ﺳﻪشنبه 24 مهر 1397
EN
روابط عمومی و تلاش در برقرای ارتباط و تفاهم با مردم، از عهد باستان وجود داشته است و تنها ابزار و ادوات روابط عمومی و نوع مهارت و تخصص فعالیت‌های روابط عمومی با تغییر و تحول همراه بوده است.
روابط عمومی عبارت از تلاش‌ها و اقداماتی آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده، جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل، بین یك سازمان و گروه‌های موردنظر آن است. روابط عمومی در هر سازمان چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویای آن سازمان، سیستم و پل ارتباطی میان سازمان و مخاطبان آن است. روابط عمومی سازمان را از نظرات، انتقادات و خواست‌های مخاطبان آگاه می‌سازد تا مدیریت سازمان را در اتخاذ تصمیم مناسب در جهت رفع نیازهای مخاطبان یاری رساند. در حقیقت روابط عمومی، باید تحلیل‌گر افکار عمومی باشد و بتواند از داده‌ها، پیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه نماید.
فعالیت‌های روابط عمومی عبارت از تلاش برنامه ریزی شده و مداومی است كه به منظور ایجاد و حفظ حسن نیت و شناخت بین سازمان و مخاطبان آن صورت می گیرد. امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی در خور توجه است. تبدیل روابط عمومی به ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در قرن حاضر است.
امروزه در هر سازمانی داشتن اطلاعات موثق ، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار سازمان، بزرگ‌ترین سرمایه یك سازمان است. حیات یك سازمان به داشتن یك ارتباط دو سویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و كسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جاست كه لزوم وجود روابط عمومی واقعی نمایان می شود.

نظر به اهمیت و تقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و فرصت تداوم پیوند متقابل مردم و مسوولان برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی و با توجه به رسالت سنگینی كه روابط عمومی به عنوان زمینه ساز ارتباط دو سویه جهت برقراری تفهیم و تفاهم متقابل و حفظ این ارتباط برعهده دارد ، ضرورت اتخاذ شیوه‌های مناسب و الگوهای سنجیده برای اعتلای بیشتر و تقویت روابط عمومی و نیز ایجاد وحدت رویه در امور ارتباطی و تبلیغی بیش از پیش احساس می‌شود .

هدف روابط عمومی هر سازمان، ایجاد ارتباط میان سازمان و افراد درگیر با آن سازمان است. این افراد شامل مخاطبان، کارکنان و هر فرد درگیر با سازمان است. این اهداف را می توان براساس موارد ذیل دسته بندی نمود:
  • ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان
  • همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه‌ها
  • سازماندهی خبری سازمان و تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش‌ها و ابزارهای ارتباطی
  • تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی
  • تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...
  • انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان
  • توجه جدی به افکارسنجی و پژوهش‌های علمی و کار بست آنان
  • برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی
  • توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی
  • تغییر فرهنگ سازمانی غلط، و مبارزه با این تفکر که روابط عمومی یک سازمان خدماتی است.
  • ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان
  • کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان
  • تقویت ارزش‌ها و ویژگی‌های مطلوب انسانی
  • معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی
  • تدوین نظام ارتباطی منسجم ،شفاف و روشن
  • تهیه مقاله‌های علمی در حوزه فعالیت‌های سازمان و نشر آن در رسانه‌های جمعی
  • چاپ بروشور پیام‌های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده‌های سازمانی
  • بسط و توسعه حرفه گرایی در سازمان
  • ایجاد برنامه نظاممند همدردی با خانواده‌های سازمان
  • تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان

