وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، فن بازار صنعت برق
شنبه 15 اردیبهشت 1403

695 محصول فناورانه در جشنواره فن‌بازار صنعت برق ارائه شده است/ شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی فراتر از نیازها به جشنواره آورده‌اند

رئیس پژوهشگاه نیرو از ارائه 695 محصول فناورانه در جشنواره تخصصی فن‌بازار صنعت برق ایران خبر داد و گفت: ما به دنبال ایجاد زیرساختی هستیم که متقاضی و مصرف کننده در کنار همدیگر به تعامل بپردازند.

695 محصول فناورانه در جشنواره فن‌بازار صنعت برق ارائه شده است/ شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی فراتر از نیازها به جشنواره آورده‌اند
23 آبان 1402 16:44
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "مجید عمیدپور" رئیس پژوهشگاه نیرو و رئیس کمیته علمی نخستین جشنواره و فن بازار صنعت برق ایران، روز سه‌شنبه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "میز اقتصاد"، با اشاره به گشایش بیست‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق اظهار داشت: تفاوتی که نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته دارد این است که در کنار آن جشنواره فن بازار صنعت برق در حال برگزاری است.

وی افزود: فلسفه هم این بود که نیازهای فناورانه صنعت برق را شناسایی کنیم و کسانی که متقاضی یک فناوری خاص در بخش های مختلف صنعت برق هستند نیازهای خود و همچنین واحدهای دانش بنیان و واحدهای ایجاد کننده فناوری، فناوری های خود را ارائه کنند.



دبیرخانه‌ای برای تعامل متقاضی و ارائه‌کننده محصول
عمیدپور گفت: دبیرخانه‌ای دائمی برای تعامل متقاضی و ارائه‌کننده محصول در پژوهشگاه نیرو ایجاد کرده‌ایم که به طور دائم مناسبات بین متقاضیان و تولید کننده‌ها را برقرار می‌کند.

وی با بیان این که 695 محصول فناورانه در جشنواره فن بازار ارائه شده گفت: این محصولات در کمیته علمی جشنواره و فن بازار صنعت برق، مورد بررسی قرار گرفتند که حدود 460 مورد به عنوان فناوری‌های جدید مورد نیاز شناسایی شده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو اعلام کرد: در این جشنواره شرکت توانیر، برق حرارتی، ساتبا و دیگر شرکت‌های مادر تخصصی حوزه صنعت برق حدود 400 نیاز فناورانه اعلام کرده‌اند.



فن‌بازار؛ محل برخورد شرکت های توسعه دهنده فناوری و متقاضیان

عمیدپور ادامه داد: فن‌بازار محل برخورد شرکت‌های توسعه دهنده فناوری با متقاضیان فناوری است که در فضای فن بازار همدیگر را می‌بینند و نیازها و محصولات خود را اعلام می‌کنند. هدف ما از برگزاری این جشنواره و فن بازار نزدیکی این دو مجموعه است.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد زیرساختی هستیم که متقاضی و مصرف‌کننده در کنار همدیگر به تعامل بپردازند. این پلتفرم از نظر ما زیست‌بوم است که آن را در پارک علم و فناوری وزارت نیرو که در حوزه آب انرژی و برق کار می‌کند ایجاد می‌کنیم تا این تعاملات را شکل دهیم.

عمیدپور همچنین درباره نیازهای احصا شده گفت: صنعت برق شامل حوزه انتقال، توزیع و تولید برق است که در این زمینه نزدیک به 128 طرح نیازهای فناورانه توانیر و 73 نیاز فناورانه برای شرکت‌های زیر مجموعه برق حرارتی که تولید نیروگاه‌ها و فضای نیروگاهی ما را بر عهده دارند شناسایی شده است.



نیازهای صنعت برق بروزرسانی می‌شود​
عمیدپور گفت: در دیگر بخش‌ها نیز نیازها شناسایی شده است و تصمیم داریم با توجه به دائمی بودن دبیرخانه، این نیازها بروزرسانی شود و در اختیار پلتفرم یا زیرساختی که می‌تواند توسعه بازار را برای شرکت های دانش بنیان داشته باشد، قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: شرکت‌ها فراتر از نیازهای صنعت برق، محصول به جشنواره فن‌بازار آورده‌اند و این نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی متوجه شده‌اند که داستان بازی ما تغییر کرده است.

