شنبه 15 اردیبهشت 1403

کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی راه اندازی می‌شود

کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی راه اندازی می‎شود

کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی راه اندازی می‌شود
22 دی 1399 08:36

محقق پژوهشگاه نیرو از راه‌اندازی کارخانه فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی خبر داد و گفت بدین منظور و جهت رفع چالش‎های کلیدی صنعت برق و انرژی، اتکاء به نوآوری، ایجاد زیرساخت‎های لازم در حوزه فناوری اپتیک، فوتونیک و کوانتوم و توسعه کسب و کارهای فناورانه در این حوزه، در آبان‎ماه سال جاری، توافق‎نامه همکاری میان پژوهشگاه نیرو و شرکت نورا تار هوشمند منعقد گردید.
ندا یاوری معاون گروه پژوهشی الکترونیک و ابزار دقیق و مدیر محور پژوهشی اپتیک، فوتونیک و فایبر اپتیک پژوهشگاه نیرو، با اشاره به توافق‎نامه مذکور، آینده‎پژوهی و تدوین نقشه‎ راه توسعه کاربست فناوری‎های اپتیک، فوتونیک، فیبر نوری وکوانتوم در صنعت برق و انرژی را از جمله اهداف این همکاری دانست.
وی عنوان کرد: با توجه به اهميت پژوهش و فناوری در توسعه صنعت برق و انرژی و لزوم ارتقا و تقويت توسعه پژوهش و فناوري در برنامه‌های جامع وزارت نيرو و ايجاد هماهنگي و نظام‌مندی لازم در امور سياست‌گذاری، مديريت و اجرای پژوهش و فناوری در وزارت نيرو، «نظام‌نامه مديريت و راهبری پژوهش و فناوري وزارت نيرو» به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی این وزارتخانه ابلاغ شده است. بر اساس اين نظام‌نامه، پژوهشگاه نيرو به عنوان یکی از مراكز پژوهشی وزارت نيرو هم در سطح اول «مديريت پژوهش» و هم در سطح دوم «مجريان پروژه‌های پژوهش و فناوری» قرار داشته و براساس این جایگاه‌ها، مأموریت‌های متناظر به پژوهشگاه نیرو ابلاغ شده است. بخشی از این مأموریت‌ها، شامل انجام مطالعات آینده، جریان‌سازی ایده‌های پژوهشی در سطح کشور، توسعه شبکه متخصصان و مدیریت و رسوب دانش‌های ایجاد شده در صنعت برق و انرژی است که در ساختار سازمانی پژوهشگاه نیرو، مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت ایفای این ماموریت‌های کلان به «گروه‌های پژوهشی» پژوهشگاه نیرو سپرده شده است.
به منظور تمركز بر فعاليت‎های آينده‎نگر در حوزه‎های دانشی مبتنی بر برنامه با هدف برقراری جريان پژوهشی متناسب با نيازهای صنعت برق و انرژی كشور و ايجاد پويايی در پژوهشگران به منظور تمركز بر فعاليت‎های هدفمند، پرهيز از پراكنده‎كاری و ايجاد هم‎افزايی در میان پژوهشگران در موضوعات تخصصي، در ذیل هر یک از گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه نیرو، چند «محور پژوهشی» ايجاد شده است که گام نخست در انجام پژوهش‎های هدفمند و برنامه‎محور است.
یکی از این محورهای پژوهشی، محور اپتیک، فوتونیک و فایبر اپتیک است که راه‌اندازی کارخانه نوآوری فناوری‎های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی، از اقداماتی است که در این محور پژوهشی انجام می‌پذیرد.
وی افزود: شرکت نورا تار هوشمند، شرکتی دانش‎بنیان با سابقه فعالیت در حوزه سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک و کوانتوم است. این شرکت با هدف برطرف کردن نیازهای مختلف نوری منجمله ابزار دقیق نوری صنعت برق و انرژی، علاقمند به فراهم کردن زیرساخت توسعه فناوری اپتیک، فوتونیک و کوانتوم از طریق ایجاد کارخانه نوآوری در گام نخست و نهایتاً ایجاد پارک فناوری در این حوزه می‎باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.