فناوری, ظرفیت, برق, انتقال, شبکه, توسعه,
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

لزوم ورود فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا به شبکه برق

رئیس مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالای پژوهشگاه نیرو گفت: یکی از زیرساختهای لازم برای افزایش صادرات برق کشور، ایجاد کریدورهای انتقال توان با ظرفیت بالا است که باید در برنامه ریزی توسعه شبکه برق کشور در سالهای آتی مورد توجه قرار گیرد.

لزوم ورود فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا به شبکه برق
23 شهریور 1395 16:07
همایون برهمندپور رئیس مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالای پژوهشگاه نیرو در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص هدف از برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا گفت: این نشست به منظور معرفی مرکز انتقال توان، ماموریتها، سیاستها، اهداف و برنامه ریزی های مرکز برای پیشبرد فعالیتها برگزار می‌شود. همچنین در کنار این موارد مروری بر چالشها، فرصتها و تهدیدهای این فناوری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این نشست سعی شده از تمام ذی نفعان از جمله متولیان حاکمیتی این فناوری، مدیران و متخصصان شرکتهای ذی نفع، نظیر مشاوران، پیمانکاران ، دست‌اندرکاران ساخت، نصب اجرای تجهیزات   و در کنار آن، اعضای هیئت علمی دانشگاهها دعوت به عمل آید.

رئیس مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالای پژوهشگاه نیرو افزود: این نشست در دو بخش جداگانه برگزار خواهد شد که در بخش نخست به دیدگاههای برنامه‌ریزی شبکه انتقال کشور با ورود فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا پرداخته خواهد شد. همچنین در بخش دوم نیز دیدگاههای بهره‌برداری شبکه انتقال کشور با ورود این فناوری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم در پایان این نشست بتوانیم  مشارکت ذی‌نفعان، این فناوری کسب را کرده تا  بتوان این مشارکت را در تمام جهات توسعه داده و فعالیتی همه گیر در سطح کشور برای پیشبرد اهداف این مرکز داشته باشیم.

برهمندپور گفت: مهم ترین انتخاب این موضوع در بحث چالش ها این است که از چه فناوریهایی برای انتقال توان با ظرفیت بالا استفاده کنیم به عنوان نمونه یکی از راهکارها،  ارتقاء سطح ولتاژ شبکه برق کشور است. هم‌اکنون بالاترین ولتاژ شبکه در کشور

400 کیلوولت است که می‌تواند به رده‌های بالاتر مثل765 کیلوولت ارتقا پیدا کند. همچنین ورود فناوری خطوط انتقال با ولتاژ DC دیگر راهکاری است که چندین سال است که در سطوح مختلف مطالعاتی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای در این خصوص صحبت می شود به طوری که پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی بسیاری در این زمینه انجام شده است. شاید هنوز این باور بین سیاست‌گذاران و متولیان برق کشور برای ورود این فناوری آماده نیست. در کنار این موضوع، موارد دیگری مانند افزایش تعداد هادی‌های خط انتقال یا بالابردن ظرفیت خط انتقال توسط ادوات الکترونیک قدرت مطرح است که این موارد را در نشست هم اندیشی به بحث خواهیم گذاشت تا  بهترین و جامع ترین راه حل را برای این کار پیدا کنیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری انتقال توان با ظرفیت بالای پژوهشگاه نیرو ادامه داد:یکی دیگر از اهداف پایه‌ای مرکز انتقال توان، بکارگیری فناوری انتقال توان با ظرفیت بالا برای افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه و منطقه است که همسو با شعار سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است که این امر مهم به وزارت نیرو سپرده شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که یکی از زیرساختهایی که برای افزایش صادرات برق کشور نیازاست ایجاد کریدورهای انتقال توان با ظرفیت بالا است بنابراین از این دیدگاه هم این فناوری نقش ارزنده ای در صنعت برق کشور ایفا می کند.
وی خاطرنشان کرد: در نشست هم‌اندیشی سعی می شود در این مسیر نیز به راهکارهای مناسبی برای ایجاد زیرساختها در زمینه افزایش صادرات برق کشور دست یابیم.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.