اهداف

  • ايجاد بستر تفاهم ، همكاری و جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی درون و برون پژوهشگاه نیرو
  • جلب مشاركت و همفكری همه جانبه ذینفعان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمانی
  • توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف پژوهشگاه
  • ايجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بين مسئولین پژوهشگاه و مخاطبان آن
  • تثبیت ، تقویت و كمك به زمینه سازی تحقق سیاست‌های اجرایی پژوهشگاه
  • پيش بينی بحران های بالقوه و كمك به پيشگيری از وقوع آنها در حوزه فعاليت‌های پژوهشگاه
  • مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل پژوهشگاه
  • ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های عمومی در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشگاه
  • گسترش مطالعات و پژوهش‌های روابط عمومی در سطح اهداف و سياست‌های پژوهشگاه
  • اطلاع رسانی در زمینه استفاده صحیح از حامل‌های انرژی و نقش کلیدی و اثرگذار روابط عمومی در مدیریت بهینه مصرف
  • فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی در شناساندن الگوی صحیح مصرف انرژی
  • ایجاد یک بستر تبلیغی و اطلاع رسانی مناسب و راهکارهای عملیاتی در زمینه مدیریت مصرف در دستگاه‌های اجرائی
  • برگزاری نشست‌هایی در زمینه مدیریت بهینه مصرف برق، تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای تعرفه‌های مختلف برق، تعیین شعار واحد در بخش انرژی برای اطلاع رسانی، ایجاد مرکز مشاوره مصرف بهینه انرژی و ...
مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی هر سازمان‌، شناخت‌ افكار عمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افكارعمومی‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ و اعتبار سازی برای سازمان است‌ كه‌ این امر هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ پیگیری می‌شود.بی‌تردید، این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیت‌های‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌گیرد كه‌ می‌توان‌ آنها را تحت‌عناوین‌ زیر ‌دسته‌بندی‌ كرد:
  • تحلیل و تشریح دیدگاه‌ها، سیاست‏‌ها و برنامه‌‏ریزی‌های دستگاه ذیربط از طریق همکاری با مطبوعات، رادیو و تلویزیون
  • بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی در رابطه با فعالیت‌‏های دستگاه مربوطه به منظور اطلاع‌‏رسانی، انعکاس به مسئولین و در صورت لزوم پاسخگویی به آنها
  • ‌بررسی دیدگاه‌‏ها و سنجش افکار عمومی در چهارچوب وظایف محوله و ارائه نتایج حاصله به مسئولان دستگاه به منظور اتخاذ روش‏‌های مطلوب و تدوین طرح‌‏ها و برنامه‏‌ها
  • تهیه و تدوین اخبار، بیانیه‏‌ها، اطلاعیه‏‌ها، آگهی‏‌ها و پیام‌‏های دستگاه مربوطه و نشر و انعکاس آن در رسانه‏‌های جمعی
  • تهیه عکس، اسلاید و فیلم از فعالیت‌‏های دستگاه مطبوع و ایجاد آرشیو سمعی و بصری
  • مشارکت و برنامه‏‌ریزی جهت برگزاری سمینارها، کنفرانس‌‏ها، نمایشگاه‏‌ها و میهمانی‏‌های رسمی
  • تحلیل محتوای مطبوعات کشور درخصوص فعالیت‌های دستگاه ذیربط
  • فعالیت‌‏های انتشاراتی و تبلیغی، مشارکت در برگزاری مجالس، گردهمایی‏‌ها و نمایشگاه‏‌های داخلی و خارجی
  • ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی در راستای نمایش توانمندی‌های مجموعه
  • همکاری و مشارکت در تبلیغات عمومی کشور در رابطه با مقولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و انجام تبلیغات داخلی در حوزه دستگاه مربوطه
  • جمع‌‏آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت‏‌ها، اقدامات، طرح‌‏ها و برنامه‏‌های دستگاه مربوطه به منظور تنظیم سیاست‌‏های خبری و تبلیغی
  • دریافت گزارش فعالیت‌‏ها، طرح‌‏ها و برنامه‏‌های دوایر مختلف دستگاه ذیربط و نیز انتشار سالانه عملکرد دستگاه ذیربط
  • ارتباط مستقیم و مستمر با مسئولین، جمع‌‏آوری هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نیاز
  • برقراری ارتباط مستقیم با مردم و رسانه‌‏های خبری، حضور در گردهمایی‏‌ها، سفرهای داخلی و خارجی
  • ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوطه از طریق برقراری جلسات داخلی
  • ‌ ‌نظارت بر اجرای امور انتشاراتی دستگاه ذیربط
  • ‌‌ انجام سایر اموری که بر حسب ضرورت از طریق بالاترین مقام دستگاه ذیربط جهت اقدام ابلاغ می‌‏گردد
پیچیدگی‌های فزاینده وظایف روابط عمومی منجر به نقش پیچیده‌تر و تخصصی‌تری برای روابط عمومی شده است. روابط عمومی‌ها به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند اطلاع یابی ، اطلاع رسانی و جلب رضایت افکار عمومی دارند.
امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می‌توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد. این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمان‌هاست.

