پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

نشست هم‌اندیشی بررسی "روند توسعه فناوری پیل سوختی میکروبی (MFC) در دنیا و ارزیابی چالش‌های کاربرد آن در ایران" برگزار گردید

نشست هم‌اندیشی بررسی "روند توسعه فناوری پیل سوختی میکروبی (MFC) در دنیا و ارزیابی چالش‌های کاربرد آن در ایران" روز چهارشنبه 7 آذر 1397 در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.

نشست هم‌اندیشی بررسی "روند توسعه فناوری پیل سوختی میکروبی (MFC) در دنیا و ارزیابی چالش‌های کاربرد آن در ایران" برگزار گردید
11 آذر 1397 13:19

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نيرو، براساس برنامه‌ريزی‌های انجام شده، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرتبط با طرح "توسعه فناوری‌های انرژی زيست‌توده"، نشست هم‌اندیشی بررسی "روند توسعه فناوری پیل سوختی میکروبی (MFC) در دنیا و ارزیابی چالش‌های کاربرد آن در ایران" در تاريخ هفتم آذر ماه سال جاری در پژوهشگاه نيرو برگزار گردید.
در این نشست که توسط طرح توسعه فناوری‌های انرژی زیست‌توده برگزار گردید؛ تعدادی از اساتید و اعضاء هیئت علمی مراکز دانشگاهی و مؤسسات پژوهشی از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه نوشیروانی بابل، پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشگاه نیرو حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پیرامون محورهای این نشست پرداختند.
در ابتدای جلسه دکتر رضایی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های انرژی زیست‌توده پژوهشگاه نیرو، به بیان دلایل برگزاری این نشست اشاره کرد و محورهای نشست را تشریح نمود.
ارائه روند پیشرفت و چشم‌انداز MFC در جهان، ارزیابی وضعیت فعلی کشور در فناوری MFC، پتانسیل‌ها و چالش‌های موجود در استفاده از فناوری MFC در ایران،ارائه راهکارهای اجرایی جهت استفاده از فناوری MFC در صنعت برق و انرژی کشور، از جمله محورهای مورد اشاره در این نشست بود.
در ادامه، دکتر پازوکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و دکتر نوربخش محقق پسادکتری پژوهشگاه نیرو با ارائه‌ای تحت عنوان "چالش‌ها و فرصت‌های توسعه فناوری MFC"، روند پیشرفت فناوری MFC و چالش‌های پیش رو را بیان نمودند که موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سپس دکتر نجف پور عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در مورد فعالیت‌ها و پیشینه تحقیقات انجام شده در حوزه فناوری MFC در ایران مطالبی را ذکر کردند.
پیشنهاد اجرای فناوری MFC در یک تصفیه‌خانه مربوط به یک واحد صنعتی یا فاضلاب شهری که قادر باشد انرژی مورد نیاز خود برای فرایند تصفیه را تأمین نماید توسط دکتر یغمائی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف مطرح گردید.
در این نشست، همچنین پیشنهاداتی جهت توسعه فناوری MFC مطرح گردید که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برگزاری همایش یک روزه فناوری MFC و بررسی ابعاد مختلف توسعه این فناوری
  • تهیه نقشه راه توسعه فناوری MFC
  • بکارگیری ظرفیت مراکز دانشگاهی در قالب حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی
  • بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان جهت تجاری‌سازی محصولات فناورانه
  • رصد فناوری در حوزه MFC و گنجاندن آن در فناوری‌های سند توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی زیست‌توده پس از به روز رسانی
دکتر عمیدپور معاون تخصصی انرژی و محیط زیست پژوهشگاه نیرو، با جمع‌بندی نقطه نظرات مطرح شده، امکان تعریف و عملیاتی کردن فعالیت‌های پژوهشی و توسعه فناوری MFC توسط پژوهشگاه نیرو را محتمل دانستند و لازمه آن را بررسی بیشتر این موضوع توسط خبرگان و تهیه نقشه راه آن دانستند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.