دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

چهارمين نشست هم‌انديشی مركز توسعه فناوری سامانه‌های انتقال توان با ظرفيت بالا برگزار شد.

چهارمين نشست هم‌انديشی مركز توسعه فناوری سامانه‌های انتقال توان با ظرفيت بالا برگزار شد.

چهارمين نشست هم‌انديشی مركز توسعه فناوری سامانه‌های انتقال توان با ظرفيت بالا برگزار شد.
23 تیر 1397 07:56

به دنبال سلسله‌ نشست‌های هم‌انديشی مركز توسعه فناوری سامانه‌های انتقال توان با ظرفيت بالا، چهارمين نشست هم‌انديشی مركز با محوريت استفاده از فناوری هادی‌های پرظرفیت در شبكه انتقال برق، با حضور مديران و كارشناسان ارشد صنعت برق، پژوهشگران، نمایندگان شرکت‌های دست‌اندرکار فناوری و اعضای هيات علمی دانشگاه‌ها در محل پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ این نشست با هدف تعامل و ارتباط نزدیک با مخاطبان و ذی‌نفعان، ارائه برنامه کلی و راهبردی مرکز، جلب مشارکت شرکت‌‌ها و دانشگاه‌ها جهت انجام پروژه‌های قابل واگذاری این مرکز و نیز آشنایی مخاطبان با فناوری‌های به روز در حوزه فعالیت مرکز انتقال توان با ظرفیت بالا و در نهایت بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های خبرگان در حوزه مربوطه و در راستای دستیابی مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا به اهداف تعیین شده، برگزار گردید.
براساس این گزارش، در این نشست آقای مهندس برهمندپور رئیس مرکز توسعه فناوری سامانه‌هاي انتقال توان با ظرفیت بالا، کلیاتی در خصوص معرفی مرکز ارائه نمود. پس از آن آقاي دکتر جعفریان معاون مرکز به معرفی طرح‌ها و پروژه‌های موجود مرکز پرداخت. ایشان اعلام نمود که در حال حاضر مرکز دارای 6 پروژه جاری بوده و 11 پروژه در برنامه‌ی کاری این مرکز در سال 97 قرار دارد. در راستای واگذاری پروژه‌‌های فناورانه، اجرای این پروژه‌ها به شرکت‌ها، موسسات و دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد. علاقمندان جهت مشارکت در اجرای این طرح‌ها باید به سایت واگذاری پروژه‌های مرکز به آدرس http://www.nri.ac.ir/RFPs/32 مراجعه نمایند و براساس اطلاعیه‌ها و فراخوان‌هایی که از اول تا دهم هر ماه انجام می‌شود، نسبت به پر نمودن فرم‌های مربوطه و ارسال به مرکز توسعه فناوری اقدام نمایند.
در ادامه‌ی این نشست در رابطه با کاربردها و چالش‌های استفاده از فناوری هادی‌های پرظرفیت در شبکه‌ی انتقال برق ایران مباحثه و هم‌اندیشی گردید. در این راستا، آقای مهندس حجت معاون مديرعامل شركت گسترش انرژی پاسارگاد و مدیر عامل سابق شرکت مدیریت شبکه برق ایران اشاره نمود که استفاده از هادی‌های پر ظرفیت در افزایش ظرفیت شبکه انتقال صرفاً در مواردی مطرح می‌شود که طول خط کوتاه باشد و حد افت ولتاژ و پایداری تعيين‌كننده نباشد و تنها حد حرارتی محدودكننده باشد. وی همچنين گفت تفاوت هادی پرظرفیت با هادی معمولی این است که به دلیل مغز کامپوزیت که در هادی پرظرفیت به کار رفته است، افزايش طول این هادی در حرارت بالا چندان زياد نيست و به اصطلاح شکم خط محدود می‌گردد. لكن در مقابل به دليل افزايش دمای هادی، طبیعتاً مقاومت آن بالا رفته و با افزايش جريان عبوری، تلفات آن زیاد می‌شود، لذا برای استفاده از هادی پرظرفيت در تمامی ساعات بارگيری خط در طول سال، بايد محاسبات اقتصادی دقيق انجام شود و با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های مثبت افزايش ظرفيت و جنبه‌های منفی افزايش هزينه به دليل تلفات خط، تصميم‌گيری شود.