شرح وظایف روابط عمومی

  • انعكاس و تشريح ديدگاه‌ها ، سياستها و برنامه‌های پژوهشگاه
  • اجرای سیاست‌های خبری ، تبلیغاتی ، انتشاراتی و مطالعاتی
  • ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم مردم ، نهادهای اجتماعی و مسوولان
  • تهیه و تدوین اخبار ، بیانیه ، اطلاعیه ، آگهی و پیام‌های پژوهشگاه و اقدام به انعكاس آن در رسانه‌های گروهی
  • انعكاس طرح‌ها و سیاست‌های اجرایی و عملكرد پژوهشگاه به جامعه مخاطب
  • برنامه ریزی و همكاری در جهت برگزاری كنفرانس‌ها ، سمینارها ، جشنواره‌ها ، مصاحبه‌ها و بازدیدهای استانی و كشوری
  • بررسی مطالب منعكس شده در رسانه‌های گروهی كشور در رابطه با عملكرد پژوهشگاه و ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذیصلاح
  • تشكیل و همكاری با ستادهای ویژه برگزاری مراسم و مناسبت‌های ملی در پژوهشگاه
  • ايجاد شبكه اطلاع رسانی و اطلاع يابی مستمر با مخاطبان
  • انتشار نشریات ادواری و موردی در پژوهشگاه
  • برقراری ارتباط مستمر و منظم با دیگر مراكز ، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط
  • سیاستگذاری ، برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حیطه وظایف پژوهشگاه در داخل و خارج از كشور
  • تهیه و تدوین و اجرای پروژه‌های مطالعات مربوط به فعالیت‌های روابط عمومی پژوهشگاه
  • انجام و پیگیری سایر وظایف محوله ارجاعی از سوی ریاست پژوهشگاه

