پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

یافته‌های جدید جهت تبدیل لیگنین به محصولات مفید

یافته‌های جدید جهت تبدیل لیگنین به محصولات مفید
02 آذر 1397 11:01

دانشمندان آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی امریکا، یک نوع جدید از آنزیم‌های سیتوکروم P450 را کشف و معرفی نمودند. این آنزیم‌ها برای بهبود تبدیل لیگنین به محصولات با ارزش مانند نایلون، پلاستیک و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آنزیم‌های سیتوکروم P450 جزء متنوع‌ترین آنزیم‌ها در طبیعت هستند. این پروتئین‌ها در بدن انسان یافت می‌شوند و در بسیاری از مسیرهای متابولیک دخیل هستند. این آنزیم‌ها در چند دهه اخیر مورد مطالعه قرار گرفته و به خانواده A تا M طبقه‌بندی شده است.
یادگیری و مطالعه ساختار و عملکرد آنزیم‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا بتوانند میکروب‌ها را بهبود و اصلاح بخشند و در نتیجه فرایندهایی مانند تبدیل بیولوژیکی لیگنین از زیست‌توده به محصولات با ارزش افزایش می‌یابد.
به گفتهGregg Beckham - پژوهشگر ارشد NREL و یکی از نویسندگان این مقاله- آنزیم Cytochrome P450s برای انجام هزاران فعالیت و کاربردهای مهم در بیوتکنولوژی طراحی و مهندسی شده است. وی همچنین افزود: “این آنزیم جدید سیتوکروم P450 می‌تواند بسیاری از مواد لیگنینی را تخریب کند.”
در این همکاری چند جانبه، علاوه بر NREL، محققان دانشگاه‌های ایالتی مونتانا، جورجیا، کالیفرنیا، برزیل، کمپیناس و بریتانیا نیز همکاری داشته‌اند. این تیم از سراسر جهان، یک نمونه جدید را برای انجام یکی از مهم‌ترین واکنش‌های تبدیل میکروبی لیگنین -O-demethylation آروماتیکی- به محصولات با ارزش افزوده بالا توسعه داده است. این تحقیق شروع جدیدی در خصوص توسعه بیوتکنولوژی و آنزیم‌ها می‌باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.