وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، تحقق تبدیل گازهای همراه میادین و فلر به انرژی الکتریکی
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی

نتایج یک تحقیق علمی در پژوهشگاه نیرو منتشر شد؛ تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی

تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی
10 خرداد 1402 08:03
محقق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: به كمك تكنولوژی سيستم بازيابی گازهای ارسالی به فلر و مولدهای مقياس كوچك در پالايشگاه‌­های نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و همچنین گازهای همراه در میادین نفتی، می‌­توان انرژی الكتريكی توليد کرد.
امیر‌حسین خلیلی گرگانی بیان کرد: سالانه میلیاردها مترمکعب گاز طبیعی در بخش‌­های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سوزانده و به دلیل نبود زیرساخت لازم به هدر می‌رود با وجود آنکه این یک منبع با ارزش انرژی است و می‌­توان از آن برای حمایت از رشد و توسعه استفاده کرد.
وی با اشاره به تحقق فرآیند تبدیل گاز همراه میادین نفتی به انرژی الکتریکی افزود: به كمك تكنولوژی سيستم بازيابی گازهای ارسالی به فلر و مولدهای مقياس كوچك در پالايشگاه­‌های نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و همچنین گازهای همراه در میادین نفتی، می­‌توان انرژی الكتريكي توليد کرد و این روش می‌­تواند به صورت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه و یا تولید انرژی الکتریکی با استفاده از مولدهای پراکنده صورت بگیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: راه­­‌حل­‌های گوناگونی به منظور بازیابی گازهای فلر و استفاده مجدد از آن ارائه شده است که در بین این روش‌‌ها، فرآیند تبدیل گاز به انرژی الکتریکی (GTW) با توجه به ساده‌­تر بودن و نیاز به هزینه سرمایه‌­گذاری کمتر، از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.
خلیلی گرگانی افزود: این روش می­‌تواند به صورت تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه و یا تولید انرژی الکتریکی با استفاده از مولدهای پراکنده صورت بگیرد.
وی توضیح داد: سيستم توليد انرژی الکتریکی از گازهای فلر مزايای ديگری نيز دارد كه از آن جمله می‌­توان به كاهش هزينه سوخت مصرفی، كاهش شعله آشكار، كاهش مصرف و هزينه تأسيسات مرتبط با سيستم فلر و ... اشاره کرد.
محقق پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: محاسبات نشان می‌­دهد که با استفاده از هر متر مکعب گاز فلر می‌­توان 6/3 کیلووات ساعت برق تولید کرد و استفاده از حجم‌­های پایین گازهای همراه نفت و فلر، (تولید برق و یا گرما و آب شیرین)، برای استفاده محلی از توجیه‌­پذیری و جذابیت اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.
خلیلی گرگانی در خصوص تولید برق از گاز همراه میادین نفتی بیان کرد: طراحی و بررسی سیستم تولید برق شامل آناليز گازهاي فلر، فشرده‌سازی و آماده‌سازی گاز فلر، انتقال گاز بازيافتی به واحدهای تولید برق و طراحی و انتخاب واحد تولید برق است و سیستم تولید برق نیز مي‌­تواند توربين گازی و يا موتورهای گازسوز باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات جمع‌­آوری شده و نتایج بدست آمده در این گزارش، پراکندگی گازهای همراه نفت و فلر در سطح کشور موقعیت مناسبی را برای ایجاد نیروگاه‌های تولید پراکنده بخصوص در استان‌­هایی مانند خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد بوجود می‌­آورد و تولید برق به عنوان یکی از تکنیک‌های قابل اجرا برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در این استان‌­ها پیشنهاد می‌­شود.
محقق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه این روش به عنوان بهترین گزینه در فلرهای کوچک‌تر قابل اجرا است، ادامه داد: هدف اصلی این طرح ارائه فرآیندی کارآمد به منظور جمع‌آوری و بازیافت گازهای همراه در میادین نفتی و فلر واحدهاي صنعتی و مصرف آنها به عنوان سوخت واحد تولید قدرت بـرای تـامین بـرق مصـرفی ایـن صـنایع و همچنین ارسال برق مازاد به شبکه برق سراسری است.
خلیلی گرکانی تاکید کرد: با اجراي این طرح آلودگی ناشی از سوختن گازها در فلر نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.