جمعه 07 اردیبهشت 1403

نشست تخصصی راهکارهای ارتقاء سطح بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع با هدف کاهش تلفات انرژی الکتریکی برگزار شد

این نشست تخصصی با حضور مدیران ارشد و کارشناسان شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور در سالن فردوسی پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

نشست تخصصی راهکارهای ارتقاء سطح بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع با هدف کاهش تلفات انرژی الکتریکی برگزار شد
08 بهمن 1398 16:51

در این نشست، ابتدا مهندس محمدرضا صفری مدیر طرح "مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع نیروی برق"، ضرورت توجه به بحث تلفات را بیان نموده و پروژه‌های مختلف مربوط به طرح مطالعات راهبردی کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه‌های توزیع نیروی برق" را معرفی کردند.
صفری گفت: در این طرح با اتکاء به آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه و همچنین بهره گیری از تجارب ارزشمند متخصصین کشور، در یک نگرش جامع، به ابعاد مختلف موضوعات مهندسی و غیر مهندسی مرتبط با کاهش تلفات انرژی الکتریکی در شبکه های توزیع نیروی برق پرداخته می شود.
وی گفت: اهمیت کاهش تلفات انرژی الکتریکی شبکه های توزیع برق و همچنین انجام پروژه‌های محلی متعدد، نشان دهنده ضرورت تولید اسناد علمی و فناورانه راهبردی، معتبر و به روز و جامع شمول در حوزه کاهش تلفات شبکه‌های توزیع است.
وی به طراحی شبکه، انتخاب تجهیزات، نصب و راه‌اندازی، بهره‌برداری از شبکه، نگهداری و تعمیرات، ساختار شبکه، مدیریت مصرف به عنوان مهمترین عوامل فنی و مهندسی تلفات انرژی الکتریکی در شبکه‌های توزیع برق اشاره داشت و گفت: لازم است در این راستا گام‌های اساسی جهت مواجه استراتژیک با تلفات انرژی الکتریکی در شبکه‌های توزیع برداشته شود.
صفری هدف و نتایج مورد انتظار این طرح را تهیه اسناد دانشی، اسناد صنعتی، اسناد سازمانی و اسناد آموزشی عنوان نمود. مدیر طرح ضمن معرفی پروژه‌های مهندسی و غیر مهندسی طرح، به چارچوب اجرایی پروژه‌ها اشاره نمود و مدل‌های همکاری پژوهشگاه نیرو با شرکت‌های توزیع نیروی برق را تشریح کرد.
در ادامه، دکتر حمیدرضا آراسته به عنوان مدیر پروژه "راه‌کارهای ارتقاء سطح بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع با هدف کاهش تلفات انرژی الکتریکی"، مطالعات صورت‌پذیرفته در فاز اول پروژه، گام‌های پیش‌رو و اهداف نهایی پروژه را بیان نمودند.
آراسته به ارائه راه‌کارهای جدید یا پیشنهاد بهبود راه‌کارهای قبلی برای کاهش تلفات شبکه توزیع و تبیین وضع مطلوب بهره‌برداری شبکه‌های توزیع از منظر کاهش تلفات با توجه به ارزش و اهمیت راهکارهای مختلف به عنوان هدف این پروژه اشاره کرد و گفت: در این زمینه پرسشنامه‌ای تهیه شده است تا نظر خبرگان حوزه تلفات به منظور شناسایی وضعیت موجود شرکت‌های توزیع نیروی برق (با در نظر داشتن جوانب مختلف از قبیل شرایط فنی، جغرافیایی، اقلیمی و اجتماعی) اخذ گردد.
در ادامه این نشست دکتر مادح بهرامی از شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، به عنوان همکار پروژه، مطالعات صورت‌پذیرفته در راستای شناسایی و دسته‌بندی عوامل ایجاد تلفات غیرفنی و نیز راهکارهای موثر در کاهش آن را ارائه نمودند.
همچنین دکتر صلاح بهرام‌ارا، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، به عنوان همکار پروژه، مطالعات صورت‌پذیرفته و در حال انجام در فاز دوم پروژه در راستای مطالعه و شناسایی عوامل ایجاد و افزایش تلفات در کشور ایران، راهکارهای کاهش تلفات و مشکلات پیش‌رو را ارائه نمودند.
سپس دکتر حسین دلاوری‌پور از شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد، تجربیات این شرکت در زمینه پایش مولفه‌های موثر بر تلفات فنی را ارائه نمودند.
دکتر هنرمند از توزیع استان گیلان، مشکلات و چالش‌های عملی و اجرایی پیش‌روی شرکت‌های توزیع نیروی برق در راستای اجرای اقدامات کاهش تلفات را بیان نمودند.
در این نشست تخصصی مباحثه، اعلام نظرات و پرسش و پاسخ انجام پذیرفت و در انتهای جلسه مهندس صفری مدیر طرح، پیشنهاد پژوهشگاه نیرو جهت همکاری در پروژه‌های کاهش تلفات در شرکت‌های توزیع را بیان نموده و روش‌های موردنظر جهت ایجاد بستر همکاری را شرح دادند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.