چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

ضرورت ایجاد زیست‌بوم آینده‌نگر در صنعت برق و انرژی

صنعت برق یکی از صنایع زیر ساختی و حساس کشور است و تصمیم‌سازی در این صنعت و ارائه گزارش‌های کارآمد در راستای پشتیبانی مدیران و پژوهشگران این عرصه، تاثیر مستقیمی بر اخذ تصمیمات استراتژیک در آینده این صنعت خواهد داشت.

ضرورت ایجاد زیست‌بوم آینده‌نگر در صنعت برق و انرژی
21 تیر 1399 12:00

حمیدرضا افضلی معاون گروه پژوهشی آینده نگاری و سیاست پژوهی پژوهشگاه نیرو در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی، به اقدامات گروه آینده‌نگاری و سیاست‌پژوهی پژوهشگاه نیرو؛ در راستای نیل به اهداف آینده‌نگاری صنعت برق اشاره کرد و بر ضرورت ایجاد زیست‌بوم آینده‌نگر در صنعت برق و انرژی تاکید نمود.
وی به تغییرات بنیادی رخ داده در ماموریت پژوهشگاه و ایفای نقش این پژوهشگاه به عنوان مدیریت تحقیقات صنعت برق در راستای خدمت به توسعه صنعت برق کشور اشاره کرد و ادامه داد: متناسب با تغییر روی داده در ماموریت پژوهشگاه، گروه آینده‌نگاری و سیاست‌پژوهی پژوهشگاه نیرو از سال 1393 در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی و شروع به فعالیت نمود. این گروه چندین پروژه در راستای نیل به این اهداف را دنبال می‌کند که این پروژه‌ها در سه گروه کلی جای می‌گیرند که عبارتند از:
• انجام مطالعات به منظور ایجاد تحول در پژوهشگاه و صنعت برق با هدف ایجاد سازمان و صنعت آینده‌نگر
• آماده‌سازی ابزارهایی برای انجام تحولات فوق
• مطالعات کلان آینده در حوزه صنعت برق و انرژی
ایجاد "اداره پایش آینده نگاری" در ذیل معاونت پژوهشی به عنوان بازوی ستادی و اجرایی در ایجاد و پیاده‌سازی نظامی آینده‌نگر در پژوهشگاه، مطالعه اسناد تدوین شده و راه‌های اصلاح و یا بهبود مسیر در بازنگری اسناد، تالیف کتاب، ایجاد کلینک مشاوره به منظور مشاوره به گروه‌ها و مراکز دیگر در راستای اخذ مشاوره در تعریف پروژه‌های جدید یا بازنگری اسناد قبلی، برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف آموزش آینده نگاری به پژوهشگران و همچنین ایجاد زیست‌بوم آینده‌نگر در صنعت برق و انرژی از جمله پروژه‌های مطرح شده در گروه اول می‌باشد.
افضلی همچنین به رصد تکنولوژی و توسعه ابزار لازم برای پویش محیطی مقالات، پتنت‌ها، اختراعات و سایر دستاوردها برای شناسایی روندها با کمک متخصصین، طراحی و بهره‌گیری از شبکه اجتماعی جهت ایجاد بسترمناسب برای مشارکت کارشناسان و خبرگان در تصمیم‌سازی سطوح کلان صنعت برق و ایجاد آزمایشگاه آینده به عنوان دسته دوم پروژه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت در بستر شبکه اجتماعی، به صورتی خواهد بود که در آن، چالش‌ها‌ی مختلف حوزه برق و انرژی مطرح و ریشه‌یابی گردد و راه‌حل‌ها به منصه ظهور (emerge) برسد و همچنین محیطی برای تبادل اطلاعات و تدوین سناریوهای آینده ایجاد گردد.
نهایتا ایشان به مطالعه «روش‌های تأمین انرژی ایران 1420» و پروژه «تدوین سناریوهای آینده و تعیین راهبردهای بلند مدت توسعه صنعت برق صنعت برق در افق 1420» به عنوان گروه سوم پروژه های آینده نگاری در پژوهشگاه اشاره نمود. افضلی گفت: به منظور ایجاد چارچوبی برای هم‌راستایی اسناد راهبردی پژوهشگاه با چالش‌های صنعت برق، پروژه «تدوین سند کلان چالش‌های صنعت برق و توسعه فناوری‌های راهبردی»در این گروه پژوهشی تعریف شده است.
همچنین پروژه‌های دیگری نیز در گروه پژوهشی آینده‌نگاری و سیاست‌پژوهی تعریف و اجرا شده است که خارج از موضوع این گفتگو و در راستای محورهای دیگر این گروه پژوهشی است.
بی شک هر نوع برنامه ریزی و تصمیم گیری اثربخش در هر صنعتی نیازمند شناخت آینده آن صنعت است. صنعت برق هم از این قضیه مثتثنی نیست و انجام مطالعات آینده نگاری در صنعت برق به عنوان صنعت کلیدی و اثر گذار در سایر صنایع امری حیاتی است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.