وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، کمک فناوری های نوآورانی به دستگاههای تصفیه هوای شهر
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

کمک فناوری‌های نوآورانه به دستگاه‌های تصفیه هوای شهر برای تنفس راحت‌تر شهروندان

امروه با افزایش آلودگی هوای شهرها در سطح جهان، دولت‌ها به دنبال توسعه فناوری‌های‌نوآورانه‌ای هستند تا به کاهش و رفع آلودگی هوای ناشی از دود خودروها و کارخانجات کمک کند.

کمک فناوری‌های نوآورانه به دستگاه‌های تصفیه هوای شهر برای تنفس راحت‌تر شهروندان
22 آذر 1402 12:50

کشور چین در سال 2017، از بزرگترین تصفیه کننده هوای شهری جهان پرده‌برداری کرد. این سازه با ارتفاع نزدیک به 100 متر  در بخش شمالی کشور چین قرار داده شده است که در مقیاس بزرگ برای فیلتر کردن هوای آلوده طراحی شده است. فضای داخلی سازه چندین لایه فیلتراسیون برای جذب ذرات در هنگام عبور هوا دارد.
 

همچنین در شیان واقع در استان شانشی کشور چین، ساکنانی که از آلوده‌ترین هوای چین تنفس می‌کنند، به لطف همسایه جدید خود که یک برج تصفیه‌کننده هوای شهری با ارتفاع 60 متر است، از هوای پاک‌تری استفاده می‌کنند.

فضای داخلی  این برج تصفیه کننده، چندین لایه فیلتراسیون برای جذب ذرات در هنگام عبور هوا دارد. از زمان عملیاتی شدن و به کارگیری برج تصفیه هوای شهر در سال 2017، به طور قابل توجهی ذرات مضر PM2.5 را در منطقه 2.6 مایل مربعی اطراف آن، کاهش داده است.

مفهومی که در پشت دستگاه تصفیه هوای شهر وجود دارد، شبیه به اسکرابرهای صنعتی است که اگزوز کارخانه را تمیز می کنند. با افزایش این فناوری، طراحان امیدوارند  بهره‌برداری از چنین برج‌هایی  در دنیا به بهبود هوای  شهرهای بزرگ کمک نماید.


 همچنین کشور چین از تکنیک‌های دیگر نظیر استفاده از ساختمان‌ها به عنوان فیلتر برای مبازره با آلودگی بهره می‌برد.

در این روش، سیستم‌های فیلتر هوای ذرات با کارایی بالا (HEPA) در سیستم‌های هوای مرکزی نصب می‌شود که بسیار رایج است. این سیستم‌ها، از الیاف فشرده برای جذب بیش از 99 درصد ذرات گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها استفاده می‌کند.

فراتر از این نمونه اولیه چشم نواز، شهرهای سراسر جهان در حال آزمایش فناوری‌های نوآورانه مختلف برای تمیز کردن آسمان خود هستند.

نیمکت‌های جلوگیری از دود که در پاریس طراحی شده‌اند حاوی فیلتر HEPA هستند که هنگام نشستن عابران پیاده هوا را می‌مکند.

دیوارهای زنده گیاهان ساخته شده بر روی نمای بیرونی ساختمان نیز به طور طبیعی گازها را فیلتر می کنند. یک مطالعه نشان داد افزودن 172 فوت مربع گیاه به ازای هر نفر در لندن می تواند تمام ذرات PM10 را حذف کند. خزه ها به ویژه جذب کننده آلاینده ها هستند.

پیش بینی می شود که دیوارهای سبز جهانی تا سال 2030 به یک صنعت 7.5 میلیارد دلاری تبدیل شوند. نماها و سقف‌های سبز مدولار اکنون می‌توانند به عنوان کیت‌های نصب آسان ارائه شوند.

همچنین محققان در حال کار بر روی ترکیب فوتوکاتالیست‌های مشابه در آسفالت جاده‌ها هستند، به نحوی که این آسفالت‌های تصفیه‌شده شیمیایی می‌توانند روزانه؛ چندین تن‌آلاینده‌های هوا را کاهش دهند.

همچنین  بهره‌برداری از جلبک‌های سبز در راستای حفظ هوای پاک از طریق بیوراکتورها در حال انجام است. جلبک‌ها آلاینده‌های موجود در هوا را خنثی می‌کنند در حالی که تکثیر می‌شوند و زیست‌توده تولید می‌کنند که می‌تواند برای سوخت‌های زیستی برداشت شود.


اگرچه کاهش آلودگی و منابع عمده آلودگی مانند کارخانجات و خودروها نیازمند تلاش‌های موازی است، لیکن پیگیری و توسعه بهره‌برداری از فناوری‌های خلاقانه می‌توانند به تنفس راحت‌تر شهروندان شهرهای بزرگ کمک نماید.


ترجمه در روابط عمومی پژوهشگاه نیرو

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.