جمعه 07 اردیبهشت 1403

برگزاری سمینار "مدیریت كربن در صنعت برق با تاكید بر نیروگاه های حرارتی"

برگزاری سمینار "مدیریت كربن در صنعت برق با تاكید بر نیروگاه های حرارتی"
27 خرداد 1398 14:38

میزان انتشار گاز CO2 از بخش تولید برق كشور (نیروگاه های حرارتی) در مدت 10 سال از 123/5 میلیون تن در سال 1387 به 165/6 میلیون تن در سال 1397 رسیده است. یعنی بطور متوسط سالیانه 4/21 میلیون تن به انتشار گاز CO2 بخش تولید برق كشور افزوده می‌شود. این میزان انتشار گاز CO2 با توجه به مراجع مختلف بین20 تا 30 درصد كل انتشار گاز CO2 كشور را شامل می‌شود. از طرف دیگر مطابق با توافق نامه پاریس (COP21) و برنامه مشاركت ملی برای كاهش انتشار گاز‌های گلخانه ای (INDC) ثبت شده در UNFCCC مبنی بر كاهش 4 درصدی انتشار بر مبنای سال پایه محاسباتی 2010، كاهش انتشار گاز های گلخانه‌ای در بخش مختلف اقتصادی كشور از ژانویه 2021 تا دسامبر سال 2030 و برنامه پایش و تخمین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از ژانویه 2020 آغاز می‌گردد. جهت مقابله با چالش پیشرو لازم و ضروری است آمادگی لازم در بخش تولید صنعت برق كشور (بخش نیروگاهی) جهت بستر سازی پایش و كاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در چارچوب نظام مدیریت انتشار كربن فراهم گردد.
چرخه مدیریت انتشار كربن دارای مراحل مختلفی است كه این مراحل مشتمل بر تعیین حدود و مرزبندی‌های سیستم مورد مطالعه، تخمین ردپای كربن محصول و یا خروجی‌های یك سیستم، تعیین برنامه‌ها، اهداف و روش‌های كاهش انتشار، تبیین، استقرار و اجرا برنامه كاهش انتشار، پایش، گزارش دهی و صحه گذاری انتشار و بررسی، مطالعه و تحلیل شكست‌ها و موفقیت‌های برنامه‌های كاهش انتشار در یك سیستم و یا مجموعه می‌باشند. از آنجایی كه تهیه مدارك و مستندات قابل ارائه به مراجع بین‌المللی جهت محاسبه و تخمین انتشار گاز های گلخانه‌ای و نیز تاثیر برنامه ها و اقدمات اصلاحی بر كاهش انتشار آنها نیازمند رعایت ضوابط و چارچوب‌های استاندارد و مطابق با پروتكل‌های بین‌المللی می‌باشد پیاده سازی نظام مدیریت انتشار كربن در سطح صنعت برق خصوصاً بخش نیروگاهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در این بین نقش پژوهشگاه نیرو در تبیین، اجرا و پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌های پایش و كنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های حرارتی در قالب پروژه‌های فناورانه در طرح " توسعه فناوری‌های كنترل انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای" كه زیر مجموعه طرح" توسعه فناوری مدیریت آلاینده‌های صنعت برق" است به منظور كاهش چالش‌های صنعت برق كشور مطابق با برنامه مشاركت ملی برای كاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای (INDC) بسیار مهم و با اهمیت می‌باشد.
لذا طرح" توسعه فناوری‌های كنترل انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای " باتوجه به رسالت ذاتی خویش اقدام به برگزاری سمیناری با عنوان "مدیریت كربن در صنعت برق با تاكید بر نیروگاه‌های حرارتی" با حضور مدیران و كارشناسان حوزه HSE و محیط زیست نیروگاه‌های خصوصی و دولتی نمود.
سر فصل‌های این سمینار و ارائه دهندگان به شرح ذیل بودند:
1- استاندارد‌های مديريت انتشار كربن (آقای دكتر سعيد نظری- پژوهشگاه نيرو)
2- هزينه و فايده راهكارهای متنوع كاهش انتشار كربن (آقای مهندس مرتضی جلالی- پژوهشگاه نيرو)
3- استقرار نظام پايش، گزارش دهی و راستی آزمايی انتشار كربن (آقای دكتر بهرام طاهری- دانشگاه اميركبير)
4- تجربه وزارت نفت در مديريت انتشار كربن (آقای مهندس علی طاهری- پژوهشگاه صنعت نفت)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.