پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

حمایت از توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده در ایران

حمایت از توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده در ایران
18 آبان 1398 09:50

آقای دکتر سید محمد صادق‌زاده، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، با حضور در نشست خبری صبح یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۹۸ که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت برق برگزار شد، به سؤالات آنها پاسخ داد. وی سپس در مراسم اختتامیه این نمایشگاه با حضور در پنل تخصصی با موضوع صادرات برق به تشریح موانع موجود بر سر راه صادرات برق تجدیدپذیر پرداخت.
معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص روند توسعه نیروگاه‌های زباله‌سوز بعد از ابلاغ مصوبه جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر گفت: در مصوبه اخیر وزارت نیرو نیروگاه‌های زیست‌توده مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، بطوریکه نرخ پایه خرید تضمینی برق از این نوع نیروگاه نسبت به مصوبه پیشین ۵۰ درصدافزایش یافته است. در همین راستا نیز به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب هیأت وزیران لایحه‌ای که به‌طور اختصاصی به تولید برق از پسماند در کلان‌شهرها مربوط می‌شود نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. بر اساس این لایحه منابع مالی لازم به صورت اختصاصی، برای پرداخت صورتحساب‌های برق این نیروگاه‌ها تحت عنوان "عوارض تولید برق از پسماند" در نظرگرفته شده است که مکمل مصوبه اخیر وزارت نیرو خواهد بود. وی افزود: به‌طورحتم با ابلاغ این قانون حرکتی جدی در زمینه تولید برق از نیروگاه‌های زیست‌توده بویژه در استانهای ساحلی و کلان شهرهای کشور شروع خواهد شد که طبیعتاً اولین ظرفیت‌های آن از دو سال آینده وارد مدار خواهد شد.
دکتر صادق‌زاده درخصوص آمار نیروگاه‌های زیست توده در کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۸۴۱ مگاوات رسیده است که در این بین ۶ نیروگاه زیست توده با مجموع ظرفیت ۱۱ مگاوات در کشور وجود دارند. وی ادامه داد: البته پتانسیل کل کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های زیست‌توده حدود ۸۰۰ مگاوات است و پیش‌بینی می‌شود با قانونی شدن لایحه پیشنهادی اخیر حداقل ۴۰۰ مگاوات از این ظرفیت در کلان‌شهرها و استان‌های ساحلی تحقق یابد.
معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید داخل است گفت: از ۳ سال گذشته تا کنون به این نقطه رسیده‌ایم که تقریبا فن‌آوری همه‌ی تجهیزات را در اختیار داریم و برای هر تجهیز حداقل ۲ تولیدکننده وجود دارد که با ایجاد رقابت بین آنها و افزایش کیفیت تجهیزات تولیدی، سهم این فن‌آوری‌های بومی‌سازی شده برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به برنامه‌های سازمان ساتبا برای حمایت از ساخت داخل و صرفه‌جویی ارزی گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیری که از تجهیزات بومی‌سازی شده استفاده کنند، از ضریب تشویق در نرخ خرید تضمینی برق برخوردار خواهند شد و متناسب با میزان بومی‌سازی فن‌آوری، نرخ خرید برق این نیروگاه‌ها تا ۳۰ درصد نسبت به نرخ پایه افزایش خواهد یافت.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.