چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

شهرستان تالش به الگوی مدیریت پسماند ایران تبدیل می‌شوند

با پشتوانه پژوهشگاه نیرو؛ شهرستان تالش به الگوی مدیریت پسماند ایران تبدیل می‌شوند

شهرستان تالش به الگوی مدیریت پسماند ایران تبدیل می‌شوند
05 شهریور 1399 14:35

با احداث تأسیسات پردازش و تبدیل پسماند به انرژی، به‌روزترین فناوری مدیریت پسماند دنیا در شهر تالش راه‌اندازی می‌گردد و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان تالش را به عنوان الگوی مدیریت پسماند کشور معرفی نمود.
رشد جمعیت شهرستان تالش و افزایش ورود مسافران و گردشگران طی سالیان اخیر، منجر به افزایش مصرف و در نتیجه افزایش تولید پسماندهای جامد شهری در شهرستان تالش و تشدید معضلات بهداشتی و زیست‌محیطی گردیده است که در صورت عدم مدیریت صحیح، منجر به بحران‌های اجتماعی بزرگی خواهد شد.
"مهدی رضایی" مجری طرح توسعه فناوری‌های انرژی زیست‌توده پژوهشگاه نیرو با اشاره به پروژه "احداث تأسیسات پردازش و تبدیل پسماند به انرژی در شهر تالش" گفت: به منظور مدیریت کل پسماندهای شهرستان تالش، احداث و راه‌اندازی تأسیسات پردازش و تبدیل پسماند به انرژی با بهره‌گیری از فناوری هضم بی‌هوازی به ظرفیت 250 تن در روز با هدف دفن حداقلی پسماند، صیانت از محیط زیست، ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی هضم بیهوازی به منظور قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، ایجاد اشتغال و در نهایت بازیافت مواد، تولید بیوگاز، برق، حرارت و کود مرغوب در دستور کار استانداری گیلان و پژوهشگاه نیرو قرار دارد.
وی ادامه داد: در این خصوص اقدامات اساسی توسط پژوهشگاه نیرو انجام شده است و با همکاری نماینده شهر تالش در مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت پسماند استان گیلان، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر نهادهای ذیربط، رایزنی‌ها به منظور رفع مشکلات و تسریع در روند اجرائی شدن پروژه مذکور در شهر تالش، در حال انجام است.
پژوهشگر پژوهشگاه نیرو به مزایای استفاده از فناوری هضم بی‌هوازی اشاره کرد و ادامه داد: تولید انرژی ارزان، توسعه یک سیستم مدیریت پسماند پاک، کنترل بو و مدیریت کامل شیرابه حاصل از پسماندها، حفظ سلامت و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری‌زا برخی از مزایای این فناوری می‌باشد.
همچنین فروش برق تجدیدپذیر، کود مرغوب، مواد قابل بازیافت و سوخت مشتق از زباله ر از جمله مزایای اقتصادی این پروژه است.
مدیر پروژه مطالعه و امکان سنجی مدیریت پسماند استان گیلان افزود: با احداث تأسیسات پردازش و تبدیل پسماند به انرژی، به‌روزترین فناوری مدیریت پسماند دنیا در شهر تالش راه‌اندازی می‌گردد و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان تالش را به عنوان الگوی مدیریت پسماند کشور معرفی نمود.
رضایی مهمترین راهکار برای اجرایی شدن، توجیه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به چنین پروژه‌هایی را حمایت‌های دولتی و حاکمیتی در قالب کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات کم‌بهره برشمرد و در این زمینه با توجه به ابعاد ملی پروژه، نقش حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی، صندوق محیط زیست و صندوق نوآوری و شکوفایی را در این زمینه راهگشا عنوان کرد.
شایان ذکر است یکی از بهترین فناوری‌های مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی که بیشترین رشد از نظر ظرفیت نصب‌شده در دنیا طی سالیان اخیر را دارا می‌باشد، فرایند هضم بی‌هوازی است. هضم بی‌هوازی به فرایند تخمیر مواد آلی در غیاب اکسیژن و در دما، غلظت مناسب و اختلاط مواد آلی اطلاق می‌گردد. حدود هجده هزار واحد هاضم در سراسر اروپا در حال فعالیت و تولید برق و حرارت و گاز می‌باشند که برخی از آنها دقیقاً در مراکز شهری مستقر هستند. با توجه به تولید روزانه شصت هزار تن پسماند مخلوط شهری در کشور که حدود 60 درصد آن را بخش فسادپذیر تشکیل می‌دهد اجرای پروژه تالش می‌تواند راه را برای ساخت داخل کلیه تجهیزات مورد نیاز این واحدهای نیروگاهی باز نماید و آینده نویدبخشی را برای ورود شرکت‌های داخلی به بازار بزرگ ساخت تجهیزات و احداث نیروگاه‌های تبدیل پسماند به انرژی تصویر نماید.
با مدیریت صحیح پروژه تالش می‌توان از طریق کاهش هزینه‌های تولید و افزایش منابع درآمدی، به بهبود صرفه اقتصادی این نوع پروژه‌ها در آینده امیدوار بود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.