مهمترین وظیفه روابط عمومی هر سازمان، شناخت افكار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افكارعمومی نسبت به سازمان و اعتبار سازی برای سازمان است كه این امر هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان پیگیری میشود.بیتردید، این وظیفه در قالب مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی صورت میگیرد كه میتوان آنها را تحتعناوین زیر دستهبندی كرد:
-
تحلیل و تشریح دیدگاهها، سیاستها و برنامهریزیهای دستگاه ذیربط از طریق همکاری با مطبوعات، رادیو و تلویزیون
-
بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی در رابطه با فعالیتهای دستگاه مربوطه به منظور اطلاعرسانی، انعکاس به مسئولین و در صورت لزوم پاسخگویی به آنها
-
بررسی دیدگاهها و سنجش افکار عمومی در چهارچوب وظایف محوله و ارائه نتایج حاصله به مسئولان دستگاه به منظور اتخاذ روشهای مطلوب و تدوین طرحها و برنامهها
-
تهیه و تدوین اخبار، بیانیهها، اطلاعیهها، آگهیها و پیامهای دستگاه مربوطه و نشر و انعکاس آن در رسانههای جمعی
-
تهیه عکس، اسلاید و فیلم از فعالیتهای دستگاه مطبوع و ایجاد آرشیو سمعی و بصری
-
مشارکت و برنامهریزی جهت برگزاری سمینارها، کنفرانسها، نمایشگاهها و میهمانیهای رسمی
-
تحلیل محتوای مطبوعات کشور درخصوص فعالیتهای دستگاه ذیربط
-
فعالیتهای انتشاراتی و تبلیغی، مشارکت در برگزاری مجالس، گردهماییها و نمایشگاههای داخلی و خارجی
-
ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی در راستای نمایش توانمندیهای مجموعه
-
همکاری و مشارکت در تبلیغات عمومی کشور در رابطه با مقولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و انجام تبلیغات داخلی در حوزه دستگاه مربوطه
-
جمعآوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها، اقدامات، طرحها و برنامههای دستگاه مربوطه به منظور تنظیم سیاستهای خبری و تبلیغی
-
دریافت گزارش فعالیتها، طرحها و برنامههای دوایر مختلف دستگاه ذیربط و نیز انتشار سالانه عملکرد دستگاه ذیربط
-
ارتباط مستقیم و مستمر با مسئولین، جمعآوری هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نیاز
-
برقراری ارتباط مستقیم با مردم و رسانههای خبری، حضور در گردهماییها، سفرهای داخلی و خارجی
-
ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوطه از طریق برقراری جلسات داخلی
-
نظارت بر اجرای امور انتشاراتی دستگاه ذیربط
-
انجام سایر اموری که بر حسب ضرورت از طریق بالاترین مقام دستگاه ذیربط جهت اقدام ابلاغ میگردد
پیچیدگیهای فزاینده وظایف روابط عمومی منجر به نقش پیچیدهتر و تخصصیتری برای روابط عمومی شده است. روابط عمومیها به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند اطلاع یابی ، اطلاع رسانی و جلب رضایت افکار عمومی دارند.
امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان میتوان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد. این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمانهاست.