وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، سند راهبردی حکمرانی داده، ارزیابی بلوغ داده محوری
شنبه 29 اردیبهشت 1403

سند راهبردي حکمرانی داده‌ در مجموعه وزارت نیرو توسط پژوهشگاه نیرو در دست تدوین است/ تکمیل فاز «ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو»

با توجه به اهمیت موضوع حکمرانی و مدیریت داده‌ها به عنوان پیشران و زیربنای استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال، سند راهبردي حکمرانی داده‌ در مجموعه وزارت نيرو در دست تدوین است.

سند راهبردي حکمرانی داده‌ در مجموعه وزارت نیرو توسط پژوهشگاه نیرو در دست تدوین است/ تکمیل فاز «ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو»
02 آذر 1402 10:00

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، موضوع حکمرانی و مدیریت داده‌ها به عنوان پیشران و زیربنای استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال محسوب می‌شود. بدین منظور، «تدوین سند راهبردي حکمرانی داده‌ در مجموعه وزارت نيرو و راهبری عملياتي کردن آن در ستاد وزارت نيرو»، توسط مرکز نوآوری و توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت سایبری پژوهشگاه نیرو، با همکاری متخصصان علوم داده دانشگاه تهران و تحت نظارت دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو در حال انجام است تا در چارچوب یک برنامه منسجم، نسبت به عملیاتی نمودن یک مدل‌ مرجع و معتبر حکمرانی داده در وزارت نیرو اقدام شود. «ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو»، «تدوین سند راهبردي حکمرانی داده با توجه به ملاحظات و نیازمندی‌های ذینفعان» و «عملياتي کردن حکمرانی داده در سطح ستاد وزارت نیرو» از جمله اهداف این اقدام است.

انجام ارزیابی بلوغ داده‌محوری در مجموعه وزارت نیرو:
در چارچوب تدوین سند راهبردي حکمرانی داده‌ در وزارت نيرو، ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو و شرکت‌های مادر تخصصی حوزه‌های آب و برق، ساتبا و شرکت مدیریت شبکه برق، توسط مرکز نوآوری و توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت سایبری پژوهشگاه نیرو انجام شد.
، ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو، به منظور بررسی وضعیت بلوغ کسب‌وکار از منظر داده‌محور بودن، شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود کسب‌وکار و ارائه گزارش بازخورد و ارتقاء وضعیت موجود، از سه بُعد «کسب‌وکار و مدیریت» ، «فناوری» و «مدیریت و حکمرانی داده» در 17 مولفه و با بهره‌مندی از مشاوره‌ی متخصصان، استفاده از پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌های تخصصی انجام شد.
برخی از مولفه‌های مورد نظر از بُعد کسب و کار و مدیریت عبارت از رهبری، فرهنگ سازمانی، کارکنان، فرایندها و استراتژی‌های کسب و کار هستند؛ از بُعد فناوری و تکنولوژی نیز منابع داده‌ای، زیرساخت‌ها، فناوری‌‌های علوم داده و قابلیت‌ها و زیرساخت‌های تحلیلی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در بُعد مدیریت و حکمرانی داده، موضوعاتی مانند استراتژی داده، معماری داده، کیفیت داده، امنیت و حریم خصوصی، مدنظر است؛ در این ارزیابی، پرسشنامه‌ها در حوزه‌های تخصصی «کسب و کار»، «مدیریت»، «آمار و علم داده»، «نرم‌افزار»، «سخت‌افزار» و «امنیت داده و اطلاعات» تهیه شد. به منظور مرور ادبیات موضوع حکمرانی و مدیریت داده‌ها و معرفی مدل ارزیابی بلوغ داده‌محوری، وبیناری طی 4 روز توسط همکاران مرکز تخصصی نوآوری و توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت سایبری پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
همچنین مصاحبه تخصصی با ذی‌نفعان کلیدی از واحدهای مرتبط با کسب‌وکار و دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات هر یک از شرکت‌ها صورت پذیرفت. پس از تحلیل نقطه‌نظرات، نتایج این سنجش به همراه راهکارهای ارتقاء بلوغ داده‌محوری، به تفکیک هر یک از شرکت‌ها تهیه و به وزارت نیرو ارائه شده است.
در این ارزیابی، نمایندگانی از ستاد وزارت نیرو، شرکت‌های مادر تخصصی برق حرارتی، توانیر، مدیریت منابع آب، مهندسی آب و فاضلاب کشور، ساتبا و شرکت مدیریت شبکه برق مشارکت داشتند.
نتایج ارزیابی بلوغ داده‌محوری وزارت نیرو، در کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت نیرو با حضور معاون محترم توسعه سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات و نمایندگان شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های تابعه وزارت نیرو ارائه خواهد شد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.