پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

انتخاب سازندگان توانمند در عرصه‌های ساخت و تولید اجزای نیروگاه‌های خورشیدی در کشور

نشست مشترک معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه اجرای پروژه کسب و بومی سازی فناوری‌های مربوط به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی برگزار شد.

انتخاب سازندگان توانمند در عرصه‌های ساخت و تولید اجزای نیروگاه‌های خورشیدی در کشور
20 بهمن 1395 11:41
در این نشست که با حضور مهندس فلاحتیان معاون برق و انرژی وزرات نیرو، دکتر صادق‌زاده معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه نیرو، مهندس عظیمی مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی امداد، مهندس میرنژاد مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا برگزار گردید، عزم راسخ وزارت نیرو برای انتقال فناوری ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به کشور و هم‌افزایی وزارت‌خانه‌های صنعت و نیرو برای بومی‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی توسط شرکت‌های ایرانی مطرح گردید.
در این نشست دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو اعلام نمودند : پژوهشگاه نیرو قصد دارد به‌منظور رشد، توسعه و گسترش فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر با رویکرد بومی‌سازی و نهادینه کردن فناوری‌های نامبرده در داخل کشور نسبت به انتخاب سازندگان توانمند در عرصه‌های ساخت و تولید انبوه ماژول‌های فتوولتائیک، اینورترها و کابل‌های مورد نیاز (همگی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات) از طریق برگزاری مناقصه عمومی اقدام کند. تجهیزات مذکور اصلی‌ترین اجزای نیروگاه‌های خورشیدی هستند که با خرید به شکل متمرکز، بستر لازم برای بومی‌سازی تولید آنها فراهم می‌شود.
رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: با اجرای این پروژه پژوهشگاه نیرو به‌دنبال تقویت توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی است و این بهانه‌ای است تا توان داخلی در ساخت اجزای یک نیروگاه خورشیدی ارزیابی و به نمایش گذاشته شود. پژوهشگاه نیرو در قالب خرید یکپارچه تجهیزات در قالب مناقصه به دنبال این است که ظرفیت‌های داخلی را تقویت کند و در حوزه‌هایی هم این ظرفیت وجود ندارد، آن حوزه ها را نیز توسعه دهد. وی بیان داشت: ایجاد یک صنعت مستلزم ایجاد تشکیلات قوی در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) است چرا که فقط داشتن ماشین‌آلات و خط تولید، کشور را به‌ویژه در فضای پرشتاب توسعه فناوری در دنیا، صاحب فناوری نمی‌کند. به همین منظور، پژوهشگاه نیرو تلاش کرده در قالب مناقصه‌ای از توان شرکت‌های داخلی استفاده کند تا در نهایت علاوه بر گسترش خط تولید این امکانات در کشور، ظرفیت تحقیق و توسعه کارآمد در کشور شکل بگیرد. قاضی‌زاده در ادامه از برنامه شرکت توسعه برق و انرژی امداد وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای استفاده گسترده از نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: این شرکت در نظر دارد با توسعه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در آینده ماژول‌های ۵ کیلوواتی برای خانه‌های مددجویان در مقیاس گسترده تامین کند که در این زمینه آمادگی خرید این تجهیزات را از شرکت‌های داخلی دارد. وی در ادامه هدف اصلی این مناقصه را ایجاد توانمندی ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه‌های خورشیدی در کشور عنوان کرد و افزود: اعتبار و نقدینگی لازم، به‌طور کامل پیش‌بینی‌شده، اما گسترش تحقیق و توسعه در کشور یکی از الزامات جدی این پروژه است و شرکت یا شرکت‌های برنده باید به پژوهشگاه اطمینان بدهند که واحد R&D برای بهبود مستمر و انتقال فناوری مرتبط با نیروگاه خورشیدی، فعال است.
در این جلسه رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) اعلام کردند: در این مناقصه ترتیبی داده شده است تا شرکت‌های توانمند بتوانند وارد ساخت فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر شوند و از تسهیلات ویژه مانند ارائه تاییدیه فنی پژوهشگاه نیرو برای بخش‌های مختلفی که از سوی شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود و تضمین ریسک خرید برق به‌وسیله صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی وزارت نیرو بهره مند گردند همچنین پیش‌بینی تضمین خرید تا ۲ برابر ظرفیت فعلی، فراهم کردن مسیر سریع‌تر برای احراز تاییدیه دانش‌بنیانی برای شرکت‌هایی که در این پروژه به محصول می‌رسند، از جمله حمایت‌های دیگر برای شرکت‌کنندگان در این مناقصه است. همچنین برای حمایت از تولید داخل، ایجاد محدودیت و تعرفه‌گذاری برای کالاهای وارداتی مشابه خارجی و امکان استفاده از ظرفیت صدور ضمانت‌نامه و تسهیلات محدود با نرخ ترجیحی صحا برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود. در این نشست هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزرات نیرو با اشاره به تغییر ساختار وزارت نیرو در راستای حمایت حداکثری از توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر گفت: با ایجاد شرایط قانونی، ساختار جدیدی در وزارت نیرو با عنوان سازمان انرژی‌های نو و بهره‌وری انرژی ایران با جایگاه معاونت وزیر بزودی آغاز به کار می‌کند که با این اتفاق حوزه تجدیدپذیر، هم از نظر ساختاری هویت جدیدی پیدا می‌کند و هم به دلیل داشتن زیرساخت قوی، منابع مالی مورد نیاز آن تزریق خواهد شد. وی با اشاره به اقدامات دولت در فرهنگ‌سازی توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: اگر می‌خواهیم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در یک زمان‌بندی مشخص صاحب فناوری شویم باید توانمندی‌ها در مجموعه‌ای به هم‌افزایی برسد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. وی افزود: بنابراین با توجه به ضرورت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو پیش‌قدم شده، در مرحله نخست ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را به‌عنوان پروژه دولتی سرمایه‌گذاری کند تا در آینده با توانمندی شرکت‌های داخلی و بومی‌سازی دانش ساخت، بخش خصوصی هم وارد این حوزه شود. به گفته فلاحتیان وزارت نیرو در تلاش است در قالب این پروژه انتقال فناوری ۱۰۰درصدی به کشور در بخش ساخت نیروگاه‌های فتوولتائیک انجام شود. شایان ذکر است این نشست توسط صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) و با همکاری معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در محل ساختمان معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید.

نظرات ارسال شده

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.