ارتباطات و رسانه‌ها

  • برنامه ریزی برای ارتباطات مستمر با رسانه‌های جمعی ( صدا و سیما ، خبر گزاری ها ، روزنامه‌های كثیر الانتشار و نشریات)
  • پوشش خبری مراسم مختلف نظير گردهمایی‌ها ، سخنرانی‌ها ، افتتاح پروژه‌ها و ...
  • اقدام در جهت تنوير افكار عمومی از طريق ارسال جوابيه ، اصلاحيه و تكذيب به مطالب مطروحه در رسانه‌های جمعی
  • برنامه ريزی و اجرای مصاحبه‌های مطبوعاتی ، راديو و تلويزيونی مسئولان و كارشناسان
  • تهيه و تنظيم بولتن بريده جرايد به صورت روزانه
  • راه اندازی سيستم پيام كوتاه ويژه پژوهشگاه (جهت اطلاع رسانی خبرهای فوری به خبرنگاران ،اطلاع رسانی برنامه‌ها)
  • زمينه سازی برای ارتباط مستمر با رسانه ها و به ويژه خبرنگاران
  • برگزاری نشست مشترك ریاست پژوهشگاه با مديران مسئول وسردبيران رسانه ها
  • هماهنگی جهت بازديد ریاست پژوهشگاه و ساير مسولان مربوطه از رسانه های سايبر و مكتوب
  • شناسائی، انتخاب وآموزش دبیران وخبرنگاران سرویس‌های خبری مرتبط درقالب برگزاری یك دوره كوتاه مدت روزنامه نگاری پیشرفته
  • ارسال اخبار،گزارش ها وسوژه های خبری به رسانه ها جهت انتشار
  • برگزاری جشنواره تقدير ازرسانه ها و خبرنگاران فعال
  • كمك به انتشارعملكرد مطلوب دولت درحوزه ماموریتی پژوهشگاه
  • تكميل،گسترش و به روز رسانی وبگاه پژوهشگاه
  • ایجاد ارتباط با روابط عمومی سازمانهای وابسته به منظور تبادل اخبار و اطلاعات و بررسی نشریات، كتب و مقالات و اجرای برنامه های تبلیغاتی مشترك از طرف آنها به منظور انجام هماهنگی های لازم
  • برقراری حسن ارتباط بین كاركنان پژوهشگاه از طریق انعكاس نظرها و پیشنهادهای آنها به مقامات ذیربط وراه اندازی جلسات پرسش وپاسخ با حضورریاست وسایر پرسنل وهمچنین صندوق انتقادات وپیشنهادات
  • اجرای طرحهای لازم به منظور تنظیم گزارشها و اطلاعیه‌های مختلف جهت آگاهی افكار عمومی از پیشرفت‌های پژوهشگاه
  • برنامه ريزی و انجام كليه اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمينارها، كنفرانسها، بازديدها و جلسات عمومی مربوط به پژوهشگاه
  • انجام كليه امور تشريفاتی و استقبال و بدرقه ميهمانان پژوهشگاه
  • تنظیم برنامه مسافرت و بازدیدهای رسمی هیأت ها و مقامات داخلی و خارجی
  • گزارش رويدادهای مهم كشور به پژوهشگاه و واحدها دراسرع وقت
  • راه اندازی سايت (غيررسمی) ويژه نخبگان

امور فرهنگی، مراسم و نمایشگاه‌ها

  • برنامه ریزی واجرای فعالیت‌های فرهنگی وفوق برنامه برای كاركنان پژوهشگاه
  • برنامه ریزی واجرای امورفرهنگی- تبلیغی جشنواره‌های ملی(نوآوری وشكوفائی)،مجامع ومراسم پژوهشگاه
  • مديريت نمازخانه و مراسم‌های مذهبی وفرهنگی
  • برگزاری جشن‌های ويژه خانواده‌های كاركنان با حضور مسولان پژوهشگاه
  • مشاركت در برگزاری مجالس ، گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌های داخلی
  • برگزاری تورهای علمی نخبگان از مراكز علمی پژوهشگاه
  • برگزاری تورهای علمی ويژه خبرنگاران واصحاب رسانه‌ها
  • مشاركت در برگزاری مجالس و نمایشگاه‌های خارجی
  • برگزاری جشنواره‌های فيلم، عكس و... با موضوع مباحث پژوهشگاه
  • برپائی برنامه‌های رفاهی كارمندان(سالن فوتبال،استخر)
  • ارسال پيام تبريك وتسليت به همكاران و خبرنگاران بنا به مناسبت‌های مختلف