عمیدپور گفت: با توجه به این که در مرحله گذار انرژی در دنیا هستیم، برقی‌سازی در دنیا در حال پیگیری است، توسعه تجدیدپذیرها از مسائل جدی دنیا و کشور ما است و نیز با توجه به ناترازی هایی موجود، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی بسیار خوب کار کردند.



33 شرکت با 60 محصول در حوزه هوشمندسازی صنعت برق
وی با اشاره به برگزاری رویداد هوشمندسازی که چندی پیش برگزار گردید، اظهار داشت: در این رویداد، 33 شرکت با حدود 60 محصول در حوزه هوشمندسازی صنعت برق شرکت کردند که بسیار امیدوار کننده بود که بتوانیم در دیگر حوزه های صنعت برق هم با این سرعت جلو برویم.
رئیس پژوهشگاه نیرو در عین حال درباره محصولاتی که در جشنواره فن‌بازار صنعت برق ارائه شده و حمایت‌های پژوهشگاه نیرو از این محصولات گفت: جای خوشحالی دارد که چنین محصولاتی در تراز بین‌المللی در حال تولید است که نشان از بلوغ شرکت ها دارد. بخشی از این حمایت‌ها نه به وزارت نیرو که به وزارت صمت برمی گردد تا شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه بازار و صادرات خود را جلو ببرند.



صدور تاییدیه‌های بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

عمیدپور در توضیح حمایت‌های پژوهشگاه نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در بخشی، ما می‌توانیم کمک کنیم و آن این است که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به تاییدیه‌هایی دارند که باید بین‌المللی شوند و برخی از این تاییدیه‌ها را در پژوهشگاه نیرو می‌توانیم صادر کنیم و بخشی هم با توان بخش خصوصی در حال انجام است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با این تاییدیه‌ها می‌‎توانند محصول خود را در خارج از کشور ارائه کنند و محصولاتشان قدرت نفوذ پیدا کنند.

عمیدپور با اشاره به مسائلی چون گمرک برای حمایت از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در بحث گمرک، از حوزه فعالیت ما خارج است اما بخش‌هایی که به حوزه فعالیت ما برمی‌گردد؛ اعم از حمایت و رسیدن محصول به بازار داخلی، حمایت‌ها توسط پژوهشگاه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این محصولات برای مصرف‌کننده‌های بزرگتر محصولات بسیار مهمی هستند و کافی است در یکی از بخش‌ها صدمه‌ای روی تجهیزات میلیون دلاری رخ دهد که چنین محصولاتی می‌تواند کمک کننده باشد. با توجه به ویژگی‌هایی هم که دارند این محصولات از تراز محصولات مشابه خارجی خود نیز بالاتر هستند.



2600 میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

عمیدپور درباره این‌که آیا حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش بنیان سقف دارد و این‌که برای توسعه محصولات بودجه‌ای هم در نظر گرفته شده است؟ توضیح داد: طبق قانون مصوب 1401، بخصوص در اولویت‌های صنعت برق، تا 2600 میلیارد تومان می‌توانیم تسهیلات از طریق صندوق شکوفایی و صندوق به صنعت برق بیاوریم که بخشی از این تسهیلات، تحت عناوینی چون بندهای «ز» و «ط» شکل گرفته است.

وی افزود: این اعداد هنوز به میزان مورد اشاره رخ نداده و امید است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو، این ارقام در صندوق‌های ذیربط ورود کند. کشور پتانسیل بسیار بزرگی دارد.
رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان این‌که صندوق شکوفایی و صنعت برق در سال‌های گذشته هم کار کرده است، گفت: 700 میلیارد تومان سال گذشته از طریق صندوق شکوفایی با محوریت مدیریت مصرف برق وام داده شده است. امسال هنوز آمار جدیدی ندارم و منابع باید آورده شود اما پیش بینی قانون 2600 میلیارد تومان است.

فن‌بازار آب هم تشکیل می‌شود
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از صنعت برق، فن‌بازار در حوزه آب نیز شکل خواهد گرفت گفت: این فن‌بازار در حوزه آب هم تشکیل می‌شود و وزارت نیرو مصمم است ما به دنبال ایجاد زیست بوم فناوری در وزارت نیرو هستیم و این فن‌بازار در صنعت آب هم برگزار می‌شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.