وزارت نیرو, پژوهشگاه نیرو, احداث روستای سبز, سیستان و بلوچستان
شنبه 29 اردیبهشت 1403

احداث روستای سبز در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از انرژی خورشیدی

با مشارکت پژوهشگاه نیرو، سازمان ساتبا، موسسه ارمغان مهرماندگار تهران و موسسه صابرین بلوچستان پروژه مشترک احداث روستای سبز در استان سیستان و بلوچستان کلید خورد.

		احداث روستای سبز در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از انرژی خورشیدی
18 اردیبهشت 1401 14:07
همچنین به منظور فرهنگ‌سازی آبادانی و توسعه مناطق کم برخوردار کشور،"نیروگاه 5 کیلووات خانگی"، با همکاری شرکت نیان الکترونیک و پژوهشگاه نیرو در این مناطق احداث خواهد شد.
با توجه به بازدیدهای میدانی به عمل آمده از نقاط دورافتاده و کم‌برخوردار واقع در استان سیستان و بلوچستان و مشکلات این روستاها اعم از عدم دسترسی به آب سالم قابل شرب، نداشتن برق، محدودیت در تامین سوخت جهت گرمایش و همچنین پخت و پز، کمبود امکانات آموزشی، دورافتاده بودن بعضی از مناطق و صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی و ... لزوم برق‌دار شدن این روستاها با استفاده از انرژی خورشیدی، جهت رفع مشکلات مردم این مناطق مورد بررسی و اقدام قرار گرفت.
براساس این گزارش و با توجه به بررسی‌های بعمل آمده 450 روستای ثبت شده و حدود 150 منطقه ثبت نشده در استان سیستان و بلوچستان، فاقد برق شبکه می‌باشند که هزینه انتقال برق، با توجه به دوری از شبکه و صعب‌العبور بودن مسیر برخی از این روستاها، بسیار بالا بوده و توجیه اقتصادی بودن این امر(برق‌رسانی) را زیر سئوال می‌برد.
به همین جهت طی بررسی‌های به عمل آمده، تنها گزینه جایگزین و مناسب در این خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی می‌باشد که با استفاده از انرژی خورشیدی به صورت نیروگاه‌های مستقل از شبکه، پمپ خورشیدی، آب گرمکن و آب شیرین‌کن خورشیدی، تقریبا تمامی مشکلات ساکنین این قبیل روستاها رفع خواهد شد.
بر این اساس با نصب نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان‌، اهداف ذیل محقق خواهد شد.
1-کمک به تحصیل دانش‌آموزان خصوصاً در شب‌ها
2- جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها و کاهش حاشیه‌نشینی
3-ارتقاء سطح بهداشت و درمان اهالی روستا به علت استفاده از آب شرب و همچنین یخچال جهت نگهداری دارو و مواد فاسدشدنی
4-کمک به وضعیت معیشت روستائیان توسط افزایش آب‌رسانی به دام و طیور و همچنین افزایش تولیدات کشاورزی
5-کاهش هزینه های سوخت و جابه جایی غیر ضروری ساکنین جهت نگهداری مواد فاسد شدنی، شارژ موبایل، دریافت آب شرب
6-ارتقاء کیفیت آموزش در بین محصلین این قبیل روستاها که به جهت برق‌دار شدن می‌توانند از تجهیزات کمک آموزشی استفاده نمایند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.