یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

انعقاد قرارداد همکاری مشترک میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مکو

قرارداد همکاری مشترک "اكتساب فن‌آوری، طراحی سیستم کنترل، حفاظت و سوپروایزری توربین بادی و پیاده سازی بر روی توربین 2/5 مگاوات مپنا و 2 مگاوات پژوهشگاه نیرو" بین پژوهشگاه نیرو و شرکت مکو منعقد شد.

انعقاد قرارداد همکاری مشترک میان پژوهشگاه نیرو و شرکت مکو
19 شهریور 1397 09:19

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، قرارداد همکاری مشترک "اكتساب فن‌آوری، طراحی سیستم کنترل، حفاظت و سوپروایزری توربین بادی و پیاده سازی بر روی توربین 2/5 مگاوات مپنا و 2 مگاوات پژوهشگاه نیرو"بین پژوهشگاه نیرو و شرکت مکو در محل پژوهشگاه نیرو به امضا رسید.
علی بخشی ، مجری طرح طراحی سیستم کنترل نیروگاه‌های تجدید پذیر در این باره اظهار داشت: این قرارداد بصورت همکاری مشترک و برای 12 سال می باشد که 3 سال اول برای تولید محصول و 9 سال برای تجاری سازی و تولید انبوه آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: به طور کلی انرژی بادی به عنوان یکی از صورت‌های انرژی نو، در ايران در حال گسترش است. دستيابي به دانش طراحی سيستم کنترل اين توانايی را به وجود خواهد آورد که پازل طراحی و ساخت يک نمونه کامل توربین بادی در کشور کامل شود. در حال حاضر قسمت‌های زيادی از توربین‌های بادی براساس دانش بومی شده در پژوهشگاه نیرو و گروه مپنا در حال طراحی، پیاده سازی و توليد می‌باشد، از جمله کانورتر، ژنراتور، گيربکس و پره. يکی از زير سيستم‌های کلیدی و مهم باقی مانده جهت تکميل پازل طراحی و ساخت بومی ‌توربین باد، سيستم کنترل و حفاظت آن می‌باشد. با توجه به نصب و بهره‌برداری از توربین‌های بادی در کشور می‌توان ضرورت این پروژه را در چند مورد خلاصه کرد:
1. دستیابی به دانش طراحی سیستم کنترل توربین بادی
2. امکان رفع عیب سیستم کنترل در صورت بروز خطا
3. امکان به‌روزرسانی در برنامه کنترلی با توجه به شرایط و نیاز سیستم
4. امکان توسعه برنامه کنترلی جهت استفاده در کنترل سایر توربین‌های بادی کوچک و بزرگ
5. دستیابی به دانش طراحی عملکرد سیستم حفاظت در توربین بادی

وی همچنین ادامه داد این پروژه در راستای اجرای اسناد راهبردی و نقشه راه‌های صنعت برق و انرژی با همکاری مرکز توسعه فناوری توربین‌های بادی و طرح طراحی سیستم کنترل نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال پیگیری است. هدف از اجرای این پروژه، طراحی و پیاده‌سازی سیستم حفاظت، کنترل و سوپروایزری توربین‌‌ 2.5 مگاوات مپنا و 2 مگاوات پژوهشگاه نیرو است به نحوی که بتوان با بومی‌سازی این فناوری بخش اعظم زنجیره ارزش آن را در کشور حفظ نمود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.