دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

بومی سازی توليد نانوالياف توسط متخصصان داخلی/ كاهش خسارات ريزگردها در صنعت برق با استفاده از نانوالياف

محققان كشور موفق شدند به دانش ساخت نانوالياف برای استفاده در خطوط انتقال برق و فيلترهای نيروگاهی دست يابند.

بومی سازی توليد نانوالياف توسط متخصصان داخلی/ كاهش خسارات ريزگردها در صنعت برق با استفاده از نانوالياف
09 آبان 1396 15:30

نشست تخصصی "آشنایی با كاربردهای فناوری نانو در حوزه صنعت برق و لزوم استانداردسازی محصولات"همزمان با كنفرانس بین المللی برق امسال در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
محققان حاضر در این نشست تخصصی، با اشاره به اینكه دانش تولید نانو الیاف و مواد اولیه آن به طور كامل در كشور بومی شده و حتی به كشور كره نیز صادر می شود، بر مزایای بهره گیری از این نانوالیاف در صنعت برق تاكید كردند.
در این نشست كه به همت مركز توسعه فناوری نانو پژوهشگاه نیرو برگزار شده بود، زمینه های وسیع استفاده از نانوالیاف مورد اشاره قرار گرفت. براساس یافته های محققان، با بهره گیری از نانوالیاف می توان میزان خسارت های ناشی از ریزگردها را، كه اخیرا دركشور و به ویژه درمناطق جنوبی افزایش یافته است، كاهش داد.
استفاده از این فناوری و بهره گیری از نانو فیلترها در نیروگاه ها بجای فیلترهای كنونی می تواند در كاهش خرابی های نیروگاهی نیز موثر باشد. خاطرنشان می سازد با توجه به ساختار این فیلترها در عدم ورود آلودگی در پره های فیلتر، نیاری به ایجاد ضربه جهت از بین بردن آلودگی بین پره ها وجود ندارد و از این طریق امكان آسیب فیلترها وجود ندارد.
با توجه به اینكه خرابی پره های كمپرسورها باعث خرابی بیشتر در تجهیزات نیروگاهی می شود، استفاده از نسل سوم پوشش ها و پوشش های چند لایه یا ابرشبكه ها، می تواند از خرابی های بیشتر تجهیزات نیروگاهی جلوگیری كرد. برپایه این گزارش، هم اكنون از این فناوری در تولید سیم و كابل نسوز، نانو ساختارهای ابر رسانا، كاهش تلفات انرژی الكتریكی، بهبود كیفیت خاصیت عایقی مواد، جلوگیری از خوردگی مواد، جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختارهای بتنی، افزایش سطح آب گریزی مقره ها و جلوگیری از ایجاد آلودگی بر روی آنها و یخ زدگی در زمستان و ... به طور گسترده در دنیا استفاده می شود.
بحث استفاده از فناوری نانو در حوزه برق و انرژی از سال 1382 در پژوهشگاه نیرو و با انجام پروژه ای تحت عنوان "بررسی كاربردهای فناوری نانو در صنعت برق و انرژی" شروع شد. در سال های 1382 تا 1388 چندین پروژه تحقیقاتی و ساخت در زمینه كاربردهای نانوفناوری در حوزه برق و انرژی در پژوهشگاه انجام شد كه از جمله مهمترین آن ها می توان به "سنتز نانو «فناوری نانو» به عنوان یكی از فناوری های كلیدی قرن بیست و یكم، توجه جدی كشورها و شركت های بزرگ دنیا را به خود جلب نموده است و ویژگی های منحصر به فرد آن موجب شده تا طیف وسیعی از تحقیقات به سوی این فناوری جادویی قرن بیست و یكم روانه شود. «فناوری نانو»، رویكرد نوین به فناوری ها است به نحوی كه به آنها خواص و كاركرد ویژه ای می بخشد. این فناوری به خودی خود كاركردی نداشته، بلكه در بهره گیری از آن در فناوری های متداول می توان اثرات ویژه آن را در بهبود خواص درك نمود. این فناوری همچنین با طبیعت بین رشته ای خود در آینده دربرگیرنده همه فناوری های امروزی خواهد بود و به جای رقابت با فناوری های موجود، موجبات رشد آنها را فراهم می آورد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.