چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

طرح مانیتورینگ آنلاین خطوط نیرو تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود

مدیر طرح سامانه مانیتورینگ آنلاین خطوط نیرو از اجرای این طرح تا پایان سال جاری خبر داد و بیان داشت که طرح مذکور باعث افزایش میزان بارگیری خط می‌شود.

طرح مانیتورینگ آنلاین خطوط نیرو تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود
22 مرداد 1397 11:08

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی گودرزی، مدیر طرح سامانه مانیتورینگ آنلاین خطوط نیرو، درباره این طرح اظهار داشت: هدف از مانيتورينگ آنلاین خطوط انتقال اين است كه ظرفيت بارگيری از خطوط انتقال به بیشترین مقدار ممکن برسد، تا جريان بتواند بدون تجاوز از محدوديت‌های فنی از خط عبور کند.
وی افزود: با استفاده از سيستم‌های مانيتورينگ آنلاین خط، ظرفيت خط به صورت دینامیکی محاسبه می‌شود كه اين ظرفيت از ظرفيت استاتيكی (ظرفيت تعيين شده در زمان طراحی خط) مقدار بيشتری را خواهد داشت.
گودرزی با بیان اینکه به كارگيری اين نوع سيستم‌ها خصوصاً برای خطوطی كه دچار مشكل بارگيری هستند، اهميت دو چندان دارد، تصریح کرد: روش‌هایی نظیر مانیتورینگ مستقیم شرایط آب و هوایی، اندازه‌گیری کشش، تعیین موقعیت هادی و اندازه‌گیری لرزش از جمله روش‌های مانيتورينگ خط انتقال با هدف افزايش ظرفيت است.
مدیر طرح مورد اشاره با اشاره به اینکه این پروژه به کارفرمایی شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در خردادماه 94 آغاز و در مرداد ماه سال 96 به پایان رسید، ادامه داد: در این پروژه خط 63 کیلولت نوشهر-نمک‌آبرود جهت افزایش میزان بارگیری خط مورد مطالعه واقع شد و بدین منظور بازدید میدانی و عکسبرداری هوایی از خط انجام و پس از تهیه نقشه‌های به روز شده پلان و پروفیل خط، شبیه‌سازی لازم صورت گرفت.
وی عنوان داشت: جهت محاسبه ظرفیت دینامیکی نیاز به اطلاعات یک ساله هواشناسی است و به همین دلیل این اطلاعات به صورت سه ساعته استخراج و با توجه به اطلاعات آب و هوایی، سناریوی دینامیکی با در نظرگیری شبیه‌سازی‌های انجام گرفته در نرم‌افزار، بر روی خط پیاده‌سازی شد.
گودرزی گفت: سناریوی دینامیکی باعث می‌شود که ظرفیت خط در بیشتر مواقع سال بین 400 تا 600 آمپر باشد و بدین ترتیب افزایشی 14 تا 72 درصدی در ظرفیت خط نسبت به سناریوی استاتیک دائم به‌وجود آید.
مدیر طرح در انتهای سخنان خود بیان داشت: با توجه به مطالعات صورت گرفته برروی انواع سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین و مکاتبات صورت گرفته با شرکت‌های سازنده این تجهیزات، مقرر شد که در فاز اول، یک سیستم مانیتورینگ آنلاین براساس شرایط آب و هوایی خریداری و بر روی خط نصب گردد که اقدامات لازم برای نصب و بهره‌برداری از این سیستم در دست اقدام است و پیش‌بینی می‌شود سیستم مذکور تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.