دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

توسط پژوهشگاه نیرو؛ سامانه مدل‌ سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی رونمایی می‌شود

سامانه مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی، هفته آینده 20 شهریور در پژوهشگاه نیرو رونمایی می‌شود.

توسط پژوهشگاه نیرو؛ سامانه مدل‌ سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی رونمایی می‌شود
14 شهریور 1402 07:28

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگاه نیرو، "سعید نظری کودهی" مدیر طرح توسعه فناوری و مدیریت آلاینده‌ها در پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه محقق پروژه وحید اصفهانیان از دانشگاه تهران بوده که با تیم تحت مدیریت خود این پروژه را به انجام رسانده است، گفت: پروژه طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدل‌سازی On-line پراکنش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در یک نیروگاه منتخب در فاصله سال‌هاي 1398 تا 1401 با استفاده از اعتبارات شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی از محل بند "و" تبصره 9 قانون بودجه کشور به كارفرمايي و نظارت پژوهشگاه نيرو (پژوهشکده انرژی و محیط زیست-طرح توسعه فناوری و مدیریت آلاینده‌ها در صنعت برق) و هدايت و راهبري دفتر فناوري و بومي‌سازي نيروگاه‌ها، دفتر نظارت و بهسازی نیروگاه‌ها و گروه HSE شرکت تولید برق حرارتی توسط محققان پژوهشكده سوخت، خودرو و محيط زيست دانشگاه تهران در نیروگاه بخار شهید رجایی پیاده‌سازی و اجرا شد.

وی افزود: در اين پروژه با استفاده از مدل هواشناسی (WRF:Weather Research and Forecasting Model) و مدل پخش و پراکنش آلاينده‌هاي هوا (CALPUFF) و ارائه مدل همبسته آنها، پخش و پراکنش آلاینده‌هاي خروجي دودكش واحدهاي بخاري نيروگاه شهيد رجايي مشتمل بر NOx،PM،CO  و SO2 به‌صورت برخط تا شعاع 200 کیلومتر به شکل كانتورهاي رنگي در سامانه نرم‌افزاري تدوين شده قابل رویت است. از اين سامانه نرم‌افزاري به‌منظور اندازه‌گیری کیفیت هوا در تمامی زمان‌ها و همه نقاط اطراف نيروگاه شهيد رجايي به‌صورت برخط استفاده می‌شود.

نظری کودهی گفت: همچنين از داده‌هاي اين سامانه برای دفاع از حقوق نيروگاه در مراجع قضايي و جلوگیری از شکایات بی مورد مناطق اطراف استفاده خواهد شد. علاوه بر اين، بهره‌برداری از سامانه خلا داده‌های سيستم‌هاي گران قيمت پايش محيطي آلاينده‌ها را در مناطق اطرف نيروگاه رفع کرده و سهم‌ نيروگاه در غلظت آلاينده‌هاي هوا در محیط اطرف آن تعيين مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از اين سامانه موجب تعيين استراتژي‌هاي موثر برای تخصیص سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌های بخاری کشور خواهد شد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.