پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

استخراج سیکل رانشی مناسب اتوبوس‌های شهری تهران

محققان پژوهشگاه نیرو در مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته به منظور استخراج رفتار کلی اتوبوس‌های شهری تهران ، اقدام به جمع آوری اطلاعات و استخراج سیکل رانشی مناسب برای اتوبوس‌های شهری تهران نمودند.

استخراج سیکل رانشی مناسب اتوبوس‌های شهری تهران
03 تیر 1399 15:25

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، این پروژه به منظور استخراج رفتار کلی اتوبوس‌های شهری تهران با انجام عملیات آماری روی داده های جمع آوری شده و همچنین انجام محاسبات و تحلیل‌های مربوطه، توسط مرکز توسعه فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته و با همکاری مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی انجام شده است.
با استخراج رفتار کلی اتوبوس‌های یک شهر می‌توان یک مشخصه‌ی سرعت بر حسب زمان موسوم به سیکل رانندگی بدست آورد که می تواند معرف و نماینده‌ی رفتار کلی اتوبوس‌های آن شهر ‌باشد.
دکتر محمدرضا نیک‌زاد مدیر پروژه بررسی و مقایسه اتوبوس‌های شهری با پیشرانه های برقی و هیبریدی و استخراج سیکل حرکتی آنها در تهران، با اشاره به تاثیر سیکل رانشی اتوبوس ها در محاسبه و تخمین میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد خودروها گفت: امروزه آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد خودروهای شخصی به یکی از چالش‌های مهم شهری به‌خصوص در کلان‌شهرها تبدیل شده است.
وی توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی را به عنوان یک راهکار اساسی جهت برون‌رفت از مشکلات ناشی از آلایندگی خودروهای شخصی قلمداد کرد.
نیک‌زاد گفت: با توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری، مشکل آلایندگی و همچنین مصرف سوخت فسیلی این نوع خودروها نیز بیشتر حائز اهمیت خواهد بود. از این‌رو مطالعه دقیق میزان مصرف سوخت و همچنین میزان آلایندگی اتوبوس‌های درون شهری از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی به منظور جایگزینی اتوبوس‌های سوخت فسیلی (با سوخت دیزل یا CNG) با فناوری‌های مدرن نظیر برقی یا هیبریدی مطالعه این موضوع پراهمیت‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: اولین قدم جهت محاسبه و تخمین میزان مصرف سوخت و همچنین میزان آلایندگی اتوبوس‌ها، بررسی رفتار ترافیکی اتوبوس‌ها در شهر محل استفاده‌ی آنها است. با استخراج رفتار کلی اتوبوس‌های یک شهر و انجام عملیات آماری روی داده‌های جمع آوری شده می‌توان یک مشخصه‌ی سرعت بر حسب زمان موسوم به سیکل رانندگی بدست آورد که می تواند معرف و نماینده‌ی رفتار کلی اتوبوس‌های آن شهر باشد.
نیکزاد تصریح کرد: سيکل رانندگی پارامتر بسيار مهمی در مدل‌سازی خودرو است؛ زيرا رفتار و روند حرکت يک خودرو را در بازة زمانی فعالیت آن بيان می‌کند.
وی به پروژه انجام شده مرکز فناوری توسعه موتورهای الکتریکی پیشرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی این پروژه استخراج سیکل رانشی مناسب مختص شهر تهران بود.
اولین گام برای استخراج یک سیکل رانندگی، انتخاب مسیرهایی مناسب برای جمع آوری داده است. بنابراین، در این پروژه، در مرحله اول، طی چندین هفته بیش از 30 هزار ثانیه از مشخصات رانندگی حدود 10 مسیر از اتوبوس‌های تهران توسط کارشناسان جمع آوری شد. این اطلاعات شامل بیش از پانصد ریز صفر (زمان حرکت تا توقف اتوبوس) می‌شود. در مرحله بعد توسط نرم‌افزارهای مربوطه این اطلاعات پایش شده و در نهایت پس از انجام تحلیل‌ها و دسته‌بندی‌های مربوطه، سیکل رانندگی مناسب اتوبوس‌های درون شهری تهران استخراج شد.
در حقیقت می‌توان سیکل رانندگی استخراج شده را به عنوان نماینده‌ای از رفتار رانندگی اتوبوس‌های درون شهری تهران برشمرد و در محاسبات و تحلیل‌های مصرف سوخت و انرژی و همچنین آلایندگی از اطلاعات آن استفاده کرد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.