دوشنبه 02 اسفند 1395
EN
نظر به اهمیت و تقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و فرصت تداوم پیوند متقابل مردم و مسوولان برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی و با توجه به رسالت سنگینی كه روابط عمومی به عنوان زمینه ساز ارتباط دو سویه جهت برقراری تفهیم و تفاهم متقابل و حفظ این ارتباط برعهده دارد ، ضرورت اتخاذ شیوه‌های مناسب و الگوهای سنجیده برای اعتلای بیشتر و تقویت روابط عمومی و نیز ایجاد وحدت رویه در امور ارتباطی و تبلیغی بیش از پیش احساس می‌شود .

اهداف:

  • ايجاد بستر تفاهم ، همكاری و جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی درون و برون پژوهشگاه نیرو
  • جلب مشاركت و همفكری همه جانبه ذینفعان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمانی
  • توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف پژوهشگاه
  • ايجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بين مسئولین پژوهشگاه و مخاطبان آن
  • تثبیت ، تقویت و كمك به زمینه سازی تحقق سیاست‌های اجرایی پژوهشگاه
  • پيش بينی بحران های بالقوه و كمك به پيشگيری از وقوع آنها در حوزه فعاليت‌های پژوهشگاه
  • مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل پژوهشگاه
  • ارتقای سطح دانش و آگاهی‌های عمومی در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشگاه
  • گسترش مطالعات و پژوهش‌های روابط عمومی در سطح اهداف و سياست‌های پژوهشگاه
  • اطلاع رسانی در زمینه استفاده صحیح از حامل‌های انرژی و نقش کلیدی و اثرگذار روابط عمومی در مدیریت بهینه مصرف
  • فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی در شناساندن الگوی صحیح مصرف انرژی
  • ایجاد یک بستر تبلیغی و اطلاع رسانی مناسب و راهکارهای عملیاتی در زمینه مدیریت مصرف در دستگاه‌های اجرائی
  • برگزاری نشست‌هایی در زمینه مدیریت بهینه مصرف برق، تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای تعرفه‌های مختلف برق، تعیین شعار واحد در بخش انرژی برای اطلاع رسانی، ایجاد مرکز مشاوره مصرف بهینه انرژی و ...

شرح وظايف روابط عمومی :

  • انعكاس و تشريح ديدگاه‌ها ، سياستها و برنامه‌های پژوهشگاه
  • اجرای سیاست‌های خبری ، تبلیغاتی ، انتشاراتی و مطالعاتی
  • ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم مردم ، نهادهای اجتماعی و مسوولان
  • تهیه و تدوین اخبار ، بیانیه ، اطلاعیه ، آگهی و پیام‌های پژوهشگاه و اقدام به انعكاس آن در رسانه‌های گروهی
  • انعكاس طرح‌ها و سیاست‌های اجرایی و عملكرد پژوهشگاه به جامعه مخاطب
  • برنامه ریزی و همكاری در جهت برگزاری كنفرانس‌ها ، سمینارها ، جشنواره‌ها ، مصاحبه‌ها و بازدیدهای استانی و كشوری
  • بررسی مطالب منعكس شده در رسانه‌های گروهی كشور در رابطه با عملكرد پژوهشگاه و ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذیصلاح
  • تشكیل و همكاری با ستادهای ویژه برگزاری مراسم و مناسبت‌های ملی در پژوهشگاه
  • ايجاد شبكه اطلاع رسانی و اطلاع يابی مستمر با مخاطبان
  • انتشار نشریات ادواری و موردی در پژوهشگاه
  • برقراری ارتباط مستمر و منظم با دیگر مراكز ، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط
  • سیاستگذاری ، برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حیطه وظایف پژوهشگاه در داخل و خارج از كشور
  • تهیه و تدوین و اجرای پروژه‌های مطالعات مربوط به فعالیت‌های روابط عمومی پژوهشگاه
  • انجام و پیگیری سایر وظایف محوله ارجاعی از سوی ریاست پژوهشگاه

الف ) ارتباطات و رسانه‌ها :

