پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

ضرورت بازنگری در نظام‌نامه‌های تخصیص آب/ از تجارب تاریخی و جهانی برای تخصیص بهینه آب استفاده می‌کنیم

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: با گذشت نزدیک به دو دهه از ابلاغ نظامنامه تخصیص آب و افزایش روزافزون تقاضا برای منابع محدود، نیاز به ارتقا و بازنگری در نظام نامه‌های تخصیص آب داریم.

ضرورت بازنگری در نظام‌نامه‌های تخصیص آب/ از تجارب تاریخی و جهانی برای تخصیص بهینه آب استفاده می‌کنیم
05 شهریور 1398 15:46

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، "صدیقه ترابی" در همایش تخصیص آب از منظر حکمرانی اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این نشست، بررسی بازنگری دستورالعمل و نظام‌نامه تخصیص آب است.
وی افزود: در واقع هدف از بازنگری دستورالعمل و نظام‌نامه تخصیص آب، بهینه سازی تخصیص‌ها و برقراری ارتباط بین تمامی ذی‌نفعان از شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تا کشاورزان، صنعتگران و ... است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه در شیوه‌های فعلی تخصیص آب با چالش‌ها و انتقاداتی مواجه هستیم که می‌توان در بازنگری‌ها آنها را بهینه و رفع کرد، گفت: افت و خیزهایی در مسیر تخصیص آب بوده که تمامی آنها در کمیسیون تخصیص آب مطرح شده، همچنین فشارهای سیاسی که مستقیم و یا غیرمستقیم در مناطق مختلف برای گرفتن سهم بیشتر اعمال می‌شود نیز از مسائلی است که با آن مواجه بوده‌ایم.
وی ادامه داد: در دنیا پس از گذشت سال‌ها، تجارب ارزشمندی در زمینه تخصیص آب حاصل شده که ما از این تجارب در حوضه‌های آبریز مختلف از آمریکا تا آفریقا و از چین تا پاکستان و هند و همچنین از تجارب ارزشمند تاریخی کشور به‌خصوص در حوضه‌های آبریز زاینده‌رود و کرج برای بازنگری بهینه در زمینه بازنگری دستورالعمل و نظام‌نامه تخصیص آب استفاده می‌کنیم. ترابی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته با توجه به اینکه در اغلب مناطق هنوز تقاضای آب کمتر از منابع بود، تنش معناداری در تخصیص آب وجود نداشت، اما افزایش جمعیت و رشد تقاضا به میزان بیشتر از منابع در دسترس، تنش‌های آبی را در مناطق مختلف به وجود آورد که مباحث تعیین نظام‌نامه‌های تخصیص آب را ضروری کرد.
وی افزود: هرچه محدودیت‌ها در منابع نسبت به تقاضا بیشتر باشد، نیازمند نظام نامه و دستورالعمل های محکم تری در بخش تخصیص هستیم و امروز با توجه به مباحث مختلفی همچون تغییرات اقلیم، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، افت سطح آب‌های زیرزمینی و به‌خصوص رشد جمعیت و افزایش تقاضا، نیازمند بازنگری در نظام‌نامه‌های تخصیص آب هستیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: این دفتر، تهیه و تدوین مجموعه‌ای از نوشتارهای کوتاه و مدیریتی را به‌منظور تبیین ابعاد مختلف برنامه‌ریزی تخصیص آب در سطح حوضه‌های آبریز مشتمل بر اصول، رویه‌ها، فرآیندها و تجارب کشورهای مختلف را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: اکنون با گذشت نزدیک به دو دهه از ابلاغ نظام‌نامه تخصیص آب و از طرف دیگر به جهت افزایش روزافزون تقاضا برای منابع محدود، نیاز به ارتقا و بهبود این فرآیند بر اساس تجارب حاصل از این دو دهه و همچنین بر مبنای تجارب جهانی، بیش از پیش احساس می‌شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.