جمعه 07 اردیبهشت 1403

طرح توسعه فناوری‌های كنترل انتشار آلاينده‌های هوا و گاز‌های گلخانه‌ای از نيروگاه‌های حرارتی كشور / طرحی برای كاهش هزينه‌های خارجی توليد برق حرارتی كشور

طرح توسعه فناوری‌های كنترل انتشار آلاينده‌های هوا و گاز‌های گلخانه‌ای از نيروگاه‌های حرارتی كشور / طرحی برای كاهش هزينه‌های خارجی توليد برق حرارتی كشور

طرح توسعه فناوری‌های كنترل انتشار آلاينده‌های هوا و گاز‌های گلخانه‌ای از نيروگاه‌های حرارتی كشور / طرحی برای كاهش هزينه‌های خارجی توليد برق حرارتی كشور
29 خرداد 1398 17:10

طرح توسعه فناوری‌های کنترل انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای در راستای اجرای سیاست‌های کلی کشور در حوزه محیط زیست؛ مبنی بر پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیر مجاز، حمایت و تشویق سرمایه گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست، ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه‌ی زیست محیطی و تجارب سازنده‌ی بومی در زمینه حفظ تعادل زیست بوم ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور در پژوهشگاه نیرو فعال گردید.
دكتر سعید نظری کودهی مدیر طرح" توسعه فناوری‌های کنترل انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های حرارتی" گفت: هدف اصلی این طرح ارتقاء جایگاه علمی و فنی کشور خصوصا صنعت برق در حوزه توسعه فناوری‌های کنترل انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های حرارتی است.
نظری اهداف دیگر انجام طرح را كمك به نيروگاه‌ها در مراجع قضايی، كاهش هزينه‌های خارجی توليد برق بر محيط زيست، ترسيب دانش بومی فناوری‌های مرتبط حوزه مدل سازی و كنترل انتشار، ايجاد نظام عرضه و تقاضا پژوهش بين بخش توليد برق با بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، ايجاد شبكه متخصصين در حوزه فناوری‌های مدل‌سازی و كنترل انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای عنوان کرد.
وی به سند "توسعه فناوری مدیریت آلاینده‌ها در صنعت برق" به عنوان سند بالادستی طرح مذکور اشاره کرد و گفت براساس این طرح 18 پروژه تعریف شده است که ذی نفعان اصلی این طرح و پروژه‌های مربوطه وزارت نیرو، شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و شرکت‌های مدیریت و تولید نیروی برق دولتی و خصوصی هستند.
مدیر طرح مذکور در خصوص فعالیت‌های طرح گفت: این طرح از دو قسمت کنترل انتشار آلاینده‌های هوا و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای تشکیل شده است.
نظری گفت ما در بخش کنترل آلاینده‌های هوا یک چرخه ای با نام مديريت كيفيت هوا (Air Quality Management) داریم. در این چرخه اولین جزئی که وجود دارد همان برآورد ميزان انتشار است. بعد از آن پخش و پراکنش آلاينده‌ها با توجه به پارامتر‌های هواشناسی و توپوگرافی منطقه و نهایتا تاثیر آلاينده‌ها بر سلامت انسان بررسی می‌شود و در نتيجه تحليل هزينه- فايده كنترل انتشار موجب می‌شود تصمیم سازان استانداردهای نشر و هوای پاک را طوری تعيين کنند که انتشار آلاينده‌ها کمترین اثر بر روی سلامت انسان داشته باشد. تعيين حدود انتشار و غلظت مجاز آلاينده‌ها در هوا در حقیقت یک پیشران برای توسعه روش‌های کنترلی انتشار آلاينده‌های هوا و گاز‌های گلخانه‌ای می‌باشد.
بحث مدلسازی آنلاین پخش و پراکنش آلاينده‌های هوا از يك نيروگاه منتخب پروژه‌ای است که برای اولین بار در ایران انجام می‌شود. در اين سامانه مدل سازی، داده‌های انتشار آلاينده‌های هوا بصورت پيوسته از سيستم‌های پايش مداوم دود خروجی نيروگاه، داده‌های هواشناسی جو بالا و جو پايين از طريق داده‌های ماهواره‌ای و عوارض سطحی زمین با استفاده از داده‌های (Digital Elevation Model)DEM تامين می‌شوند و در نتيجه انجام محاسبات ، کیفیت پخش و پراکنش آلاينده‌ها در اطراف نیروگاه‌ها بصورت گرافيكی و لحظه‌ای قابل دسترس خواهد بود. اين سامانه برای اولین بار از همبست مدل (Weather Research and Forecasting) WRF با مدل‌های آلودگی هوا بصورت Real Time راه اندازی خواهد شد.
در بخش کنترل آلاینده‌های هوا نیز آلاینده‌های مختلفی وجود دارند؛ یک سری از آنها آلاینده‌های اولیه هستند. این آلاینده‌ها در نتیجه واکنش‌های اتمسفریک که در جو وجود دارد تبدیل به یک آلاینده ثانویه می‌شوند، آلاینده‌های ثانویه اثرات مخرب‌‎تری نسبت به آلاینده‌های اولیه دارند. بنابراین ما باید آلاینده‌های اوليه را در منبع آلودگی کنترل کنیم.
در بحث گازهای گلخانه‌ای این طرح بر روی کنترل انتشار از منبع متمرکز است. قبل از کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای باید یک چارچوب برای بحث پایش و گزارش دهی و راستی آزمایی میزان انتشار داشته باشیم. یعنی سیستم MRV بايد در بخش توليد صنعت برق شكل بگيرد. این سیستم‌ها در کشورهای مختلف در سه حوزه مختلف انتشار، حوزه تعدیل و كاهش انتشار و حوزه اخذ حمایت‌های بین المللی انجام می‌شود.
ما برای اولین بار در ایران قصد داريم سيستم MRV انتشار را در 80 نقطه نیروگاهی به صورت پايش پيوسته (Real time) انجام دهیم. امیدواریم یک سامانه نرم افزاری را طراحی کنیم که بتوانیم این نظام MRV را داخل آن پياده سازی کنیم. گام‌های بعدی مشتمل بر تعدیل انتشار و اخذ حمایت‌های بین المللی است. در گام اول ما سراغ نظام MRV انتشار رفتیم و برای اولین بار نظام MRV انتشار را برای شرکت برق حرارتی و بقیه هلدینگ‌های خصوصی کشور می‌خواهیم اجرا کنیم.
نظری به برنامه‌های آتی طرح اشاره کرد و گفت: برنامه‌های آتی طرح شامل: طراحی، تدوين و استقرار نظام پايش، گزارش دهی و راستی آزمايی انتشار گازهای گلخانه‌ای نيروگاه‌های حرارتی كشور، طراحی، ساخت، آزمون و شبيه سازی عملكرد نمونه نيمه صنعتی مشعل LNB به منظوركنترل انتشار آلاينده NOx، ساخت واحد پايلوت جذب زيستی گاز CO2 با استفاده از ميكروجلبك از جريان خروجی دگازور واحد تصفيه آب نيروگاه شهيد رجايی و برگزاری سمينار «مديريت كربن در صنعت برق با تاكيد بر نيروگاه‌های حرارتی» است.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.