جوامع کوچک روستایی و مناطق دورافتاده دارد.

 

وی تصریح کرد: در این پروژه، امکان استفاده از سامانه سلول نمک‌زدای میکروبی برای نخستین بار برای نمک‌زدایی پساب نمکی نیروگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. 


نتایج بدست آمده نشان داد که علی‌رغم حضور ترکیبات نمکی متعدد در پساب نمکی نیروگاهی، سامانه سلول نمک‌زدای میکروبی با کاتد زیستی (جلبکی)، نوردهی پیوسته، و غلظت بهینه منبع کربنی در محفظه آندی، دارای ظرفیت قابل قبولی برای نمک‌زدایی پساب نمکی نیروگاهی است. 


مدیر طرح نمک‌زدایی زیستی با استفاده از سلول آب شیرین‌کن میکروبی بیوکاتدی در پژوهشگاه نیرو افزود:  همچنین در رسانایی 55 میلی زیمنس بر سانتی‌متر که بیشترین میزان شوری پساب‌های نمکی نیروگاهی است، بهترین نتایج حاصل شد و سامانه مورد بررسی در هر سه شاخصه سلول‌های نمک‌زدای میکروبی (نمک‌زدایی، تولید توان الکتریکی، و حذف بار آلی) عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش، همچنین استفاده از کاتد هوا در مقایسه با کاتد زیستی، مد نظر قرار گرفت. کاتد هوا، به لحاظ تولید توان الکتریکی برتری محسوسی از خود نشان داد. به لحاظ میزان نمکزدایی و حذف بار آلی نیز نتایج  بهتری حاصل شد.

 

صدیقی تاکید کرد: با توجه به نتایج به‌دست آمده، خروجی سامانه نمک‌زدای میکروبی می‌تواند برای مصارف خاص چون آبیاری گیاهان مقاوم به شوری، کشاورزی در خاک‌های سبک با زهکشی مناسب، مصارف غیرشرب مانند شستشوی اماکن، تولید بتن و ...، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این سامانه‌ها می‌توانند در ترکیب با واحدهای اسمز معکوس(RO) و جهت پیش‌تصفیه ورودی این واحدها مورد استفاده قرار گرفته و سبب کاهش میزان انرژی مصرفی در این واحدها شوند.

 

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.