پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

وزارت نيرو با تمام ظرفيت در تلاش برای خدمات رسانی برقی در سراسر كشور است / افزايش 19 درصدی مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته/ درخواست تشكيل ستاد مديريت برق در هر استان

وزارت نيرو با تمام ظرفيت در تلاش برای خدمات رسانی برقی در سراسر كشور است / افزايش 19 درصدی مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته/ درخواست تشكيل ستاد مديريت برق در هر استان

وزارت نيرو با تمام ظرفيت در تلاش برای خدمات رسانی برقی در سراسر كشور است / افزايش 19 درصدی مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته/ درخواست تشكيل ستاد مديريت برق در هر استان
11 خرداد 1400 16:29
وزیر نیرو با اشاره به در پیش بودن ایام گرم سال و ضرورت مدیریت مصرف انرژی در كشور، گفت: وزارت نیرو با تمام ظرفیت در تلاش برای خدمات رسانی برقی در سرتاسر كشور است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، "رضا اردكانیان" وزیر نیرو در همایش استانداران سراسر كشور كه با حضور وزیر كشور در محل وزارت كشور برگزار شد، گفت: البته اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز جامعه ایرانی بوده و با توجه به سطح بالای میانگین مصرف انرژی در كشور بایستی كارهای فرهنگی و اقناعی لازم برای مدیریت مصرف انجام گیرد.

وی افزود: خاموشی های اخیر در كشور ناشی از دو مسئله مهم خشكسالی و مصارف غیرمتعارف است و باید در این راستا تدابیر جدی اندیشیده شود.

اردكانیان با اشاره به تلاش های وزارت نیرو طی سال گذشته در پاسخگویی به نیازهای جدید مصرف برق در كشور گفت: در سال گذشته یك میلیون مشترك جدید برق و به دنبال آن افزایش مصرف صنایع جدید را داشتیم كه وزارت نیرو با برنامه ریزی های انجام داده نظیر احداث نیروگاه های جدید، ارتقای ظرفیت واحدهای موجود و اعمال برنامه های مدیریت مصرف؛ نیاز متعارف كشور به خوبی پوشش داده می شد.

وزیر نیرو با اشاره به راهبرد وزارت نیرو در افزایش ظرفیت نیروگاه های حرارتی و سیكل تركیبی افزود: با به مدار آمدن واحد گازی نیروگاه سیكل تركیبی و همچنین بخش بخار نیروگاه هریس، مجموع ظرفیت نامی نیروگاه های جدید به مدار آمده و ارتقای توان نیروگاه موجود به بیش از 2500 مگاوات و با قدرت عملی 2000 مگاوات خواهد رسید. اردكانیان با اشاره به كاهش تولید نیروگاه های برق آبی، گفت: در بازه زمانی سال های 97 تا 1400 كاهش 3500 مگاواتی نیروگاه های برق آبی را در كشور تجربه كردیم.

وی در ادامه به مقایسه پیك مصرف برق از ابتدای سال تا اول خرداد سال گذشته و امسال پرداخت و گفت: در سال گذشته تا اول خرداد میانگین مصرف برق 45 هزار و 847 مگاوات بوده كه این میزان در بازه زمانی مشخص 1400 به 54 هزار و 448 مگاوات رسیده است كه نشان از افزایش 19 درصدی مصرق برق را دارد.

وی اضافه كرد: روی هم رفته انرژی مصرفی شبكه برق در كشور طی هشت سال گذشته روند افزایشی را تجربه كرده و متوسط رشد 1.8 درصدی در سال داشته است.

وزیر نیرو مهم ترین دلیل افزایش مصرف برق در كشور را طی سال جاری، افزایش زودهنگام دمای هوا، رشد فزاینده استفاده از ماینرها، راه اندازی زودهنگام چاه های كشاورزی به دلیل كاهش بارش ها و افزایش تولید و مصرف برق صنایع بزرگ كشور دانست.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع برق مصرفی مراكز استخراج رمز ارز در جهان و ایران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات روزانه دانشگاه كمبریج، مصرف برق در جهان صرفا برای رمز ارز بیت كوین، معادل 15 هزار مگاوات تا 60 هزار مگاوات تخمین زده شده است.

وی در خصوص سهم ایران از این مسئله خاطرنشان كرد: سهم ایران بیش از 10 درصد از كل مصرف برق جهان برای استخراج رمز ارز تخمین زده می شود.

وزیر نیرو با بیان اینكه در موضوع رمز ارز ها باید استراتژی جامع و دقیقی در كشور با توجه به حجم بالای مصرف برق در این حوزه تنظیم شود، از استانداران سراسر كشور خواست با تشكیل ستاد مدیریت برق استان ها نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام كنند.

وی خطاب به استانداران تصریح كرد: یكی از زمینه های افزایش مصرف برق، استفاده بی رویه از برق و وسایل سرمایشی در ادارات است و باید در این خصوص هم تدابیر لازم اندیشیده شود.

اردكانیان در پایان خاطرنشان كرد: اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز جامعه ایرانی است و با توجه به سطح بالای میانگین مصرفی انرژی در كشور بایستی كارهای فرهنگی و اقناعی لازم برای مدیریت مصرف انجام گیرد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.