شنبه 08 اردیبهشت 1403

امضای قرارداد همکاری مشترک میان پژوهشگاه نیرو، شرکت Sky wind آلمان و شرکت پرلیت

این قرارداد در راستای انتقال تکنولوژی از کشور آلمان به ایران و بومی سازی ساخت توربین های بادی به امضا رسید.

 امضای قرارداد همکاری مشترک میان پژوهشگاه نیرو، شرکت Sky wind آلمان و شرکت پرلیت
05 شهریور 1396 13:23

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ در این همکاری شرکتsky wind آلمان ساخت توربین بادی نمونه 3/14 مگابایتی با برج های هیبریدی را خواهد داشت. مزیت این توربین نسبت به توربین های تجاری دارا بودن سه پارامتر است: اول اینکه برج هایی که ساخته خواهد شد، از نوع بتنی است و این با توجه به پتانسیل کشور و قابلیت انجام سازه‌های بتنی در داخل کشور منجر به عدم خروج ارز از کشور خواهد شد. پارامتر دوم ارتفاع زیاد این توربین ها است که با دریافت سرعت باد بیشتر، انرژی بیشتری را کسب کرده و در نتیجه برق بیشتری را تولید و هزینه خوبی را از محل فروش برق خواهد داشت.
نکته سوم و یکی از مزایای این توربین‌ها، این است که در نصب و راه اندازی آن نیازی به استفاده از جرثقیل نمی‌باشد. توربین‌های بادی جهت نصب، در ظرفیت 2 یا 2/5 مگاواتی یا ظرفیت‌های بالاتر، جرثقیلی معادل 1100 تن را نیاز دارند که این تعداد جرثقیل در کشور کم می‌باشد و معمولا هزینه اجاره و نصب و راه اندازی برای این سیستم‌ها بسیار بالا و زمان بر است. در ساخت این توربین این پارامتر هم حذف شده است.
مزیت دیگر ساخت این توربین‌ها، هزینه سرمایه گذاری است. برای نصب و راه اندازی توربین‌های تجاری حدود 1400 یورو در کیلووات هزینه سرمایه گذاری می‌شود، در حالی که جهت نصب و راه اندازی این مدل توربین‌ها 1000 یورو در کیلووات یا حتی پایین‌تر را می‌توان سرمایه گذاری کرد و سرمایه گذارانی که در نیروگاه بادی سرمایه گذاری خواهند کرد به جای بازگشت سرمایه در 5 سال ، می‎‌توانند به بازگشت سرمایه طی سه سال بیاندیشند.
اجرای این پروژه با شرکت پرلیت است و مدیریت فنی پروژه نیز با نماینده شرکت اسکای وین آلمان خواهد بود. پژوهشگاه نیرو در این میان نقش تسهیل گر را خواهد داشت و به عنوان تیم تخصصی پروژه را همراهی خواهد کرد.
براساس این گزارش؛ پژوهشگاه نیرو به عنوان بخش دولتی در حقیقت تسهیل‌گر اجرای این پروژه خواهد بود. یکی از آیتم‌های مورد اشاره، در تدوین سند توسعه فناوری، توسعه فناوری توربین های بادی است به نحوی که بتوان هزینه سرمایه گذاری را پایین آورده و روند بازگشت سرمایه را سرعت بخشید. بر این اساس پژوهشگاه نیرو با دو شرکت sky wind آلمان و پرلیت که انتقال تکنولوژی را انجام می دهد، این قرارداد را منعقد نمود. این همکاری‌ها تا جایی که نمونه تجاری ساخته شود ادامه خواهد یافت و پس از پایان پروژه و ساخت نمونه تجاری، کار به بخش خصوصی به عنوان تولید کننده ، سپرده خواهد شد و در حقیقت بخش خصوصی تولید کننده و فروشنده خواهد بود.
شایان ذکر است، پژوهشگاه نیرو با هدف توسعه فناوری توربین‌های بادی در کشور این پروژه را تدوین و دنبال می نماید.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.