جمعه 07 اردیبهشت 1403

رونمایی از چهار محصول نیروگاهی تولید شده با فناوری نانو

در حاشیه ششمین کنفرانس ملی فناوری نانو در صنعت برق، از چهار محصول تولید شده با فناوری نانو با کاربرد نیروگاهی رونمایی شد.

رونمایی از چهار محصول نیروگاهی تولید شده با فناوری نانو
01 آبان 1397 14:09

نسترن ریاحی نوری رئیس مرکز توسعه فناوری نانو در صنعت برق پژوهشگاه نیرو گفت: این محصولات شامل پوشش ضد سایش روی پره توربین گازی، پوشش سد حرارتی ysz، پکیج پرتابل تصفیه پساب نیروگاهی و دستورالعمل استفاده از نانو فیلترهای هوای ورودی است که از جدیدترین دستاوردهای پژوهشگاه نیرو در این حوزه می‌باشد.
ریاحی خاطر نشان کرد: ششمین کنفرانس ملی نانو در صنعت برق و نمایشگاه جانبی آن، همزمان با کنفرانس برق در حال برگزاری است. در کنفرانس نانو چندین شرکت دانش بنیان با فعالیت نانویی حضور دارند و در نمایشگاه جانبی نانو، آخرین دستاوردهای به دست آمده در حوزه نانو با کاربری در صنعت برق ارائه می شود. در این کنفرانس7 شرکت استارتاپی در بخش تولید قطعات و تجهیزات برقی حضور دارند و قرار است بعد از بررسی دستاوردهای جدید استارتاپی، 3 شرکت به عنوان برترین‌ها انتخاب شوند. همچنین برای برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم بسته حمایتی 50 تا 30 درصدی تعلق خواهد گرفت. همچنین طی روزهای برگزاری کنفرانس، چندین کارگاه و نشست‌های تخصصی در زمینه دستاوردهای جدید نانو مرتبط با حوزه صنعت برق برگزار می‌گردد.
ریاحی در خصوص جایگاه فناوری نانو در کشور ایران گفت: با توجه به جدید بودن فناوری نانو و فاصله ناچیز کشور ایران در این تکنولوژی با سایر کشورهای دنیا، در صورت کار بر روی دانش و فناوری این علم، نه تنها می‌توان همگام با سایر کشورهای پیشرفته دنیا جلو رفت، بلکه حتی می‌توان در بسیار از امور با ارائه خلاقیت از کشورهای جهان پیشی گرفت.
ریاحی در خصوص اهمیت فناوری نانو در صنعت برق نیز گفت: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در مواردی چون کاهش مصرف انرژی و افزایش در راندمان تاثیر داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه در فناوری نانو برخی از خواص به صورت توانی افزایش چشمگیری دارد، می‌توان شاهد تحولات شاخصی در صنعت برق بود.
وی در عین حال اظهار داشت: فناوری نانو، رویکرد نوین به فناوری‌هاست به نحوی که به آنها خواص و کارکرد ویژه‌ای می بخشد. این فناوری به خودی خود کارکردی نداشته، بلکه در بهره گیری از آن در فناوری‌های متداول می‌توان اثرات ویژه آن را در بهبود خواص درک نمود. این فناوری همچنین با طبیعت بین رشته‌‎ای خود در آینده در برگیرنده همه فناوری‌های امروزی خواهد بود و به جای رقابت با فناوری‌های موجود، موجبات رشد آنها را فراهم می‌آورد.
رئیس مرکزتوسعه فناوری نانو در صنعت برق پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: امروزه با توجه به سرعت بالای رشد فناوری‌ها و رویکرد کشورهای توسعه‌یافته به فناوری‌های نوین، صنعت برق کشور به منظور حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود از یک سو و ارتقاء سطح علمی و جلوگیری از عقب ماندگی از سوی دیگر ناگزیر از گرایش به سمت فناوری‌های نوین است.
شایان ذکر است کنفرانس نانو و نمایشگاه جانبی آن تا روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه برگزار می‌باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.