دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

طراحی و ساخت نخستين فلومتر آلتراسونيك گازی Clamp-on در داخل كشور

پژوهشگران پژوهشگاه نیرو موفق شدند نخستین نمونه نیمه صنعتی فلومتر آلتراسونیك گازی Clamp-on ساخت داخل را بر روی خط لوله اصلی گاز فاز 2 نیروگاه شهید منتظری اصفهان نصب كرده و به مورد بهره‌برداری رسانند.

طراحی و ساخت نخستين فلومتر آلتراسونيك گازی Clamp-on در داخل كشور
09 آبان 1396 14:57

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ پژوهشگران پژوهشگاه نیرو موفق شدند نخستین نمونه نیمه صنعتی فلومتر آلتراسونیك گازی Clamp-on ساخت داخل را بر روی خط لوله اصلی گاز فاز 2 نیروگاه شهید منتظری اصفهان نصب كرده و به مورد بهره‌برداری رسانند. دانش فنی این دستگاه تنها در اختیار شركتهای آمریكایی می‌باشد كه به همت پژوهشگران پژوهشگاه نیرو هم اینك این دانش در داخل كشور بومی‌سازی شده‌است. یكی از مهمترین امتیازات این دستگاه، عدم نیاز به برشكاری و قطع جریان گاز می‌باشد و نصب آن در كمتر از یك ساعت انجام می‌شود. دستگاه به راحتی قابل جابجایی می‌باشد و با اعمال برخی اصلاحات علاوه بر گاز، برای مایعات نیز قابل استفاده است.
یكی دیگر از نكات درخشان و ممتاز اجرای این پروژه دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت ترانسدیوسرهای آن است كه برای نخستین بار و به طور كامل در داخل كشور صورت می‌پذیرد. این فلومتر حتی در فشارهای پایین (كه چالش اصلی فلومترهای Clamp-on است) امكان اندازه‌گیری فلو را دارد. قابلیت دریافت فشار و دمای گاز و محاسبه فلوی استاندارد از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است. شرایط لوله نیروگاه شهید منتظری اصفهان با قطر 28 اینچ در حداكثر بار كاری آن (تولید 800MW از فاز 2)، به نحوی است كه فشار گاز داخل لوله در حدود 8bar بوده و سرعت گاز درون لوله به حدود 20m/s می‌باشد. در نتیجه مقایسه عملكرد دستگاه با فلومتر موجود در نیروگاه اختلافی در حدود 2% به دست آمد كه برای فلومترهای آلتراسونیك Clamp-on، دقت مناسبی به شمار می‌آید. این دستگاه از تاریخ آذرماه 93 تا كنون در حال بهره‌برداری است.
این تجهیز با همکاری منطقه 3 عملیات انتقال گاز کشور بر روی چندین خط لوله مورد آزمایش قرار گرفته است که نتایج اولیه آن درخشان بوده است. در تئوری این دستگاه، علاوه بر امكان اندازه‌گیری جریان مایعات، قابلیت محاسبه فلوی سیال دو فازی نیز وجود دارد. قیمت تمام شده این دستگاه در صورت صنعتی سازی در حدود 20% قیمت نمونه خارجی می‌باشد و لذا علاوه بر مزایای اشتغال‌زایی، دارای ارزش افزوده قابل توجه در صورت تولید داخل می‌باشد.

 


 


 


نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.