شنبه 15 اردیبهشت 1403

نماینده پژوهشگاه نیرو به سازمان ملی استاندارد ایران معرفی شد

در راستای توسعه، ترویج و تدوین استانداردهای صنعت برق و انرژی؛ نماینده پژوهشگاه نیرو به سازمان ملی استاندارد ایران معرفی شد

نماینده پژوهشگاه نیرو به سازمان ملی استاندارد ایران معرفی شد
26 تیر 1398 13:53

در نظام نامه مدیریت و راهبری پژوهش و فناوری وزارت نیرو، توسعه و ترویج استاندارد، تأمین خدمات آزمایشگاهی و پایش و نظارت بر رعایت استانداردها و حفظ کیفیت در کلاس جهانی از وظایف پژوهشگاه نیرو قلمداد شده است.
از اصلی‌ترین مزایای رعایت استانداردها می‌توان به مواردی چون قابلیت اطمینان و پایداری در تأمین برق، افزایش بهره‌وری از طریق ارتقاء کیفی کالاها و تأسیسات و بهبود بهره‌برداری، پوشش‌دهی ملاحظات زیست‌محیطی و ایمنی، اقتصادی نمودن تأمین برق اشاره نمود.
تحقق موارد فوق مستلزم تأمین کیفیت و مطابقت با استاندارد کالاهای تخصصی مورد استفاده در صنعت برق می‌‎باشد. علاوه بر آزمون و تست کالاها و تجهیزات داخلی و خارجی، بازرسی و کنترل کیفیت دائمی در صنعت برق ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی‌های مدونی جهت توسعه و تدوین استانداردها و پایش و نظارت بر اجرای آنها به‌عمل آید. این برنامه‌ها شامل بررسی و تأیید صلاحیت سازندگان تجهیزات صنعت برق، نظارت بر اجرای برنامه کنترل کیفیت (QC Plan) آنها، بررسی گواهی آزمون‌های نوعی، آزمون‌های جاری و آزمون‌های دوره‌ای به منظور صدور گواهی کیفیت محصولات و اعتباردهی به تأمین‌کنندگان کالاها و تجهیزات می‌باشد. نظارت و پایش مذکور و همچنین ممیزی آزمایشگاه‌های مرجع، توسط بازرسینی صورت می‌پذیرد که خود بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی تأیید صلاحیت می‌شوند.
بر این اساس و بر اساس ابلاغیه نظام‌نامه استانداردهای صنعت برق از سوی مقام عالی وزارت نیرو و نقش و مأموریت پژوهشگاه نیرو به عنوان بازوی اصلی و اجرایی وزارت نیرو در مدیریت فعالیت‌های تدوین استانداردهای مورد نیاز صنعت برق و انرژی، در راستای برقراری تعامل با سازمان ملی استاندارد ایران و الزام ثبت پژوهشگاه نیرو در سامانه جامع استانداردسازی (سمایار)، خانم مهندس مهرنوش هور مدیر توسعه، ترویج و تدوین استانداردهای صنعت برق و انرژی، به عنوان نماینده پژوهشگاه نیرو، به سازمان ملی استاندارد ایران معرفی گردید.
به منظور افزایش هماهنگی، یکپارچگی و نظم پذیری، ساماندهی امور مربوط به نیازسنجی، اولویت بندی، تدوین، بهبود مستمر و به‌روزرسانی استانداردهای مورد نیاز صنعت برق و انرژی، مقرر است کلیه فعالیت‌های مربوطه در تعامل با پژوهشکده‌های تخصصی و شرکت‌های مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، توانیر و ساتبا در حوزه‌های تولید، انتقال، توزیع و انرژی‌های تجدیدپذیر، با راهبری مدیریت ذی‌ربط به صورت متمرکز انجام گیرند.
هدف از اجرای این برنامه‌ها تحقق اهدافی چون: وحدت رویه و یکپارچگی در فرآیندهای کنترل کیفیت صنعت برق و انرژی، سیاست‌گذاری‌های متمرکز و توسعه توانمندی‌های ساخت داخل و حمایت های لازم از آنها، ارتقاء کیفی کالاها به‌ویژه محصولات داخلی و توسعه بازارهای هدف اعم از بین المللی، منطقه‌ای و داخلی، یکپارچگی و قابلیت اعتماد اطلاعات در خصوص اقلام، کالاها، تجهیزات و کنترل کیفیت در صنعت برق و انرژی می‌باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.