تبلیغات و انتشارات

  • اطلاع رسانی مكتوب در قالب انتشارات موردی و ادواری به مخاطبان درون و برون سازمانی به منظور ارتقاء سطح آگاهی و دانش فنی و سازمانی مخاطبان و تبیین و تبلیغ سیاستها و برنامه‌ها و عملكرد پژوهشگاه
  • تدوين وانتشار مستمر مجموعه كتابها وجزوات مناسب با موضوع تشريح سياستها وبرنامه‌های پژوهشگاه
  • آغاز انتشارنشريه داخلی پژوهشگاه
  • انتشارسالنامه عملكرد پژوهشگاه
  • انتشارگزارش‌های مستمرازعملكرد پژوهشگاه
  • تهيه مقالات تحليلی وگزارش‌های خبری هفتگی از برنامه‌های پژوهشگاه
  • جمع آوری اطلاعات و آمارهای لازم در زمينه عملكرد واحدهای پژوهشگاه
  • شناسايی و ايجاد ارتباط با نويسندگان
  • جمع آوری ، طبقه بندی و نگهداری اسناد و مدارك نوشتاری
  • ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی
  • همكاری و مشاركت در تبلیغات عمومی كشور در رابطه با موضوعات ومسائل مختلف
  • انجام تبلیغات داخلی مناسبتی و...
  • تهیه عكس ، اسلاید و فیلم از فعالیت‌های پژوهشگاه و ایجاد آرشیو سمعی و بصری
  • ثبت صوتی و تصويری فعاليت‌ها ، گردهم‌آیی و مناسبت‌های پژوهشگاه
  • ايجاد آرشيو فيلم و عكس از فعاليت‌های پژوهشگاه

ارتباطات مردمی و سنجش افکار

  • افكارسنجی نسبت به برنامه‌های پژوهشگاه وارائه نتايج آنها
  • راهنمائی مراجعان بصورت حضوری والكترونيكی
  • برقراری حسن ارتباط بين مردم و واحدهای پژوهشگاه از طريق دريافت پيشنهادها، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعكاس آن به مسوولان و بالعكس
  • ترتيب ديدارهای مردمی ریاست پژوهشگاه و ساير مسولان مدنظر با مخاطبان
  • تلاش در جهت استفاده از تكنولوژی‌های نوين اطلاع رسانی به مخاطبين بويژه اينترنت
  • ايجاد سيستم پاسخگويی به ارباب رجوع

آموزش، پژوهش و برنامه ریزی

  • تهیه و تدوین ریز بودجه پیشنهادی روابط عمومی و دفاع از آن تا تصویب نهایی
  • نظر سنجی از مخاطبان(خاص وعام) و خبرنگاران در خصوص اقدامات و فعاليت‌های پژوهشگاه
  • تهيه و تنظيم گزارش‌های تحليلی در حوزه فعاليت‌ها
  • تحليل محتوای مطالب مندرج در مطبوعات و نشريات تخصصی و ساير وسايل ارتباطی جمعی
  • بررسی برنامه‌های منعكس شده در رسانه‌ها توسط مسوولان و مطالعه تحقق آنها
  • مطالعه و بررسی در جهت يافتن زمينه‌ها و موضوعات بحران زای بالقوه در بخش‌های مختلف
  • برپائی كلاس‌ها وكارگاه‌های تخصصی ويژه همكاران روابط عمومی درحوزه تخصصی ارتباطات
  • راه‌اندازی كتابخانه تخصصی روابط عمومی
  • راه‌اندازی اتاق فكر روابط عمومی باحضوركارشناسان واصحاب رسانه
  • انجام پژوهش در حوزه‌ی ارتباطات و روابط عمومی
  • برنامه‌ریزی مدون و منسجم در امور ارتباطی و نیز ارائه‌ی ایده های نو درزمینه روابط عمومی
  • بهره برداری از واحد ارتباطات مردمی جهت برنامه‌ریزی‌های آتی و تعیین خط مشی و سیاستگذاری در امور ارتباطی پژوهشگاه و ساير مراكز تابعه
  • راه‌اندازی سيستم جستجو اخبار ازكليه رسانه‌های مكتوب وسايبر و تهيه گزارش مكتوب وسايبر
  • راه اندازی بانك اطلاعات كاملی از نشريات، خبرگزاری‌ها،سايت‌هاو...
  • رصد رويدادهای حوزه ماموریتی پژوهشگاه و امكان اطلاع رسانی آن در تمامی ابعاد
  • راه اندازی باشگاه نويسندگان نخبه باهدف تربيت رابطين خبری نخبه
  • تشكيل جلسات نقد وبررسی عملكرد پژوهشگاه
  • آموزش قوانين مرتبط مانند قانون مطبوعات ،لايحه آزادی اطلاعات و....... به همكاران روابط عمومی
  • فراهم نمودن استفاده همكاران روابط عمومی از مقالات ، مجلات درحوزه ارتباطات و همچنين شركت دركنفرانس‌ها و همايش‌های تخصصی

