چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

در راستای توسعه همکاری های علمی بین‌المللی ایران و آلمان؛ کارگاه آموزشی "مدیریت پژوهش" در برلین آغاز به کار کرد

کارگاه بین‌المللی آموزش مدیریت پژوهش به همت وزارت آموزش و پژوهش آلمان و موسسه‌های پژوهشی لایپنیتز، هلمهولتز، DFG و DLR برای برخی از مدیران موسسات پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه نیرو، در شهر برلین آلمان آغاز به کار کرد.

در راستای توسعه همکاری های علمی بین‌المللی ایران و آلمان؛ کارگاه آموزشی "مدیریت پژوهش" در برلین آغاز به کار کرد
18 اردیبهشت 1398 09:35

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این کارگاه آموزشی دو روزه، موضوعاتی همچون «مولفه‌های یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن»، «راهبردهای پژوهشی سازمان‌های مدرن»، «مدیریت در سازمان‌های تحقیقاتی مدرن»، «بین المللی شدن»، «تحول در موسسات پژوهشی»، «تحول در پروژه های مطالعاتی»، «فعالیت‌های جمعی در پژوهش؛ تیم‌های پژوهشی مجازی»، «تصمیم‌سازی و خلاقیت»، «گذار از سازمان R&D به یک سازمان مدیریت R&D» به بحث گذاشته می‌شود.
ریاست هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست را دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ایران برعهده دارد.
در نشست آغازین این ورکشاپ، دکتر احمدی در سخنانی به تشریح اولویت‌های اصلی ایران در حوزه فعالیت‌های آموزش، پژوهشی و توسعه فناوری پرداخت و گفت: در این زمینه سه اولویت اصلی وجود دارد که شامل کمک به میزان رشد اقتصادی کشور از طریق توسعه علم و فناوری، تجاری‌سازی محصولات علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تجاری‌شدن پژوهش و نیز بین‌المللی‌سازی آموزش‌های دانشگاهی است.
مشاور وزیر علوم همچنین به نقش مهم وزارت علوم و شورای علوم و فناوری در تعیین چارچوب‌های راهبردهای اصلی سیاستگذاری و موضوع‌های پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد و بین‌المللی سازی علم و فناوری از طریق پژوهش‌های مشترک با کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان از جمله آلمان را از جمله این راهبردها عنوان کرد.
دکتر احمدی، آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از بهترین کشورهای هدف در توسعه همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸ درخواست تحقیقات مشترک با موسسه آلمانی DFG و ۱۶ درخواست هم برای همکاری مشترک با موسسه BMF آلمان مطرح است.
وی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای وزارت علوم و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت و افزایش تعداد دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر جهانی و افزایش شمار مقالات علمی مشترک و نیز افزایش جذب دانشجویان خارجی را از جمله این دستاوردها عنوان کرد.
به گفته دکتر احمدی، در حال حاضر تعداد ۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و در مقابل نیز تعداد ۵۴ هزار دانشجوی بین‌المللی نیز در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.
در ادامه نشست آغازین کارگاه آموزشی مدیریت پژوهش، خانم دکتر مانوئلا اوریان، مدیر عامل انستیتو لایپنیتز در برلین بحث خود را با موضوع «مولفه‌های یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن» مطرح و توضیحاتی درخصوص این موسسه و نحوه مدیریت بودجه و نظام ارزیابی موسسات پژوهشی در آلمان ارائه کرد.
در بخش دیگری از نشست آغازین این کارگاه آموزشی بین‌المللی، دکتر گئورگ قره‌پتیان استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سخنانی به اهداف و ضرورت این کارگاه آموزشی پرداخت و گفت: هر چند طبیعی است که روش‌های مدیریت پژوهش در آلمان طراحی و پیاده‌سازی می‌شود اما می‌توانیم در بستر یک رویکرد تطبیقی، این مدل را فراگ بگیریم و آن را متناسب و مطابق با فرهنگ فعالیت‌های سازمان‌های پژوهشی و ساختارهای مرتبط با آن در ایران بومی کرده و عملیاتی کنیم. دکتر قره پتیان به عنوان طرف ایرانی، پیشنهاددهنده و هماهنگ‌کننده این کارگاه آموزشی تأکید کرد: درخواست برگزاری این کارگاه از سوی پژوهشگاه نیرو با نمایندگان موسسات پژوهشی آلمان مطرح و با پذیرش این درخواست، طرح پیشنهادی برای ارائه موضوعات مرتبط با عنوان کارگاه با توجه به نیازهای مراکز پژوهشی ایران تهیه و مقدمات اجرایی آن فراهم شد. کارگاه آموزشی «مدیریت پژوهش» با تدریس استادان و صاحب‌نظران آلمانی از موسسات معتبری همچون لایپنیتز، هلمهولتز، DFG و DLR و با شرکت حدود ۲۰ تن از استادان و مدیران موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه نیرو (وابسته به وزارت نیرو) در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.