شنبه 15 اردیبهشت 1403

زغال زیستی می‌تواند به هضم بیهوازی فضولات دامی کمک کند

زغال زیستی می‌تواند به هضم بیهوازی فضولات دامی کمک کند
24 دی 1397 09:51
  • تحقیقات جدید دانشمندان موسسه تحقیقاتی AgriLife تگزاس نشان می‌دهد که زغال زیستی می‌تواند هضم بیهوازی فضولات دامی که برای تولید متان به عنوان یک منبع انرژی استفاده می‌شود را به روشی کارآمد برای رهایی مزارع از فضولات تبدیل کند.
    زغال زیستی یک زغال ساخت دست انسان است که از پسماندهای کشاورزی از جمله فضولات دامی، زائدات گیاهی و علوفه تشکیل می‌شود. زغال زیستی می‌تواند به عنوان کود پایدار مورد استفاده قرار گیرد و طیف وسیعی از آلاینده‌ها، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، آفت‌کش‌ها و هورمون‌های موجود در آب و فاضلاب را حذف نماید و همچنین گازهای گلخانه‌ای و گازهای بدبو مانند دی‌اکسیدکربن و آمونیاک را جذب نماید.
    مقاله "اثرات زغال زیستی مشتق از فضولات دامی بر هضم بیهوازی سایکروفیلیک، مزوفیلیک و ترموفیلیک فضولات دامی" توسط دکتر هیون مین جانگ، مهندس محيط زيست موسسه تحقيقاتی AgriLife، دکتر يونگ کين چوی، محقق دانشگاه ايالت تارلتون و دکتر ایونسونگ کان، مهندس شیمی و محيط زيست موسسه تحقيقاتی AgriLife، اخیراً در مجله فناوری منابع زیستی منتشر شده است.
    این مقاله به پتانسیل استفاده از زغال زیستی به عنوان یک ماده شتاب‌دهنده در افزایش راندمان هضم بیهوازی فضولات دامی در بیوراکتورها می‌پردازد که باعث افزایش تجزیه پسماندها و تولید گاز متان می‌شود.
    نتایج این تحقیق نشان داده است که با اضافه کردن زغال زیستی به میزان 0.1 تا 1 درصد، تولید متان حدود 40 درصد افزایش یافته و زمان تولید بیوگاز بین 50 تا 70 درصد کاهش می‌یابد. کاهش زمان ماند به معنای کم شدن هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌های تأسیسات، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نیاز به زمین است.
    پیش از آن محققان نمونه‌ای در مقیاس بزرگتر ساخته و آن را در یک واحد لبنی با مقیاس واقعی بکار بگیرند نیاز به تحقیقات بیشتری برای درک تغییرات جمعیت‌های میکروبی با افزودن زغال زیستی و تعیین شرایط بهینه برای هضم بیهوازی فضولات دامی وجود دارد.

    لینک مقاله: Bioresource (2017). DOI: 10.1016 / j.biortech.2017.11.074

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.