جمعه 07 اردیبهشت 1403

با استفاده از فناوری هضم خشک، احداث تاسیسات مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی در شهرهای شمال کشور اجرایی می‌شود

پژوهشگاه نیرو به عنوان نماینده وزارت نیرو انجام پروژه به ظرفیت 250 تن زباله در شهر تالش مشتمل بر بخش‌های مختلف از جمله بخش دریافت زباله، (در اصل تاسیسات تفکیک زباله)، واحد تبدیل پسماند به انرژی با استفاده از فناوری هضم خشک، و واحد تولید کمپوست را در شهر تالش اجرا خواهد نمود.

با استفاده از فناوری هضم خشک، احداث تاسیسات مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی در شهرهای شمال کشور اجرایی می‌شود
30 بهمن 1398 17:25

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، با هدف ارائه یک مدل بومی برای واحدهای مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی برپایه تکنولوژی هضم خشک زباله، در ادامه جلسات برگزار شده، جلسه‌ای با حضور معاون طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس پژوهشگاه نیرو(نماینده وزارت نیرو)، معاون فرمانداری استان گیلان، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان شهرداری‌ها وبهیاری‌های کشور، و مجری پروژه و کارشناسان این حوزه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیروگفت: پژوهشگاه نیرو به عنوان نماینده وزارت نیرو در انجام این پروژه دو هدف اصلی را دنبال خواهد کرد. اول بحث ساخت داخل تجهیزات مرتبط با مدیریت و تبدیل پسماند به انرژی و دوم کمک به استان‌های شمال کشور برای حل معضل پسماندها و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی.
وی گفت: پژوهشگاه نیرو از شرکت‌های داخلی که بتوانند توسعه فناوری مرتبط با حوزه تبدیل پسماند به انرژی را در کشور انجام دهند، حمایت می‌کند.
وی اشاره داشت: بعد از فراخوان برای انجام این پروژه و شناسایی شرکت‌های توانمند، از توان شرکت‌های داخلی برای انجام این پروژه به نحو مقتضی استفاده خواهد شد.
دکتر صابر نماینده سازمان برنامه و بودجه گفت: فناوری انتخاب شده در تبدیل پسماند به انرژی باید به تایید شهرداری‌ها و بهیاری‌ها برسد و موضوع اجرای دقیق پروژه و حل مشکل پسماند شهرتالش جزو دغدغه‌های اصلی پژوهشگاه نیرو در انجام این پروژه باشد تا ضمن مدیریت پسماند، مشکل شهر تالش حل گردد و هم اینکه این تکنولوژی در داخل کشور بومی گردد.
مهندس امینی معاون طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این معاونت حمایت شایسته‌ای را در موضوع بومی سازی فناوری هضم خشک از شرکت‌های توانمند داخلی خواهد داشت.
دکتر مقدم معاون استانداری گیلان گفت: مشکل پسماند در استان گیلان و شهرهای شمالی بگونه است که آسیب جدی در حوزه گردشگری و کشاورزی برای این استان ایجاد نموده است.
وی گفت: ما با عنایت به اینکه پژوهشگاه نیروو وزات نیرو از متولیان حوزه انرژی هستند ترجیح دادیم که از ظرفیت پژوهشگاه نیرو در این مقوله استفاده کنیم و مصصم هستیم که پروژه‌هایی را با کمک پژوهشگاه نیرو به مرحله اجرا دربیاوریم و در این مسیر از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و دولتی استفاده کنیم.
وی در خصوص محل اجرای این پروژه گفت: با توجه به جلسات مکرر با پژوهشگاه نیرو و شرکت مادر تخصصی ساتکاب که هم در سازمان برنامه وبودجه و هم در فرمانداری استان گیلان برگزار شد؛ به این نتیجه رسیدیم که شهر تالش به عنوان شهر منتخب برای اجرایی شدن ساخت تاسیسات مدیریت وتبدیل پسماند به انرژی در دستور کار قرار گیرد.
وی به حضور بخش خصوصی در این طرح اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری پژوهشگاه نیرو فراخوانی برای شناسایی شرکت‌های توانمند در این حوزه منتشر خواهد کرد و براساس آن با توجه به تکنولوژی که در این حوزه نیاز هست حتما ما باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و حوزه فناوری استفاده کنیم و تا این دانش در کشور بومی شود.
دکتر مقدم معاون استانداری تاکید کرد: پژوهشگاه نیرو به عنوان مرکز تحقیقاتی تخصصی وزارت نیرو در اصل باید هدایت اجرای پروژه را بر عهده خواهد داشت و در انجام آن از ظرفیت‌های داخلی کشور برای بومی سازی فناوری مورد نظر استفاده خواهد کرد.
گفتنی است براساس این جلسه مقرر شد پژوهشگاه نیرو به نمایندگی وزارت نیرو تا پایان سال‌جاری برنامه زمان بندی اجرای پروژه را به سازمان‌های حاضر در جلسه اعلام نماید و فراخوانی را برای شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی جهت اجرای پروژه تا پیش از پایان سال برگزار نماید.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.