وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، سیزدهمین کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی/ ایران در حوزه هوشمندسازی شبکه‌های توزیع جایگاه حساسی دارد

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو و دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی از ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه این دوره از کنفرانس خبر داد و گفت: ایران در حوزه هوشمندسازی شبکه‌های توزیع جایگاه حساسی دارد.

ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی/ ایران در حوزه هوشمندسازی شبکه‌های توزیع جایگاه حساسی دارد
12 آذر 1402 09:28

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "مجتبی گیلوانژاد" با اشاره به ارزیابی کمی و کیفی مقالات داخلی و خارجی رسیده به دبیرخانه کنفرانس در مقایسه با کنفرانس‌های قبلی اظهار داشت: امسال پس از سه دوره اخیر که به شکل مجازی برگزار می‌شد، نخستین دوره‌ای است که کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژِی به شکل حضوری برگزار می‌شود.

وی استقبال به عمل آمده از این دوره کنفرانس را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: بیش از 200 مقاله در حوزه هوشمندسازی تاکنون به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی گفت: این مقالات توسط اعضای کمیته علمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به مراتب نسبت به کنفرانس سال قبل به لحاظ تعداد و همچنین کیفیت، رشد داشته است.

وی همچنین در خصوص جایگاه هوشمندسازی شبکه‌های انرژی کشور ایران نسبت به برخی کشورهای همسایه، اظهار داشت: ایران در این حوزه جایگاه حساسی دارد. خوشبختانه به لحاظ فناوری و دانش موضوع در کشور، پیشرو هستیم و تقریبا تمامی موضوعات هوشمندسازی شبکه‌های توزیع را داریم. در حوزه اجرا نیز، طبیعتا به خاطر محدودیت منابع مالی قطعا تا حدودی نیاز به کار و شتاب‌بخشی وجود دارد.

گیلوانژاد با بیان این که کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز ترکیه روی این حوزه خیلی سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند، افزود: کشور ما هم شروع کرده و نزدیک به دو میلیون دستگاه کنتور هوشمند در شبکه توزیع وجود دارد.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: ساختارها و زیرساخت‌های هوشمندسازی در کشور وجود دارد، اما برای فراگیر تر شدن آمار، نیاز به بودجه و منابع وجود دارد. در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی هم پژوهشگاه نیرو ورود کرده و فعالیت‌های قابل توجهی در حال انجام دارد.

گیلوانژاد در عین حال در این باره که کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی به بهبود و پیشبرد هوشمندی شبکه‌های انرژی در ایران چقدر کمک خواهد کرد؟ گفت: این کنفرانس اولین بار است که با هدف رفع نیازهای صنعت برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به تاکید وزیر نیرو و وزارت نیرو مبنی بر مسئله محور کردن کنفرانس‌ها، ما کنفرانس را با این هدف برگزار کردیم که مقالات در جهت پاسخگویی به نیازهای صنعت تهیه شود. از مدت‌ها قبل در وب سایت کنفرانس نیازهای شرکت‌های توزیع، برق منطقه‌ای و مادر تخصصی جمع آوری و به اشتراک با نویسندگان و محققان گذاشته شد و محققان بر مبنای این نیازها مقالات خود را ارائه کردند.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی افزود: برای نخستین بار در این دوره از کنفرانس رویداد ایده‌های فناورانه را داریم که در کنار مقالات نویسندگان، راهکارهای ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان و فنی و مهندسی برای حل مسایل را مورد بررسی و داوری قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس نمایندگان بخش صنعت هم حضور دارند و در نهایت صاحبان ایده‌های برتر مورد تقدیر و برای پاسخگویی به نیازهای بخش صنعت معرفی می‌شوند.

گیلوانژاد همچنین درباره رویکرد برگزاری کارگاه‌ها، اظهار داشت: بیش از 10 کارگاه آموزشی هم در کنفرانس برگزار می‌شود که در حوزه رویکردها و مسایل مختلف هوشمندسازی است و همه موضوعات، فناورانه و نوین هستند.

به گفته وی، برای حضور در این کارگاه‌ها از شرکت‌های مختلفی در سطح کشور دعوت شده است.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی گفت: علاوه بر این، در کنفرانس، سخنرانان کلیدی از ترکیه و روسیه سخنرانی و پنل‌های تخصصی توسط شرکت‌های بزرگ وزارت نیرو در داخل کشور با هدف به اشتراک گذاری فناوری‌ها در حوزه شبکه‌های هوشمند برگزار می‌شود.

سیزدهمین کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی از ۱۳ تا ۱۵ آذر در پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.