آقای مهندس روانشید از شركت قدس نيرو، تجربه‌های اين شرکت را در زمينه بكارگيری به فناوری هادی‌های پرظرفیت در ایران تشریح نمودند و بیان نمودند این فناوری برای اولین بار 10 سال پیش در شركت برق منطقه‌ای خوزستان و در سطح ولتاژ 230 کیلوولت اجرا گردیده است. ایشان همچنین به چالش‌های به‌کارگیری این فناوری اشاره نمودند که از مهم‌ترین آن‌ها عدم به‌کارگیری از ظرفیت کامل هادی‌های پرظرفیت توسط بهره‌برداران به علت احتیاط و ملاحظه‌كاری و عدم اعتماد به محاسبات طراحی است. در ادامه آقای مهندس بلادی از شركت برق منطقه‌ای خوزستان به بیان تجربه‌های اجرایی هادی‌های پرظرفیت در این شركت پرداختند و یکی از چالش‌های اصلی استفاده از این فناوری را عدم تست آن در خود شبکه عنوان نمودند. پیرو صحبت‌های ایشان، آقای مهندس مهرابی از شرکت برق منطقه‌ای یزد از برنامه‌های این شرکت برای به‌کارگیری این فناوری صحبت نمودند و بیان نمودند یکی از چالش‌های شبکه در خصوص اشغال ظرفيت، مربوط به گردش توان راکتیو است که سبب می‌شود ظرفیت شبکه بی‌دلیل اشغال گردد. بنابراین می‌توان با جلوگیری از این امر، در بسياری از موارد نیاز به توسعه‌ی شبکه و استفاده از هادی‌های پرظرفیت را محدود نمود. در ادامه آقای مهندس راعی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی شبکه شرکت توانیر در رابطه با تجربه‌ی استفاده از این فناوری در شبکه‌ی برق ایران صحبت نمودند. در این راستا همچنین آقای دکتر محسنی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات امنیت شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، چالش‌های استفاده از این فناوری را در بهره‌برداری از شبکه بیان نموده و پیشنهاد نمودند استفاده از اين هادی‌ها بیشتر در حالت اضطراری صورت گیرد.
در این نشست همچنین آقای مهندس عاشرلو از شرکت مشانیر، آقای دکتر گیلوانژاد از پژوهشگاه نیرو، آقای مهندس هوشان‌فر از شركت پارس توان آمود، آقای مهندس حسینی از شرکت برق منطقه‌ای فارس، آقای دكتر ابوالحسنی از شركت مديريت شبكه برق ايران و آقای دکتر فلاحی از شرکت برق منطقه‌ای گیلان به بیان دید‌گاه‌های خود در رابطه با این فناوری پرداختند.
در پايان ضمن تشكر از حضور كليه شركت‌كنندگان در نشست و درخواست برای تداوم ارتباطات علمی و مهندسی از طريق ايجاد شبكه متخصصين مركز، محورهای كلی زير برای تدوين نقشه راه استفاده از هادی‌های پرظرفيت در شبكه برق ايران مورد تاكيد قرار گرفت:
الف – جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات در خصوص پروژه‌های انجام شده در زمينه هادی‌های پرظرفيت در ايران
ب – پايش بلادرنگ (online) خطوط در حال بهره‌برداری با هادی پرظرفيت به منظور تعيين رفتار جريانی خط
ج – تدوبن رويه مطالعات اقتصادی برای توجيه‌پذيری استفاده از اين هادی‌ها در ايران
د – يكسان‌سازی رويه مطالعات الكتريكی و طراحی خط در سطح كشور
مستندات این نشست در سایت مرکز به آدرس http://www.nri.ac.ir/BPTransmission-Center موجود است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.