 

پروژه‌های خاتمه یافته

  • بررسی و شناسایی شاخص‌های مناسب برای ارزیابی میزان پیشرفت بروز رسانی سایت پژوهشگاه
  • بررسی شبکه اجتماعی جایگزین
  • تولید خبرنامه پژوهشگاه نیرو
  • شروع تهیه نقشه پژوهشگاه و راهنمای مراجعین

پروژه‌های جاری

  • تدوین ساختار فیلم و تصاویر خروجی پروژه ها
  • تدوین ساز و کار پیگیری مصوبات هیئت رئیسه
  • آماده سازی سایت پژوهشگاه برای ثبت اطلاعات خبر ی واحدها در ارتباط با پروژه‌ها و ابلاغ به واحدها
  • هوشمند سازی سایت پژوهشگاه با تمرکز بر قابلیتهایی از قییل جستجوی پیشرفته, دسترسی به موضوعات براساس علایق افراد و آزادی عمل افراد در ارائه اطلاعات سایت و ...
  • به روز آوری تابلوی اتاق ها
  • به روز آوری کارت های پرسنلی
  • ارائه برنامه بهبود روابط عمومی

پروژه‌های آتی

  • ارائه گزارش شورای فرهنگی در خصوص میزان مشارکت همکاران در جشن ها و مناسبتها
  • به روز آوری مداوم اطلاعات همکاران پژوهشگاه، شامل آدرس، شماره همراه، شماره تماس و ...
  • طراحی بروشورهای معرفی پژوهشگاه نیرو
  • تدوین فرآیندهای اطلاع رسانی رویدادهای مهم پژوهشگاه نیرو
  • تهیه دستورالعمل برپایی نمایشگاهها و همایش ها
  • تهیه راهنمای مسیر پژوهشگاه نیرو

پروژه مطالعاتی انجام شده

مطالعه فرصت‌ها و چالش‌های بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در ارتباطات سازمانی؛ ارائه پیشنهادات برای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی

