جمعه 07 اردیبهشت 1403

تجاری سازی نقش تعیین کننده در ارزش آفرینی ایده دارد

تجاری سازی نقش تعیین کننده در ارزش آفرینی ایده دارد

تجاری سازی نقش تعیین کننده در ارزش آفرینی ایده دارد
20 آبان 1399 19:44

دکتر محمدصالح اولیاء معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ نمونه و طرح تحقیقاتی به نتیجه رسیده است، تاکید کرد: پس از تولید محصول پذیرش بازار و حتی خدمات پس از فروش کار دشواری است، اما در نهایت تجاری سازی تعیین کننده است، چون ارزش آفرینی که ایده و محصول ایجاد می کند در بخش نهایی(تجاری سازی) تعیین کننده است و ورود به بازار به لحاظ مالی ارزشمند است
وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰۰ ایده تنها یک ایده به مرحله تجاری سازی و بازار می رسد، گفت: این رویداد با هدف تکمیل چرخش ایده به محصول و ارائه محصول به بازار برگزار شده است.
اولیاء با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نمونه و طرح تحقیقاتی به نتیجه رسیده است، در ادامه اظهار کرد: پس از تولید محصول پذیرش بازار و حتی خدمات پس از فروش کار دشواری است.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو با بیان اینکه محصولی که توانست گام های آخر را طی کند، زمانی می تواند در خدمت جامعه باشد که تجاری سازی شده باشد، خاطرنشان کرد: از این رو نیازمند طراحی مکانیزمی هستیم که پژوهشگر را در مسیری هدایت کند که محصول وی با اطمینان به بازار برسد.
اولیاء ادامه داد: در نگاه اکوسیستمی و زیست بومی به نوآوری و فناوری از قبل عناصری در کنار هم داشته ایم از آن جمله مصرف کننده محصولات فناورانه، پژوهشگاه نیرو بعنوان تولیدکننده و عرضه کننده ایده و تحقیق و فناوری، صندوق نوآوری، پارک علم و فناوری و ... از عناصر این اکوسیستم هستند.
وی با بیان اینکه در این اکوسیستم سعی می شود نظم بیشتری  ایجاد شود، افزود: در این فضا باید مواردی تقویت و برخی موارد اضافه شود تا فرایند تبدیل ایده به محصول و بازار بهتر انجام شود. این اکوسیستم مبنی بر عملکرد عناصر درون و برون سیستمی است که شامل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، درون صنعت، نهادهای مالی و پشتیبان به عنوان تسهیل کنندگان از عناصر در اکوسیستم است.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو حضور داوطلبانه عناصر را از ویژگی های مهم این اکوسیستم برشمرد و افزود: این عناصر داوطلبانه به علت احساس کسب ارزش از تبادلات بین عناصر، همگی به حضور در این اکوسیستم و زیست بوم تمایل دارند.
اولیاء با بیان اینکه در این اکوسیستم مجموعه ای از بازیگران در کنار هم قرار می گیرند و با یکدیگر تعامل دارند و از این بابت منتفع می شوند، گفت: بخش تقاضا در اکوسیستم نیازمند توجه ویژه ای است، در بخش عرضه در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در کشور شاهد حضور خوب شرکتها در سطوح مختلف تولید هستیم، اما پس از طی این دوران با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و دستگاههای اجرایی شاهد تقویت و بلوغ آنها خواهیم بود.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از خدمات مشاوره ای تعاملات با نهادهای مالی و پشتیبان برای تجاری سازی طرح یادآور شد: به استاندارد در صنعت تولید محصولات هم باید توجه شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.