وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، نشست تخصصی، حکمرانی داده ها
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

نشست تخصصی «حكمراني داده‌ها، چارچوب‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های آن» در وزارت نیرو برگزار شد

نشست تخصصی «حكمرانی داده‌ها، چارچوب‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های آن» در وزارت نیرو برگزار شد.

	نشست تخصصی «حكمراني داده‌ها، چارچوب‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های آن» در وزارت نیرو برگزار شد
21 آبان 1401 14:19
با توجه به اهميت موضوع حكمراني داده‌ و با هدف آشنايي بيشتر همكاران صنعت آب و برق، وبينار «حكمراني داده‌ها، چارچوب‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هاي آن» توسط كارگروه حكمراني داده وزارت نيرو به صورت دو روزه، برنامه‌ريزي و در دو بخش در روزهاي شنبه مورخ 1401/08/14در محل دبیرخانه این کارگروه، در مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت پژوهشگاه نیرو برگزار شد و برگزاری جلسه بعدی آن نیز در روز دوشنبه 1401 /08/16ساعت 9 تا 11 به صورت آنلاین صورت پذیرفت.

آزرم دهستانی "مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو"عنوان داشت: با ظهور فناوري‌هاي نوين از جمله رايانش ابري، هوش مصنوعي، رباتيك، اينترنت اشياء، رايانش موبايلي، كلان داده و ...، استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در صنایع، شتاب فزاينده‌اي گرفته است و فرصت‌هاي جديدي را پيش روي صنايع در راستاي افزايش كارايي، سوددهی و اثربخشي، به ویژه در سطح عملیاتی شرکت‌ها به‌وجود آورده است. اما اتکاء به داده و منابع داده‌ای، الزاماتی همچون امنیت، کیفیت، یکپارچگی، و غیره را می‌طلبد که مستلزم تعريف مجموعه‌ای از اصول، سیاست‌ها، فرایندها، چارچوب‌ها و سنجه‌ها به صورت یکپارچه در سطح وزارت نیرو و شرکت‌های مادر تخصصی است تا بتوان فعالیت‌های مدیریت داده، به اشتراک‌گذاری و آزادسازی داده را در تمامی سطوح، نظارت و هدایت نمود. به همین دلیل پیاده‌سازی نظام حکمرانی داده در وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان این که مسئولیت مدیریت ستادی و هماهنگی مربوط به زیرساخت و خدمات دیجیتال و همچنین تکالیف مربوط به دولت الکترونیک و تجمیع فعالیت‌های مربوطه در وزارت نیرو برعهده دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و آمار وزارت نیرو قرار دارد، افزودند به منظور پاسخ به نیازها و دغدغه‌هایی که در زمینه داده و بکارگیری فناوری‌های نوین در وزارت نیرو وجود دارد و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، کارگروه‌های تخصصی تحول دیجیتال و حکمرانی داده ذیل این دفتر تشکیل شده است و مسئولیت دبیرخانه این دو کارگروه، به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت در پژوهشگاه نیرو واگذار شده است.
دهستانی به استقرار نظام حکمرانی داده به عنوان یکی از پروژه های مهم در وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: فاز اول این پروژه در خصوص سنجش سطح بلوغ حکمرانی داده است این فاز شامل انتخاب چارچوب و مدل ارزیابی بلوغ داده محوری در وزارت نیرو و تعیین اولویت‌ها برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هاست. در تلاش هستیم تا در حداقل زمان ممکن، اسناد لازم برای حکمرانی داده در وزارت نیرو تدوین گردد.
همچنین در این وبینار موضوع "حکمرانی داده‌ها و چالش‌ها و فرصت‌های آن" توسط مهندس حسین پور، پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شد. در انتها، نقطه نظرات همکاران و متخصصین این حوزه بیان شد. رئوس مطالب ارائه شده، عبارت بودند از :
- کلیات و مفاهیم حکمرانی داده‌ها
- چارچوب‌ها و مولفه‌های حکمرانی داده‌ها
- چالش‌ها و فرصت‌های حکمرانی داده‌ها
- مولفه‌های مدیریت داده‌ها
- نیازمندی‌های پیاده‌سازی حکمرانی داده‌ها

فایل مطالب ارائه شده در آدرس ISN.MOE.GOV.IR قرار گرفته است.

شایان ذکر است که تعداد 60 نفر از همکاران شرکت‌های حوزه‌های آب و برق به صورت آنلاین در این جلسات دو روزه حضور داشتند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.