شنبه 08 اردیبهشت 1403

کارگاه آموزشی "الزامات امنیتی در صنعت برق براساس استانداردهای سری IEC 62351" برگزار شد

همزمان با سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق، کارگاه آموزشی با عنوان "الزامات امنیتی برای پروتکل‌های اختصاصی، کنترل دسترسی، سازوکارهای مدیریت سیستم و شبکه و مدیریت کلید رمزنگاری در صنعت برق براساس استانداردهای سری IEC 62351" برگزار گردید.

کارگاه آموزشی "الزامات امنیتی در صنعت برق براساس استانداردهای سری IEC 62351" برگزار شد
10 آبان 1396 16:29

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ این کارگاه توسط تعدادی از همکاران مرکز توسعه فناوری امنیت اطلاعات، ارتباطات و تجهیزات صنعت برق پژوهشگاه نیرو ارائه شد. مخاطبین این کارگاه آموزشی تعدادی از مدیران و کارشناسان از وزارت نیرو، شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، شرکت مدیریت شبکه برق منطقه‌ای، بهره‌برداران تجهیزات کنترل صنعتی مبتنی بر ICT صنعت برق (RTU,IED, SCADA,…) و طراحان و سازندگان محصولات کنترل صنعتی و فناوری‌های امنیتی مربوطه بودند.
امنیت سایبری در شبكه‌های اطلاعاتی و ارتباطی صنایع مختلف و از جمله صنعت برق، مقوله جدیدی است كه در سال‌های اخیر با توجه به تهدیدات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های گزارش شده در شبكه‌های صنعتی موجود در زیرساخت‌های حیاتی كشور، پرداختن به آن اهمیت یافته است. از طرفی شبكه سنتی مورد استفاده در صنعت برق در حال گذر به سمت شبكه هوشمند است و در این شبكه زیرسیستم‌های قدرت ارتباط تنگاتنگی با شبكه‌های مربوط به اطلاعات و ارتباطات دارند. از آنجا كه حفظ و تداوم خدمات در شبكه برق، بدون شناسایی تهدیدها، آسیب‌پذیری‌ها، الزامات امنیتی و همچنین تعیین شاخص‌ها و معیارهای ارتقاء امنیت داده و ارتباطات میسر نخواهد بود، لذا اطلاع و كسب دانش فنی در این زمینه، مستلزم بررسی استانداردهای بین‌المللی و استخراج الزامات ذكر شده می‌باشد.
در حال حاضر استانداردهای مرتبط با موضوع "امنیت داده و ارتباطات صنعت برق" توسط كارگروه 15 كمیته فنی TC57 (تحت عنوان "مدیریت سیستم‌های قدرت و تبادل اطلاعات مربوطه") در مؤسسه IEC در قالب استانداردهای سری IEC 62351 تدوین می‌گردد. با توجه به اختصاصی بودن این سری از استانداردها برای صنعت برق، می‌تواند مرجع معتبر مناسبی جهت تدوین دستورالعمل‌هایی مطابق با شرایط بومی باشند. با توجه به اینکه زیرسیستم‌های کنترلی و حفاظتی مورد استفاده در صنعت برق دارای الزاماتی متفاوت از سایر کاربردهای معمول در حوزه اطلاعات و ارتباطات هستند، توجه به الزامات و توصیه‌های مرتبط با امنیت در تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق براساس استاندارد، اهمیت دوچندانی می‌یابد. در این راستا کارگاه آموزشی با عنوان "الزامات امنیتی برای پروتکل‌های اختصاصی، کنترل دسترسی، سازوکارهای مدیریت سیستم و شبکه و مدیریت کلید رمزنگاری در صنعت برق براساس استانداردهای سری IEC 62351" با عناوینی چون معرفی فناوری‌های مبتنی بر ICT صنعت برق و فناوری‌های امنیتی، معرفی مجموعه استانداردهایIEC 62351 و دامنه کاربرد آن‌ها، ملاحظات امنیتی برای پروتکل‌های مبتنی بر IEC 60870-5 براساس IEC 62351-5، امنیت پروفایل‌های مبتنی بر IEC 61850 براساس IEC 62351-6، امنیت مدل‌های مدیریت سیستم و شبكه (NSM) براساسIEC 62351-7، مشخصات کنترل دسترسی نقش-بنیاد برای مدیریت سیستم‌های قدرت براساس IEC 62351-8، سازوکار مدیریت کلید رمزنگاری در سامانه‌های سایبری فیزیکی صنعت برق براساس IEC 62351-9 ، همزمان با سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق برگزار گردید.





نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.