چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

بزرگترین گازیساز زیست توده در جهان

بزرگترین گازیساز زیست توده در جهان
03 بهمن 1396 10:06

ادغام گازیسازی زیست‌توده با بویلر زغال‌سنگ سوز موجود در نیروگاه Vaskiluodon Voima واسا در کشور فنلاند، باعث افزایش استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر شده است. این کار به بهینه‌سازی هزینه‌ها و کاهش انتشار آلاینده‌ها کمک کرده است.
بهره‌‍برداری تجاری از بزرگترین نیروگاه گازیسازی زیست‌توده جهان در اوایل سال 2013 آغاز شد. این اولین بار است که گازیسازی زیست‌توده جایگزین سوخت‌های فسیلی در نیروگاه بزرگ مقیاس شده است. هدف از این سرمایه‌گذاری، استفاده بیشتر از سوخت‌های تجدیدپذیر در تولید برق و کاهش مصرف ذغال‌سنگ تا حدود 25-40٪ بود. نیروگاه Vaskiluodon Voima می‌خواست قادر به استفاده از سوخت‌های مختلف و در نتیجه بهینه‌سازی هزینه‌های سوخت باشد. درنتیجه تصمیم گرفته شد واحد تولید فعلی با کارایی بالای آن را به استفاده از گاز زیست‌توده تبدیل کنند.
Valmet نیروگاه گازیسازی زیست‌توده را که به عنوان بخشی از نیروگاه زغال سنگ موجود ساخته شده است و با بویلر زغال‌سنگ ادغام شده اجرايي نمود. گازیساز بویلر را به وسيله گاز تولیدی که با زغال‌سنگ می‌سوزد تغذیه می‌کند. راه‌اندازی نیروگاه گازیسازی 140 مگاواتی شامل اصلاح و یکپارچه‌سازی محل سوخت، خشک‌کن کمربندی بزرگ، گازیساز بستر سیال چرخشی، با بویلر زغال‌سنگ موجود و توسعه سیستم اتوماسیون دیجیتال Valmet با برنامه‌های پیشرفته می‌باشد.
گازیساز با زائدات جنگلی و چوب تغذیه می‌شود. زغال‌سنگ نارس به عنوان سوخت پشتیبان استفاده می‌شود. استفاده از زیست‌توده‌ای که از شعاع 100 کیلومتری اطراف این نیروگاه جمع‌آوری می‌شود، شغل‌های جدیدی را در این منطقه ایجاد کرده و در نتیجه اقتصاد محلی را افزایش داده است.
با توجه به گازیسازی زیست‌توده، این شرکت اکنون، بسته به ظرفیت بویلر، توانایی جایگزینی حدود 25-50 درصد زغال‌سنگ با زیست‌توده محلی را دارد. تست انجام شده در سپتامبر 2014 ثابت کرد که بویلر را می‌توان تنها با گاز تولید شده سوزاند. در حال حاضر با همکاری Valmet ظرفیت گازیسازی از 140 به 180 مگاوات افزایش پیدا کرده است.
این نیروگاه از طریق گازیسازی زیست‌توده می‌تواند میزان انتشار CO2 خود را در حدود 230،000 تن در سال کاهش دهد. انتشار SO2 نیز كاهش يافته است. انتشار گازهای NOX نیز باید در آینده حل شود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.