پیشرفت و فراگیری فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطی، عرصه‌های مختلف هستی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است؛ شاید بتوان گفت کمتر عرصه‌ای را در زندگی اجتماعی می‌توان یافت که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر آن نبوده باشد. یکی از امکانات این فناوری‌های نوین، شبکه‌های اجتماعی است که امروزه توجهات زیادی به خود جلب کرده است. همه‌ی ما کم و بیش جریان‌های مختلفی که بواسطه این شبکه‌ها شکل می‌گیرد را شنیده و یا به چشم خود دیده‌ایم. جدا از حضور این شبکه‌ها در زندگی فردی و روزمره، زندگی شغلی افراد نیز مستقیم یا غیرمستقیم بی‌تاثیر از این شبکه‌ها نبوده است. قابلیت‌هایی همچون تسریع و تسهیل ارتباطات در طول شبانه‌روز باعث شده که نظر برخی مدیران سازمان یا شرکت‌ها را برای برقراری بهتر ارتباطات بین اعضای سازمان یا شرکت به خود جلب کند. البته این جلب توجه الزامات با بکارگیری شبکه‌های اجتماعی برای ارتباطات سازمانی همراه نبوده است چرا که نسبت به ضرورت آن احساس تردید وجود دارد یا به دلیل برخی از ملاحظاتی که در سطح جامعه و همچنین وجود برخی چالش‌ها، معایب و موانع این شبکه‌ها، استفاده از آن‌ها مورد استقبال قرار نگرفته است. به عبارتی گاهی صرفا فقط نظر مدیران را جلب کرده است و بس. اما باز شاهد این موضوع هستیم که برخی از اعضای یک سازمان که حوزه‌ی کاری مشترک دارند فارغ از روالِ معمولِ ارتباطی سازمان از طریق شبکه‌ی اجتماعی با یکدیگر برخی امور را هماهنگ و تبادل نظر می‌کنند. بنابراین خواسته یا ناخواسته این شبکه‌ها در بسیاری از بخش‌های شغلی حضور دارند. باتوجه به سرعت فراگیری این شبکه‌ها در بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی (فردی و شغلی) پروژه‌ی حاضر به این موضوع اختصاص یافته است تا ضمن مطالعه‌ی ویژگی شبکه‌های اجتماعی برای ارتباطات سازمانی، فرصت‌ها و چالش‌های آن را به همراه پیشنهادات ارائه دهد تا حداقل ممکن شمای کلی از این امکان ارتباطی در اختیار مدیران قرار گیرد. تلاش شده است به ادبیات نظری شبکه‌های اجتماعی سازمانی پرداخته شود تا نسبت به جوانب مختلف موضوع بینشی کسب شود و ضمن دستیابی به چارچوب نظری بتوان ارتباط منطقی میان یافته‌های پژوهش‌های انجام شده با پژوهش حاضر برقرار کرد. طبق جستجوهایی که در پژوهش‌های قبلی صورت گرفته به این موضوع دست یافته شده که این عرصه به دلیل جدید بودن فاقد ادبیات نظری مختص به خود است و این حوزه پژوهش‌های کاربردی محدود و یا با اشتراک موضوعی معدود دارد. از این‌رو به دلیل محدودیت ادبیات نظری، ابتدا مفاهیم اصلی پژوهش تعریف و سپس نظریاتی که تاحدودی با موضوع پژوهش حاضر اشتراکاتی داشته ارائه شده است. همچنین در آخر به چارچوب نظری تکنولوژی، سازمان و محیط ترناتزکی و فلیشر(1990) اشاره‌ای صورت گرفته و مدلی باتوجه به این چارچوب ارائه شده است؛ این مدل تاحدودی موضوعاتی که در ادامه‌ی کار بکار می‌آید و باید آن‌ها را برای ارائه پیشنهادی بهتر لحاظ کرد را مشخص می‌کند.

مستندات مدیریت دانش

  • تدوین دستورالعمل برگزاری همایش و جشنواره (در حال تدوین )
  • تدوین دستورالعمل برگزاری نمایشگاه (در حال تدوین )
  • تدوین دستورالعمل تشریفات (در حال تدوین)
  • تلفنخانه : 88079400
  • رزرو سالن های همایش : 88572398
  • انتقادات و پیشنهادات و شکایات : 88083381

ارتباط با حراست:

  • تلفن: 88079359
  • فاکس: 88364601
  • سامانه پیام کوتاه: 3000290202
  • تماس اضطراری در ساعات غیراداری: 88079400 داخلی 4123 و 4124
  • ایمیل: herast@nri.ac.ir

 

سرپرست اداره روابط عمومی

  • ابوذر صالحی
  • متولد : بهمن ماه 1357
  • مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی
  • تلفنخانه: 898079400 -021 داخلی : 4340
  • تلفن مستقیم: 88378938-021
  • فاکس: 88078296-021
  • آدرس پست الکترونیکی  Asalehi@nri.ac.ir

کارشناس اداره روابط عمومی - ارتباط با رسانه

  • خدیجه محمدی چهره برق
  • متولد: مهرماه 1355
  • مدرک تحصیلی: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی
  • تلفنخانه: 898079400 -021 داخلی : 4336
  • تلفن مستقیم: 88083381
  • فاکس: 88078296-021
  • آدرس پست الکترونیکی   kmohammadi@nri.ac.ir
  • تلفنخانه : 88079400 داخلی 4340 و 4336
  • تلفن مستقیم: 88083381- 021
  • فاکس: 88078296-021
  •   آدرس پست الکترونیکی  asalehi@nri.ac.ir
  • آدرس پست الکترونیکی  kmohammadi@nri.ac.ir