نمایشگاه تستا, پژوهشگاه نیرو, نمایشگاه بین المللی
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

غرفه وزارت نیرو در نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) برگزار شد

دکتر ساره شفیعی "رئیس اداره روابط عمومی پژوهشگاه نیرو"؛ از حضور گسترده مجموعه وزارت نیرو در نمایشگاه تستا خبر داد و گفت: در این نمایشگاه نیازهای پژوهشی و فناوری شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه وزارت نیرو از جمله (پژوهشگاه نیرو، شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، شرکت ما...

غرفه وزارت نیرو در نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) برگزار شد
23 آذر 1400 12:31
وی درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور از جمله تستا برای مخاطبان گفت: امروزه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با تکیه بر دانش، فناوری و نوآوری به کشورهایی ثروتمند و صنعتی تبدیل شده‌اند. بنابراین توسعه اقتصاد کشور به ویژه اقتصاد دانش محور، در گرو توسعه زیست بوم نوآوری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و انتقال فناوری‌ها است. زمانی که از این فناوری ها حمایت شود، می‌توانند مبنای ایجاد یک کسب و کار جدید شوند و با مدیریت سرمایه و هدایت آنها در راستای تجاری سازی، می‌توان شاهد پربار شدن هرچه بیشتر فضای کسب و کار بود.
با توجه به اینکه انجام تحقیقات محض به تنهایی و عدم استفاده از نتایج تحقیقات موجب هدر رفت انرژی و سرمایه ملی می‌گردد، ایجاد ساختاری مناسب و بستری قانونمند برای اتصال عرضه و تقاضای فناوری و جذب سرمایه گذاران و صنعتگران در تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. در حال حاضر در کشور نیز شاهد تولید فناوری‌های متعددی هستیم که علی‌رغم عرضه به بازار، به دلیل عدم تناسب آنها با نیاز صنعت در اقتصاد کشور تاثیر چشمگیری نداشته‌اند.
برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور می‌تواند بسترهای لازم برای شناسایی نیازهای پژوهشی و فناوری و برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران، صنعتگران و فناوران ایجاد نماید و نقش موثری در اتصال عرضه و تقاضای فناوری داشته باشد.
دکتر شفیعی در خصوص نقش این گونه نمایشگاه‌ها در حل مسائل کشور و ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه گفت: در عصر حاضر که تحقیق و توسعه نقش قابل توجهی در تولید محصولات و خدمات و در نتیجه توسعه اقتصادی کشورها دارد، انجام تحقیقات محض به تنهایی و عدم استفاده از نتایج تحقیقات موجب هدر رفت انرژی و سرمایه ملی می‌گردد. تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، فعالیتی اجتناب‌ناپذیر در راستای جبران هزینه‌های تحقیق و توسعه است که می‌تواند علاوه بر فراهم نمودن امکان سرمایه‌گذاری بهتر، به توسعه یافتگی کشور و رقابت پذیر شدن آن کمک کند.
با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تبدیل دانش به ثروت و توسعه اقتصادی، همکاری دانشگاه و صنعت است، توسعه تعاملات و فعالیت‌های مشترک میان این دو نهاد منجر به افزایش شناخت دانشگاه از نیازهای صنعت و تعریف پژوهش‌های کاربردی و بنیادی خواهد شد. علاوه بر این کیفیت وتناسب دوره های آموزشی در دانشگاه با نیازهای صنعت و به تبع آن قابلیت‌های علمی و عملی دانشجویان، افزایش یافته و بسترهای نوآوری، انتقال دانش، توسعه فناوری و اقتصادی را فراهم می‌سازد. برگزاری این نمایشگاه با هدف ایجاد فضای تعامل بیشتر بین فعالان عرصه علم و فناوری و صاحبان تکنولوژی در زیست بوم نوآوری از طریق اعلام نیازهای پژوهشی و فناوری می‌تواند در استحکام پیوند میان صنعت و دانشگاه به ویژه فراهم نمودن فرصت های سرمایه‌گذاری و نیازمندی های فناوری دستگاه‌های اجرایی نقش مهمی ایفا نماید.
وی در مورد اثربخشی ارائه نیازمندی های پژوهش و فناوری از سوی صنعت در هدایت پژوهش‌های دانشگاهی به سمت اهداف پیش بینی شده افزود: ارائه نیازمندی2های پژوهشی و فناوری از سوی صنعت موجب می گردد که پژوهش های دانشگاهی در راستای نیاز صنعت و با هدف تجاری‌سازی آن تعریف شوند و بتوان از نتایج کاربردی آن در توسعه فناوری و نیازهای صنعت استفاده نمود. در واقع با وارد کردن پژوهش‌های دانشگاهی انجام شده بر2اساس نیاز صنعت، به عرصه تجارت محصولات و خدمات فناوری و تشکیل شرکت‌های دانشگاهی و تعریف برنامه‌های آموزشی صنعت محور می‌توان به توسعه خودکفایی و افزایش توان ساخت داخل کمک شایانی نمود.
دکتر شفیعی در ادامه گفت: با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری نمایشگاه در سطح وزارتخانه (در حوزه آب و برق) در سال جاری به پژوهشگاه نیرو واگذار شده است، در این نمایشگاه نیازهای پژوهشی و فناوری شرکت های زیرمجموعه و تابعه وزارت نیرو از جمله ( پژوهشگاه نیرو، شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ( توانیر)، شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب، شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و موسسه تحقیقات آب)، همچنین برخی از محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه آب و برق در نمایشگاه ارائه خواهد شد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.