یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

در کارگاه آموزشی طرح‌های نوآورانه دانش تحریم مطرح شد؛ دو ابزار پژوهشگاه نیرو برای حمایت از نوآوران/ واگذاری پروژه‌های فناورانه به شرکت‌های بخش خصوصی

دو ابزار پژوهشگاه نیرو برای حمایت از نوآوران/ واگذاری پروژه‌های فناورانه به شرکت‌های بخش خصوصی

 در کارگاه آموزشی طرح‌های نوآورانه دانش تحریم مطرح شد؛  دو ابزار پژوهشگاه نیرو برای حمایت از نوآوران/ واگذاری پروژه‌های فناورانه به شرکت‌های بخش خصوصی
11 آبان 1398 08:42

معاون دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه پژوهشگاه نیرو با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها همکاری دارد، اظهار کرد: پژوهشگاه برای اینکه بتواند بین شرکت‌های فناور و بازار ارتباط برقرار کند ابزارهایی را فراهم کرده است. نخست آنکه تسهیل گری تامین مالی می‌کند. به این منظور که منابع مالی نوآوران و شرکت‌های فناور را تا حد زیادی تامین می‌کند و دوم آنکه پوشش ریسک می‌دهد.

علیرضا اسدی، معاون دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو در کارگاه آموزشی طرح‌های نوآورانه دانش تحریم که در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت ایرن برگزار شد، اسدی، معاون دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو با تاکید بر اینکه صنعت برق جزو صنایع‌های تک محسوب می‌شود، توضیح داد: ارزش هر کیلوگرم صادرات ایران به جز نفت 50 سنت است درحالی که ارزش هرکیلوگرم صادرات صنعت برق ایران شش دلار است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه نیرو با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها همکاری دارد، اظهار کرد: پژوهشگاه برای اینکه بتواند بین شرکت‌های فناور و بازار ارتباط برقرار کند ابزارهایی را فراهم کرده است. نخست آنکه تسهیل گری تامین مالی می‌کند. به این منظور که منابع مالی نوآوران و شرکت‌های فناور را تا حد زیادی تامین می‌کند. دوم آنکه پوشش ریسک می‌دهد.
معاون دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو ادامه داد: از انجایی که ورود محوصلات جدید به بازارهای فناورانه دشوار است پژوهشگاه ریسم این ورود را تا حد زیادی پوشش می‌دهد. از سوی دیگر از آنجایی که خریدار باید از خرید محصول جدید اطمینان اصل یابد این امکان را فراهم می‌کند که شرکت‌های بهره بردار با ریسک کم ترین مواجه شوند.
تعریف 40 سند فناورنه
در ادامه حمیده قدیری، مدیر امور فناوری پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه با توجه به تغییر دیدگاه در سطح وزارت نیرو نسبت به تحقیقات صورت گرفته، تفاهم نامه مدیریت پژوهش و فناوری در سال 1394 تدوین و ابلاغ شد، گفت: مهم ترین ماموریت‌های پژوهشگاه نیرو بر مبنای نظام نامه مدیریت پژوهشی و فناوری وزارت نیرو شامل مدیریت تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای صنعت برق، انجام مطالعات آینده، تدوین اولویت‌های پژوهشی و طرح‌های کلان پژوهش و فناوری و... می‌شود.
وی ادامه داد: هدف پژوهشگاه نیرو بررسی این موضوع بود که اگر قرار است تحولی در صنعت برق رخ دهد، باید چه رویه‌ای را دنبال کند و در نهایت به این نتیجه رسید که باید برنامه‌های بلند مدت داشته باشد. در این راستا در گام اول 40 برنامه احصا شد و با توجه به ماموریتی که از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد، سازمان دهی برای تدوین اسناد در 40 حوزه شکل گرفت.
مدیر امور فناوری پژوهشگاه نیرو با تاکید بر اینکه برای هر موضوع مجری سند و شورای راهبری تشکیل شد، اظهار کرد: شورای رابری به طور کلی 302 عضو دارد که 7 تا 16 جلسه برگزار کرده اند.در این راستا از 695 نفر از متخصصین و محققین در قالب پنل و یا دریافت پرسش نامه نظرخاهی صورت گرفت. همچنین در تهیه نقشه راه هرکدام از موضوعات 40 گانه از یک روش علمی استفاده شد.
نتایج تدوین اسناد راهبردی توسعه فناوری
قدیری در ادامه با تاکید بر اینکه نتیجه خوبی از تدوین اسناد کلان به دست آمد، توضیح داد: گزارش ضرورت اجرای طرح، تدوین طرح های اجرایی توسعه فناوری به همراه پروژه های مربوطه، اولویت بندی اجرای طرح ها، تهیه برنامه زمانی و بودجه لازم برای اجرای طرح‌ها، تذوین موضوعات اینده پژوهی، احصا زیرساخت های لازم؛ شناخت موضوعات حاکمیتی و شناخت بازیگران و ذینفعان نتایج تدوین اسناد راهبردی توسعه فناوری محسوب می‌شوند.
وی با باین این اینکه افق اسناد 40 گانه 10 ساله است، گفت: پژوهشگاه برای هر کدام از این اسناد پلن و برنامه دارد.
مدیر امور فناوری پژوهشگاه نیرو در ادامه با بیان اینکه نظام مدیریت تحقیقات در صنعت برق در سه لایه عمل می‌کند، توضیح داد: لایه نخست سیسات گذاری، لایه دوم مدیریت تحققیقات و لایه سوم احرای تحقیقات است.
قدیری با بیان اینکه در سال 1395 دستورالعمل راهبری طرح‌های تحقیقات کاربردی ابلاغ شد، افزود: در این دستورالعمل هم ساختار و ماموریت‌های طرح‌های توسعه فناوری و هم کمیته‌های راهبردی تدوین شده اعلام شد.
واگذاری پروژه‌های فناورانه به شرکت‌ها
وی در ادامه با اشاره به واگذاری پروژه‌های فناورانه به شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار کرد: واگذاری از طریق فرخوان و در دو مرحله انجام می‌شود.نخست پیشنهادات شرکت‌ها را اخذ می‌کنیم، زمانی که شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند آن‌ا را از نظر کیفی بررسی و پروپوزال آنها را اخذ می‌کنیم و در کمیته مورد بررسی قرار می‌دهیم. در حال حاضر با بیش از 30 دانشگاه 191 قرارداد مبادله شده است. به طور کلی 32 میلیارد تومان قرارداد داریم که مشارکت دانشگاه‌ها کم تر از 200 میلیون تومان است.37 قرارداد نیز با شرکت‌های مختلف مبادله شده است و حجم کلی قراردادها 257 میلیارد تومان است.بیش از 500 میلیارد تومان نیز با بخش خصوصی در حوزه‌های فناورانه قرارداد امضا کرده ایم.
در ادامه سیدمحسن مرجانمهر، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به راه اندازی مرکز پایش وضعیت عیب یابی که دو هفته یش توسط وزیر نیرو افتتاح شد، اظهار کرد: این مرکز از کل ناوگان حرارتی حمایت می‌کند و پیش بینی می‌شود از این طریق سالانه 170 میلیارد تومان برگشت سرمایه صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه آمادگی دارد کلیه فعالیتی که با اشتفاده از فناوری نانو در صنعت برق صورت می‌گیرد را انجام دهد، گفت: همچنین با توجه به اینکه شدت مصرف انرژی در کشور بالا است،استفاده از موتورهای الکتریکی یکی از چالش‌ها است. طبق آمار 47 درصد انرژی مبتنی بر موتورهای گردان است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.