  • برنامه ریزی برای ارتباطات مستمر با رسانه‌های جمعی ( صدا و سیما ، خبر گزاری ها ، روزنامه‌های كثیر الانتشار و نشریات)
  • پوشش خبری مراسم مختلف نظير گردهمایی‌ها ، سخنرانی‌ها ، افتتاح پروژه‌ها و ...
  • اقدام در جهت تنوير افكار عمومی از طريق ارسال جوابيه ، اصلاحيه و تكذيب به مطالب مطروحه در رسانه‌های جمعی
  • برنامه ريزی و اجرای مصاحبه‌های مطبوعاتی ، راديو و تلويزيونی مسئولان و كارشناسان
  • تهيه و تنظيم بولتن بريده جرايد به صورت روزانه
  • راه اندازی سيستم پيام كوتاه ويژه پژوهشگاه (جهت اطلاع رسانی خبرهای فوری به خبرنگاران ،اطلاع رسانی برنامه‌ها)
  • زمينه سازی برای ارتباط مستمر با رسانه ها و به ويژه خبرنگاران
  • برگزاری نشست مشترك ریاست پژوهشگاه با مديران مسئول وسردبيران رسانه ها
  • هماهنگی جهت بازديد ریاست پژوهشگاه و ساير مسولان مربوطه از رسانه های سايبر و مكتوب
  • شناسائی، انتخاب وآموزش دبیران وخبرنگاران سرویس‌های خبری مرتبط درقالب برگزاری یك دوره كوتاه مدت روزنامه نگاری پیشرفته
  • ارسال اخبار،گزارش ها وسوژه های خبری به رسانه ها جهت انتشار
  • برگزاری جشنواره تقدير ازرسانه ها و خبرنگاران فعال
  • كمك به انتشارعملكرد مطلوب دولت درحوزه ماموریتی پژوهشگاه
  • تكميل،گسترش و به روز رسانی وبگاه پژوهشگاه
  • ایجاد ارتباط با روابط عمومی سازمانهای وابسته به منظور تبادل اخبار و اطلاعات و بررسی نشریات، كتب و مقالات و اجرای برنامه های تبلیغاتی مشترك از طرف آنها به منظور انجام هماهنگی های لازم
  • برقراری حسن ارتباط بین كاركنان پژوهشگاه از طریق انعكاس نظرها و پیشنهادهای آنها به مقامات ذیربط وراه اندازی جلسات پرسش وپاسخ با حضورریاست وسایر پرسنل وهمچنین صندوق انتقادات وپیشنهادات
  • اجرای طرحهای لازم به منظور تنظیم گزارشها و اطلاعیه‌های مختلف جهت آگاهی افكار عمومی از پیشرفت‌های پژوهشگاه
  • برنامه ريزی و انجام كليه اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمينارها، كنفرانسها، بازديدها و جلسات عمومی مربوط به پژوهشگاه
  • انجام كليه امور تشريفاتی و استقبال و بدرقه ميهمانان پژوهشگاه
  • تنظیم برنامه مسافرت و بازدیدهای رسمی هیأت ها و مقامات داخلی و خارجی
  • گزارش رويدادهای مهم كشور به پژوهشگاه و واحدها دراسرع وقت
  • راه اندازی سايت (غيررسمی) ويژه نخبگان

ب ) امور فرهنگی، مراسم و نمایشگاه‌ها :

  • برنامه ریزی واجرای فعالیت‌های فرهنگی وفوق برنامه برای كاركنان پژوهشگاه
  • برنامه ریزی واجرای امورفرهنگی- تبلیغی جشنواره‌های ملی(نوآوری وشكوفائی)،مجامع ومراسم پژوهشگاه
  • مديريت نمازخانه و مراسم‌های مذهبی وفرهنگی
  • برگزاری جشن‌های ويژه خانواده‌های كاركنان با حضور مسولان پژوهشگاه
  • مشاركت در برگزاری مجالس ، گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌های داخلی
  • برگزاری تورهای علمی نخبگان از مراكز علمی پژوهشگاه
  • برگزاری تورهای علمی ويژه خبرنگاران واصحاب رسانه‌ها
  • مشاركت در برگزاری مجالس و نمایشگاه‌های خارجی
  • برگزاری جشنواره‌های فيلم، عكس و... با موضوع مباحث پژوهشگاه
  • برپائی برنامه‌های رفاهی كارمندان(سالن فوتبال،استخر)
  • ارسال پيام تبريك وتسليت به همكاران و خبرنگاران بنا به مناسبت‌های مختلف

ج ) تبليغات و انتشارات :

