وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، بهسازی 5 کنتور مصرف گازوئیل نیروگاه شهید رجایی
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

کنتورهای مصرف گازوئیل واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی بهسازی شد/ محصول بهسازی شده ایرانی با 7 ویژگی برتر و حدود 87 درصد ارزانتر از نمونه خارجی

تعداد پنج عدد از کنتورهای قدیمی گازوئیل مصرفی نوع جابجایی مثبت در واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی قزوین، طی همکاری مشترک میان پژوهشگاه نیرو، نیروگاه شهید رجایی، شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت دانش‌بنیان الکترونیک آگاهان نواندیش از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه نیرو بهسازی شد.

کنتورهای مصرف گازوئیل واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی بهسازی شد/ محصول بهسازی شده ایرانی با 7 ویژگی برتر و حدود 87 درصد ارزانتر از نمونه خارجی
24 بهمن 1402 12:36

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، «وحید حمیتی واقف» مدیر پروژه بازسازی و ارتقاء این کنتورها و معاون مرکز رشد پژوهشگاه نیرو با اعلام این خبر افزود: این پروژه ابتدا بر روی یک کنتور انجام و بعد از موفقیت حاصل شده، طی قراردادی دیگر برای 4 کنتور گازوئیل قدیمی و تمام مکانیکی واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی تکرار شد.

 

وی ضمن تمجید از همکاری منسجم صورت گرفته میان نیروگاه، پژوهشگاه و شرکت دانش بنیان، ادامه داد: در این پروژه کنتور تمام مکانیکی مدل Brooks آمریکا، ضمن بازسازی، ارتقاء یافته و حدود یک هشتم هزینه خرید نمونه خارجی برای آن صرف شده است.

 

مدیر این پروژه همچنین اظهار کرد: قیمت نمونه خارجی این محصول حدود 600 میلیون تومان است، در حالی که قرارداد این پروژه با قیمتی در حدود 75 میلیون تومان در سال 1401 آغاز شده و توسط محققان داخل کشور اجرا شده و ضمن بازسازی کامل کنتورهای اصلی، *آنها را به فلومتر نیز تبدیل کرده است. *

 

واقف با تاکید بر اینکه این محصول ایرانی، دارای ویژگی‌های منحصربه فردی است که آن را نسبت به نمونه‌های خارجی متمایز می‌‌کند، افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این تجهیز بازسازی شده ایرانی، «اندازه‌گیری فلو» است. نمونه اصلی که بازسازی بر روی آن انجام شد، فقط قادر به اندازه‌گیری کل مصرف بود و جریان لحظه‌ای (فلو) را نمی‌توانست اندازه‌گیری کند در صورتی که تجهیز بازسازی شده ایرانی به خوبی و دقت عالی این مهم را نیز انجام می‌دهد.

 

وی، مجزا بودن کامل بخش الکترونیکی از بخش مکانیکی را از دیگر ویژگی‌های این محصول دانست و گفت: چنانچه هر زمان لازم باشد، بخش الکترونیکی بدون نیاز به هیچ نوع توقف در سیستم اصلی و جریان سوخت، به سهولت باز شده و دوباره نصب می‌شود.

 

معاون مرکز رشد پژوهشگاه نیرو با اشاره به قابلیت ارسال خروجی‌های پالس و جریان 4 تا 20 میلی‌آمپر به عنوان دیگر ویژگی این محصول بهسازی شده، عنوان کرد: این محصول که با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت دانش بنیان الکترونیک آگاهان نواندیش مستقر در مرکز رشد و حسن اعتماد مدیریت نیروگاه شهید رجایی ساخته شده است، امکان قرائت مصرف و نیز فلو را به طور لحظه‌ای فراهم ساخته و امکان ارسال آن را به مرکز مدیریت شبکه مهیا می‌سازد.

وی همچنین افزود: کسب دانش فنی احیای انواع کنتورهای گازوئیل و مازوت (اعم از جابجایی مثبت، توربینی، بیضی‌گون (oval) و ...) نیز از جمله مهم‌ترین مزیت اجرای این پروژه است.

 

این تجهیز بازسازی شده ایرانی، به دلیل قابلیت‌های الکترونیکی، امکان اعمال ضریب فلو (Kفاکتور)، تغییر واحد اندازه‌گیری و تغییر بازه اعمال جریان 4 تا 20 میلی آمپر را دارد. این محصول همچنین دارای رمز عبور است، که می‌توان اطلاعات آن را ملاحظه کرد ولی اعمال تغییر در آن، صرفا با وارد کردن رمز عبور میسر است.

 

واقف اضافه کرد: این تجهیزات که به سفارش نیروگاه شهید رجایی تولید شده است، برخلاف نمونه‌های خارجی، دارای نمایشگر ویژه‌ای است که از فاصله دور نیز امکان قرائت را میسر می‌سازد.

 

معاون مرکز رشد پژوهشگاه نیرو با اشاره به محدودیت‌ تحریم‌های فعلی و عدم امکان حضور کارشناسان خارجی برای تعمیر تجهیزات خاطرنشان کرد: با توجه به دانش بنیان بودن و کاملا ساخت داخل بودن این تجهیز، در صورت بروز هر نوع ایراد، تیم ایرانی سازنده به سرعت در محل حضور یافته و مشکل را برطرف ‌می‌کنند که یک نقطه متمایز مهم با نمونه محصولات خارجی تحریمی است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.