جمعه 07 اردیبهشت 1403

مدیریت تحقیقات در پژوهشگاه ساختار یافته و به نحو احسن پیش می‌رود/ الزام به سازندگان تجهیزات صنعت برق در به کارگیری استاندارهای فناوری نانو

در حاشیه جلسه ارزیابی طرح " استفاده از فناوری نانو در مواد و تجهیزات خط و پست" مهندس چیت چیان مشاور عالی پژوهشگاه نیرو، گفت: طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو به دانشگاه‌ها واگذار شده است و این نمونه خوبی از همکاری بین دانشگاه و صنعت است و اینکه مدیریت تحقیقات واقعا در پژوهشگاه نیرو شکل گرفته و جلو می‌رود.

مدیریت تحقیقات در پژوهشگاه ساختار یافته و به نحو احسن پیش می‌رود/ الزام به سازندگان تجهیزات صنعت برق در به کارگیری استاندارهای فناوری نانو
26 تیر 1398 08:15

چیت چیان گفت: شواهد نشان می‌دهد که پژوهشگاه نیرو همه منابع را جمع نمی‌کند که خودش استفاده کند و به نحو احسن کار را دارد توزیع می‌کند.
وی بابیان اینکه این فعالیت‌ها بسیار خوب و موثر است، درخواست نمود که گزارشی از تعداد این پروژه‌هایی که در سطح پژوهشگاه به دانشگاه واگذار شده است تهیه شود و به وزیر نیرو، رئیس جمهور، وزیر علوم و حتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه گردد.
همچنین در این جلسه خانم دکتر ریاحی رئیس مرکز توسعه فناوری نانو در صنعت برق اظهار داشت: ما در انتهای تمام پروژه‌ها یک فاز پایلوت داریم هیچ قراردادی نیست که در آن قرارداد نمونه محصول در صنعت برق به صورت میدانی اجرا نشود. در تمام قراردادهایی که داریم به عنوان مثال در مقره‌ها، حداقل 10 مقره باید برود در جنوب نصب شود و نتایج پایش شود.
ریاحی گفت : با دانشی که به دست آمده است ، به اساتید دانشگاهی پیشنهاد شده که دانش به دست آمده را از طریق همکاری با یک شرکت دانش بنیان توسعه دهند. واقعیت این است که پروژه‌های نانو را افرادی که صرفا دانشگاهی هستند نمی‌توانند انجام دهند و باید یک مقداری فراتر از این بحث ها باشند. بیشتر افرادی که با ماهمکاری دارند دارای شرکت دانش بنیان هستند و این تمایل را هم دارند که اگر محصولشان در صنعت برق مورد قبول واقع شود بروند و در شرکت خودشان تولید انبوه نمایند.
اگر اساتیدی باشند که این ویژگی را ندارند سعی می‌کنیم که شرکتی را پیدا کنیم که با استاد دانشگاه مشارکت تشکیل داده و کار را به پیش ببرند.
ایشان افزود ، محصولاتی دانش بنیان نانویی در کشور وجود دارد که قابلیت استفاده در صنعت برق را دارد اما هنوز این توسعه کاربری انجام نشده است. مرکز توسعه فناوری نانو یکی از فعالیت‌های که انجام می‌دهد شناسایی و بررسی این نمونه‌ها، انجام آزمایش‌های اولیه و تست آنها روی محصولات صنعت برق است که مشخص شود کدام یک از این‌ها را می‌تواند در صنعت برق با شرایط فعلی استفاده نمود. بعضی از این محصولات نیاز به ارتقا دارند و بعضی دیگر نیاز دارند که که از طی پروژه مختصری ، برای صنعت برق توسعه یافته و سفارشی سازی انجام شود.
این کار در مرکز نانو دارد انجام می شود و یکی دو مورد محصول بیشتر نیست که در حال حاضر در کاربردهای دیگر استفاده می‌شود و اگر بخواهیم همان محصول در صنعت برق قابل استفاده شود، حتما نیاز به ارتقاهایی داریم چون که صنعت برق استانداردهای خاص خود را لازم دارد.
در ادامه مهندس چیت چیان گفت: این طرح و پروژه‌های مرتبط آن ، پروژه های خوب و موثر در صنعت برق است و زمانی می توانیم اهمیت و خوب بودن اینها را درک کنیم که در جریان حادثه برق خوزستان بوده باشیم. اتفاقی که در خوزستان رخ داد نه تنها دولت و وزارت نیرو، بلکه کل کشور را تحت فشار قرار داد.
اگر این پروژه‌ها از قبل انجام و به نتیجه رسیده بود، کشور در آن حادثه دچار مشکل قابل توجه نمی‌شد. الان هم برای گریز از بروز مجدد این رویدادها حتما نیازمند این پروژه‌ها هستم و در این خصوص پیشنهاد می‌کنم با شرکت توانیر و شرکت‌های مرتبط مذاکره شود که اصولا ساخت تجهیزاتی مانند مقره‌ها و سایر اجزایی که در پست‌های نیرو لازم است با استانداردهای کسب شده در مرکز نانو پژوهشگاه نیرو الزام شود. کارخانه امکان انتخاب نداشته باشد و این استاندارد حتما الزام باشد. با سازمان استاندارد هم مذاکره شود که این‌ها جزو استاندارهای الزامی است و تصویب شود که ساخت این نوع تجهیزات حتما با این استانداردها باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.