چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

پنجمین کنفرانس تخصصی بین المللی فناوری نانو در حوزه برق و انرژی برگزار شد.

پنجمین کنفرانس تخصصی بین المللی فناوری نانو در حوزه برق و انرژی برگزار شد.

پنجمین کنفرانس تخصصی بین المللی فناوری نانو در حوزه برق و انرژی برگزار شد.
27 اردیبهشت 1396 10:31

پنجمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت برق 26 اردیبهشت ماه با حضور محققانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان و هلند برگزار گردید.  در این کنفرانس درخصوص موضوعاتی چون کاربردهای فناوری نانو در حوزه سلول های خورشیدی، کاربردهای فناوری نانو در حوزه تولید برق، کاربردهای فناوری نانو در حوزه انتقال برق و کاربردهای فناوری نانو در حوزه توزیع برق بحث و تبادل نظر گردید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ کنفرانس با سخنرانی و خوشامدگویی دکتر کبیری قائم مقام پژوهشگاه نیرو افتتاح گردید . ایشان با تاکید بر توسعه بهره‌برداری و فناوری نانو و علم مواد در صنایع افزود: یکی از دغدغه‌های ما بهره‌برداری از فناوری نانو در بخش‌های تولید، توزیع و انتقال برق است و تلاش داریم تا با برگزاری این نوع نشست‌ها فرصتی را برای تبادل‌نظر با محققان این حوزه ایجاد کنیم.

قائم‌مقام پژوهشگاه نیرو با اشاره به نقش فناوری نانو در کاهش خسارات صنعت برق، گفت: اگر ما زودتر به سمت فناوری‌های نوین حرکت می‌کردیم، خسارات ناشی از ریزگردها را در خوزستان متحمل نمی‌شدیم.

براساس این گزارش دکتر تقوایی مدیرکل تحقیق و توسعه فناوری شرکت توانیر با اشاره به کاربردهای فناوری نانو در صنایع غذایی، دارویی، آب و محیط زیست، اظهار کرد: اگرچه علم نانو در آغاز حیات خود قرار دارد، ولی در چند سال اخیر امیدهای جدیدی برای دستیابی به مواد با قابلیت بالا ایجاد کرده است.

مدیرکل تحقیق و توسعه شرکت توانیر به بیان کاربردهای نانو در بخش‌های برق و انرژی پرداخت و گفت: این فناوری در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز با کارآیی و خواص بالا، تولید تجهیزات با مقاومت بالا، توسعه بهره‌وری و بهسازی تاسیسات، کاهش تلفات برق، افزایش راندمان تجهیزات و افزایش توان در تولید برق ما را یاری خواهد کرد.

تقوایی، تولید پوشش‌های خاص برای پره‌های توربین، لوله‌های بویلر، کمپرسورها، سیالات، فیلترهای گازی و تصفیه آب و پساب در نیروگاه‌ها را از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن از این فناوری می‌توان در تولید هادی‌ها و کابل‌های انتقال برق بهره برد.

دکتر رضا اسدی‌فرد رئیس کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو از ایجاد شبکه فناوری نانو در صنعت برق خبر داد و گفت: با ایجاد این شبکه میان پژوهشگاه نیرو و ستاد فناوری نانو از تحقیقات فناوری نانو با قابلیت کاربرد در صنعت برق حمایت می‌شود. وی با بیان اینکه فناوری نانو

آمیخته با علم و مهندسی مواد است، افزود: اغلب فناوری‌های نوین ریشه در علم مواد دارد و می‌تواند در صنعت برق کاربرد داشته باشد.

وی با اشاره به نقش پژوهشگاه نیرو در توسعه فناوری نانو در صنعت برق یادآور شد: این پژوهشگاه با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو اقدام به راه‌اندازی شبکه نانو در صنعت برق کرده است.

اسدی‌فرد با اشاره به جزئیات این شبکه، توضیح داد: هر محصول جدیدی که نمونه اولیه آن در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها تولید شود، سایر مراحل تولید آن که قابلیت کاربرد در صنعت برق داشته باشند، از طریق این پژوهشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی تولید پوشش‌های ویژه برای طرح‌های توربین‌ها را از دیگر دستاوردهای محققان در حوزه نانو نام برد و گفت: در دو سال اخیر این پوشش‌ها با فناوری داخلی برای پره‌های توربین تولید شده است.

اسدی‌فرد همچنین از موفقیت‌های محققان کشور برای رفع خردگی تجهیزات و همچنین حفظ قطعات از آسیب‌های ناشی از ریزگرد خبر داد و افزود: همچنین به فناوری نانوسیال‌ها دست یافتیم که در حال حاضر این نانوسیال‌ها در 6 نیروگاه کشور به بهره‌برداری رسیده است.

شایان ذکر است  این کنفرانس از 26 تا 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌باشد و نمایشگاه جانبی کنفرانس نیز برای بازدید علاقمندان این حوزه دایر می باشد.


نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.