پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

نگاهی به طرح ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی

نگاهی به طرح ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی

نگاهی به طرح ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی
28 خرداد 1398 12:17

در سال‌های اخیر با توجه به آلودگی هوا در اکثر شهرهای صنعتی دنیا، اقبال عمومی به سمت استفاده از خودروهای برقی است. خودروهای برقی به دلیل بازدهی بالا و آلودگی بسیار پایین به سرعت در جوامع مختلف در حال توسعه است که شاهد این مدعا، پیشرفت‌های شگفت انگیز در صنعت باتری و تأسیسات شارژ این خودروها در کشورهای مختلف دنیا است.
در ایران نیز اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی بسیاری از سوی موسسات، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها انجام شده است. طی چند سال اخیر، وزارت نیرو نیز به عنوان متولی اصلی تامین کننده انرژی الکتریکی این خودروها، به این عرصه قدم گذاشته است.
فناوری ساخت خودروها به دلایل زیست محیطی بسرعت از خودروهای درونسوز به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی در حرکت است. ورود خودروهای الکتریکی به ناوگان حمل و نقل شهري تقاضایی بزرگ برای انرژی الکتریکی را به شبکه قدرت تحمیل خواهد کرد و اتصال همزمان تعداد زیادی از خودروهای الکتریکی به شبکه در ساعات اوج پایداری و کیفیت برق‌رسانی به مشترکین را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در سال 94، با دستور وزیر نیرو سندی به مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو واگذار گردید تا در زمینه زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ و خودروی برقی فعالیت کند. از سال 94 مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو فعالیت خود را در این عرصه شروع نموده و تلاش دارد تا نقشه راه 10 ساله را تا سال 1404 تدوین نماید تا براساس آن کارها و اولویت‌های اصلی خود را به سرانجام برساند.
مهندس بهروز عارضی مدیر طرح ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در پژوهشگاه نیرو، در دومین نشست ارزیابی طرح‌های فناورانه از طراحی و پیاده سازی اولین ایستگاه شارژ خودرو برقی مجهز به سلول خورشیدی در پژوهشگاه نیرو خبر داد و به تعاملات انجام شده با ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، درخصوص طراحی و تامین ایستگاه شارژ و راه‌اندازی تاکسی برقی در تهران اشاره کرد.
وی گفت: طرح ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی به عنوان طرحی منطبق با طرح های راهبردی وزارت نیرو در راستای توسعه خودروهای برقی است. این طرح از جمله راهبردهای بخش برق و انرژی وزارت نیرو جهت تحقق اهداف سند چشم انداز 1404، حمايت از توسعه حمل و نقل برقی و شناسايی، انتقال و بومی سازی فناوری‌های نوين و سازگار با محيط زيست است.
عارضی تصریح کرد : لازم است تا با برنامه‌ریزی صحیح و کنترل هوشمند؛ خودروهای برقی به عنوان بار الکتریکی یا منبع تولید انرژی الکتریکی درنظر گرفته شوند که در این صورت نه تنها امنیت سیستم به خطر نمی‌افتد ، بلکه امکان بهبود شاخص‌های کیفیت توان و قابلیت اطمینان شبکه نیز میسر می‌گردد.
وی ضمن شرح عملکرد طرح ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی، به اقدامات انجام شده در راستای تدوین استاندارد ، تاسیس كميته تخصصي TC69 INEC متناظر با IEC با موضوع «وسايل نقليه جاده‌ای برقی و كاميون‌های صنعتی برقی» در سازمان ملي استاندارد و راه‌اندازی دبيرخانه آن در پژوهشگاه نيرو، برگزاری جلسات با دفتر تدوین استانداردهای ملی به منظور هماهنگی در تدوین استاندارد، اعلام رسمی پروژه‌های تدوین استاندارد در حال انجام به دفتر تحقیقات شرکت توانیر، تعریف و تصویب و انجام پروژه‌های مختلف در این زمینه اشاره نمود.
عارضی در خصوص دستاوردهای نهایی طرح مذکور، ضمن برشمردن مواردی مانند تامین تجهیزات و احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در کلیه رده‌های عمومی و خصوصی (انفرادی و اشتراکی) در سطح کشور، به یکسان سازی کلیه فعالیت‌های فنی، مهندسی و اجرایی در زمینه احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در کشور، نظام مند شدن فعالیت‌های مرتبط با احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی و شفاف سازی آن برای مشاوران، تولیدکنندگان تجهیزات، وارد کنندگان، ارزیابان، ناظران، پیمانکاران و بومی سازی فناوری ایستگاه‌های شارژ با محوریت مرکز خودرو برقی پژوهشگاه نیرو به عنوان مرجع تدوین ضوابط و معیارهای فنی و مقررات طراحی اشاره کرد.
وی همچنین در خصوص چالش‌ها و موانع پیش رو در توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروبرقی، به عدم وجود برنامه‌ریزی مشخص در سطح کشور برای ورود خوروهای برقی به صنعت حمل و نقل کشور، لزوم هماهنگی و تعامل و همکاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صنايع، راه و شهرسازی و سازمان محيط زيست برای یک برنامه‌ریزی متمرکز و یکپارچه، عدم تخصیص اعتبارات و منابع مالی لازم به وزارت نیرو برای تامین افزايش مصرف ناشی از ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل کشور اشاره نمود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.