جمعه 07 اردیبهشت 1403

وزیر نیرو آئين‌نامه شفافيت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق را ابلاغ کرد

وزیر نیرو آئين‌نامه شفافيت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق را ابلاغ کرد

وزیر نیرو آئين‌نامه شفافيت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق را ابلاغ کرد
11 خرداد 1400 16:07

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" وزیر نیرو، امروز آئین‌نامه شفافيت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق را برای اجرا به شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ کرد.
هدف از ابلاغ اين آئين‌نامه، افزايش مسئوليت‌پذيری، پاسخگويی و قانون‌گرايی، ارتقای سرمايه‌اجتماعی و اعتماد عمومی به حاکميت، تقويت نظارت‌پذيری و ارتقای سلامت نظام اداری، همچنين تسهيل در انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آگاهی‌بخشی به ذی‌نفعان است.
بر این اساس، در اين آئين‌نامه بر شفافيت در ارائه اطلاعات به تمامی ذی‌نفعان و ذي‌مدخلان در ابعاد مختلف از جمله سياست‌ها، راهبردها، وظايف و اختيارات، فرايندها و رویه‌های کاری، طرح‌ها و پروژه‌ها، قوانین و مقررات، عملکرد مالی و اقتصادی (بودجه، درآمدها، هزينه‌ها) تأکيد شده است.
طبق این آئین‌نامه، تمام واحدهای مشمول آئين‌نامه موظف‌اند با راه‌اندازی وب‌سايت شفافيت، اطلاعات عمومی و غيرطبقه‌بندی ‌شده خود را به نحو مقتضی در وب‌سايت مذکور منتشر نمايند. اين اطلاعات شامل قوانين و مقررات حاکم بر فعاليت‌های دستگاه (قانون، نظام‌نامه، آئين‌نامه، بخشنامه، دستورالعمل و...)، ساختار سازمانی، مأموريت‌ها، فهرست کليه مديران سازمان، طرح‌های تملک دارايی سرمايه‌ای و آخرين وضعيت پيشرفت آن‌ها، فرصت‌های سرمايه‌گذاری، اطلاعات خدمات قابل ارائه دستگاه و فرايندهای ارائه خدمت به همراه تمامی نيازمندی‌های مربوطه است.
همچنین در اين آئین‌نامه تشکيل کارگروه شفافيت پيش‌بينی شده که اهم وظايف آن، اتخاذ راهکارهای اجرايی جهت ترويج شفافيت، نظارت بر اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، احصای مصاديق اطلاعات عمومی در صنعت آب و برق و ارزيابی پايگاه‌های اطلاع‌رسانی و وب‌سايت شفافيت واحدهای مشمول است.
این گزارش می‌افزاید، رويکردهای اصلی وزارت نيرو در زمينه شفافيت و دسترسی آزاد به اطلاعات شامل به‌روزرسانی پايگاه‌های الکترونيکی و پايگاه‌های آمار و اطلاعات در صنعت آب و برق، راه‌اندازی و به‌روزرسانی وب‌سايت شفافيت در کليه سازمان‌ها، شرکت‌های مادرتخصصی و زيرمجموعه، ارائه اطلاعات مورد نياز به متقاضيان از طريق سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.