  • اطلاع رسانی مكتوب در قالب انتشارات موردی و ادواری به مخاطبان درون و برون سازمانی به منظور ارتقاء سطح آگاهی و دانش فنی و سازمانی مخاطبان و تبیین و تبلیغ سیاستها و برنامه‌ها و عملكرد پژوهشگاه
  • تدوين وانتشار مستمر مجموعه كتابها وجزوات مناسب با موضوع تشريح سياستها وبرنامه‌های پژوهشگاه
  • آغاز انتشارنشريه داخلی پژوهشگاه
  • انتشارسالنامه عملكرد پژوهشگاه
  • انتشارگزارش‌های مستمرازعملكرد پژوهشگاه
  • تهيه مقالات تحليلی وگزارش‌های خبری هفتگی از برنامه‌های پژوهشگاه
  • جمع آوری اطلاعات و آمارهای لازم در زمينه عملكرد واحدهای پژوهشگاه
  • شناسايی و ايجاد ارتباط با نويسندگان
  • جمع آوری ، طبقه بندی و نگهداری اسناد و مدارك نوشتاری
  • ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی
  • همكاری و مشاركت در تبلیغات عمومی كشور در رابطه با موضوعات ومسائل مختلف
  • انجام تبلیغات داخلی مناسبتی و...
  • تهیه عكس ، اسلاید و فیلم از فعالیت‌های پژوهشگاه و ایجاد آرشیو سمعی و بصری
  • ثبت صوتی و تصويری فعاليت‌ها ، گردهم‌آیی و مناسبت‌های پژوهشگاه
  • ايجاد آرشيو فيلم و عكس از فعاليت‌های پژوهشگاه

د ) ارتباطات مردمی و سنجش افکار :

  • افكارسنجی نسبت به برنامه‌های پژوهشگاه وارائه نتايج آنها
  • راهنمائی مراجعان بصورت حضوری والكترونيكی
  • برقراری حسن ارتباط بين مردم و واحدهای پژوهشگاه از طريق دريافت پيشنهادها، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعكاس آن به مسوولان و بالعكس
  • ترتيب ديدارهای مردمی ریاست پژوهشگاه و ساير مسولان مدنظر با مخاطبان
  • تلاش در جهت استفاده از تكنولوژی‌های نوين اطلاع رسانی به مخاطبين بويژه اينترنت
  • ايجاد سيستم پاسخگويی به ارباب رجوع

و ) آموزش ، پژوهش و برنامه‌ریزی:

  • تهیه و تدوین ریز بودجه پیشنهادی روابط عمومی و دفاع از آن تا تصویب نهایی
  • نظر سنجی از مخاطبان(خاص وعام) و خبرنگاران در خصوص اقدامات و فعاليت‌های پژوهشگاه
  • تهيه و تنظيم گزارش‌های تحليلی در حوزه فعاليت‌ها
  • تحليل محتوای مطالب مندرج در مطبوعات و نشريات تخصصی و ساير وسايل ارتباطی جمعی
  • بررسی برنامه‌های منعكس شده در رسانه‌ها توسط مسوولان و مطالعه تحقق آنها
  • مطالعه و بررسی در جهت يافتن زمينه‌ها و موضوعات بحران زای بالقوه در بخش‌های مختلف
  • برپائی كلاس‌ها وكارگاه‌های تخصصی ويژه همكاران روابط عمومی درحوزه تخصصی ارتباطات
  • راه‌اندازی كتابخانه تخصصی روابط عمومی
  • راه‌اندازی اتاق فكر روابط عمومی باحضوركارشناسان واصحاب رسانه
  • انجام پژوهش در حوزه‌ی ارتباطات و روابط عمومی
  • برنامه‌ریزی مدون و منسجم در امور ارتباطی و نیز ارائه‌ی ایده های نو درزمینه روابط عمومی
  • بهره برداری از واحد ارتباطات مردمی جهت برنامه‌ریزی‌های آتی و تعیین خط مشی و سیاستگذاری در امور ارتباطی پژوهشگاه و ساير مراكز تابعه
  • راه‌اندازی سيستم جستجو اخبار ازكليه رسانه‌های مكتوب وسايبر و تهيه گزارش مكتوب وسايبر
  • راه اندازی بانك اطلاعات كاملی از نشريات، خبرگزاری‌ها،سايت‌هاو...
  • رصد رويدادهای حوزه ماموریتی پژوهشگاه و امكان اطلاع رسانی آن در تمامی ابعاد
  • راه اندازی باشگاه نويسندگان نخبه باهدف تربيت رابطين خبری نخبه
  • تشكيل جلسات نقد وبررسی عملكرد پژوهشگاه
  • آموزش قوانين مرتبط مانند قانون مطبوعات ،لايحه آزادی اطلاعات و....... به همكاران روابط عمومی
  • فراهم نمودن استفاده همكاران روابط عمومی از مقالات ، مجلات درحوزه ارتباطات و همچنين شركت دركنفرانس‌ها و همايش‌های تخصصی