وزارت نیرو, پژوهشگاه نیرو, پژوهشگاه صنعت نقت, نشت هم اندیشی
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه؛ نشست هم اندیشی مدیران پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد

با هدف بررسی زمینه‌های همکاری مشترک، اشتراک دانش و تجربیات، نشست هم‌اندیشی میان پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه؛ نشست هم اندیشی مدیران پژوهشگاه نیرو و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد
31 مرداد 1401 13:08
در این نشست تجربیات پژوهشگاه نیرو در حوزه مدیریت تحقیقات صنعت برق و انرژی، بررسی المان‌ها و عناصر زیست بوم‌نوآوری نیرو و اشتراکات طرفین، مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست با حضور مجید عمیدپور "رئیس پژوهشگاه نیرو"، عظیم کلانتری اصل "رئیس پژوهشگاه صنعت نفت"، مهدی شریف‌زاده "دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری"، سید محمد مهدی نوربخش" مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو" و مشاوران و معاونین دو پژوهشگاه نیرو و نفت، در محل سالن رنجبر پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
مجید عمیدپور "رئیس پژوهشگاه نیرو"گفت: فضای انرژی کشور یک فضای یکپارچه است، اکنون ما نیازمند این هستیم که با همکاری حوزه نفت و نیرو، فعالیت‌های تخصصی جدی‌تر درحوزه بهره‌وری و ارتقاء شرایط انرژی کشور داشته باشیم.
عمیدپور عنوان داشت: همکاری نفت و نیرو بسیار پراهمیت است و با توجه به زیست‌بوم جدید حوزه نیرو و آیین‌نامه‌های مصوب چند سال اخیر، شکل‌گیری همکاری‌های میان دستگاهی در راستای اجرایی شدن این زیست‌بوم، بسیار ضروری است.
رئیس پژوهشگاه نیرو ضمن اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر میان پژوهشگاه صنعت نفت و نیرو منعقد شده است؛ بر بازبینی مجدد تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه نیرو و نفت، با توجه به بحث زیست بوم جدید و شرایط روز، تاکید نمود و اظهار داشت همکاری بین این دو پژوهشگاه و اقدامات مثبتی که در پیش خواهد بود، با حفظ زنجیزه ارزش حوزه انرژی و اقتصاد دانش بنیان حوزه انرژی، می‌تواند دستاوردهای ثمربخشی برای انرژی کشور ایجاد نماید.
عظیم کلانتری اصل "رئیس پژوهشگاه صنعت نفت"، با اشاره به محدودیت صنعت نفت به لحاظ گستره جغرافیایی و اجتماعی نسبت به صنعت برق اظهار داشت: ما نیازمند به اشتراک‌گذاری تجربیات هستیم. تعریف ماموریت‌های مرتبط با این ادبیات جدیدی که به عنوان زیست بوم در کل کشور مورد بحث است و تا حدودی هم برای کلیت کشور جدید است و موضوعاتی از قبیل اینکه این المان‌ها چگونه کنار هم قرار بگیرد و نقش و ماموریت هر یک از عناصر و المان‌ها ضروری است.
وی با ابراز نگرانی از حذف نیروی انسانی کارآمد در اثر بلاتکلیفی زیست بوم، بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی وانتقال تجربیات ، میان‌دستگاهی با پژوهشگاه نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی تاکید نمود و خواستار برگزاری این نشست‌ها در سطح دیگری با حضور حکمرانان، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران، نمایندگان مجلس، معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری و ... شد.
سید محمد مهدی نوربخش" مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو" با اشاره به فعالیت‌های وزارت نیرو در حوزه تحقیقات و فناوری و نسل‌های مختلف این اقدامات عنوان داشت: در زیست بوم نوآوری نیرو مضامین مختلف از جمله مضمون بازار، توسعه فناوری، حکمرانی، سیاست‌گذاری و المان‌های مختلف که در این اکوسیستم فعال هستند، شناسایی شد و طی جلسات مختلف بامحوریت پژوهشگاه نیرو، نقش‌ها و تکلیف آنها با سایر عناصر زیست‌بوم در خارج از بدنه وزارت نیرو بررسی شد و مفهومی تحت عنوان پیشخوان زیست‌بوم نوآوری در این راستا شکل گرفت.
برنامه وزارت نیرو این است که به این پیشخوان زیست بوم شکل‌دهی کند و به نوعی ارتباطات تمام مخاطبین زیست بوم را هدایت کند. این موضوع در حال پیگیری است و وزارت نیرو عموم مسئولیت آن را برعهده پژوهشگاه نیرو گذاشته است.
وی به مصوبه اخیر هیات دولت در خصوص آیین نامه حمایت از محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در این خصوص ما در دو جبهه اقدام نمودیم جبهه اول: زیرساخت‌های مورد نیاز در این زیست بوم (اعم از پارک علم و فناوری، کارخانه نوآوری، ناحیه نوآوری، بحث تقویت نهادهای پشتیبان برای فعالیت‌های پژوهش و فناوری و ارتباط و فعال کردن دانشگاه شهید عباسپور درحوزه توانمند سازی نیروی انسانی با تمرکز بر روی ایجاد کسب و کار فارغ التحصیلان) و جبهه دوم: که در واقع طرح‌های پیشخوان هستند که این زیرساخت‌ها را حمایت نماید.
نوربخش تصریح کرد: نکته مهم برای ما در وزارت نیرو این است که نیروی انسانی و مدیران ما یاد بگیرند که چطور با استفاده از عناصر این زیست بوم، مسائل خود را حل نمایند. در واقع مهارت حل مسئله با استفاده از عناصر اکوسیستم مسئله اصلی و مورد نظر وزارت نیرو است.
نوربخش ادامه داد: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان برای وزارت نیرو یک ارزش است. شکل‌گیری شرکت‌ها، اشتغال دانش‌بنیان و نهایتا افزایش سهم صنعت آب و برق از اشتغال دانش‌بنیان دارای ارزش است.
مهدی شریف‌زاده "دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری"، به هم بست انرژی و اشتراکات دو پژوهشگاه در حوزه دانش فنی و هم‌افزایی و سایر مشابهت‌ها اشاره کرد و گفت: هر دو پژوهشگاه از زیرساخت و دانش فنی خوب برخودار هستند و این همرسانی جای خوشحالی دارد. با این دیدگاه می‌توان پروژه‌های مشترک موثری تعریف کرد و حتی می‌توان بخشی از پروژه‌های پیشران را به صورت مشترک به انجام رساند.
در پایان این نشست هم‌اندیشی با توجه به مباحث و مذاکرات انحام شده، مقرر شد دو کمیته با عناوین "کمیته سیاست‌گذاری" با حضور رئیس دو پژوهشگاه و معاونین فناوری، و "کمیته فنی" با حضور مدیران پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه نیرو، پردیس توسعه انرژی ومحیط زیست و پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت وشرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل گردد.
همچنین پیشهاد شد رویدادی مشترک ملی و بین‌المللی در راستای به همرسانی شرکت‌های فناور و دانش بنیان، به پشتوانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردد.

فایلهای پیوست

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.