ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402

انتقال فناوری‌های نوین در زمینه آب و نیرو توسط آلمان‌ها در اولویت است

معاون منابع انسانی وزارت نیرو  با تاکید براینکه ایران و آلمان همکاری‌های علمی و پژوهشی در زمینه های آب و نیرو را توسعه می‌دهند گفت: انتقال فناوری‌های نوین توسط آلمان‌ها به عنوان یک اصل در نظر گرفته می‌شود و به عنوان پایه و اساس بیانیه مشترک آتی بین دو کشور در این بخش خواهد بود.

انتقال فناوری‌های نوین در زمینه آب و نیرو توسط آلمان‌ها در اولویت است
19 مهر 1395 03:34

علی‌اکبر مهاجری معاون منابع انسانی وزارت نیرو در حاشیه نشست آلمان که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی پژوهشگاه نیرو گفت: همکاری بین ایران و آلمان در امر پژوهش و تحقیقات نسبتا طولانی است این همکاریها حتی قبل انقلاب نیز وجود داشته است، متاسفانه در سال های گذشته این ارتباط و همکاری ها با وقفه همراه شد اما در دوره پسابرجام جانی تازه گرفته است و هم‌اکنون زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی آلمان با پژوهشگاه نیرو، موسسه تحقیقات آب و موسسه علمی- کاربردی وزارت نیرو در حال فراهم شدن است و این نشست، در راستای دستیابی به تفاهم و همکاری بین مسئولان دو طرف برگزار شد.
مهاجری تاکید کرد: در این جلسه موضوع آب و برق که به عنوان اولویت نخست این وزارتخانه مطرح است و همچنین تحقیقات و آموزش که از سیاست های کلی کشور است، بحث و بررسی شد و قرار است یک گروه از طرف  ایران و آلمان این موضوع را پیگیری نمایند تا به صورت یک کمیته، بررسی دقیق‌تری را انجام دهند. اکنون فرصتی پیش آمده که ما بتوانیم مفاد این بیانه را تقویت کرده و نکات مشخصی را در تفاهم‌نامه ذکر کنیم.

معاون منابع انسانی وزارت نیرو تصریح کرد: حدود 50 طرح بزرگ تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آب و برق است که 40 طرح توسط پژوهشگاه نیرو و 10 طرح درموسسه تحقیقات آب طراحی شده است که مدیریت این طرحها از طریق پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب و دانشگاهها انجام خواهد شد. همچنین ما برای اجرای این طرحها به همکاری و مشارکت خارجی‌ها نیاز داریم و در چند مورد نیز توافق‌های اولیه حاصل شده است.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: تولید، انتقال و توزیع برق و ساخت انواع توربین‌ها، از جمله این طرحها است.
وی اظهار کرد: آلمان‌ها در زمینه آموزش‌های کاربردی موفقیتهای خوبی داشته‌اند و کشوری پیشرو محسوب می‌شوند؛ انتظار می‌رود بتوانند کمک‌های خوبی در این زمینه به ایران داشته باشند.
این مقام مسئول اضافه کرد: بطور نمونه پروژه جامع مدیریت یکپارچه منابع آب در امتداد زاینده رود که بطور مشترک توسط دو کشور تامین اعتبار شده، به عنوان یک نمونه موفق همکاری در نظر گرفته می شود.
وی گفت: در این روابط، انتقال فناوری های نوین توسط آلمان ها به عنوان یک اصل در نظر گرفته می شود و به عنوان پایه و اساس بیانیه مشترک آتی بین دو کشور در این بخش خواهد بود.
قرار بود بیانیه ای مشترک بین وزارت نیروی ایران و وزارت فدرال آموزش و پژوهش جمهوری فدرال آلمان برای همکاری در زمینه‌های موضوعی آب و نیرو به امضای دو طرف برسد که مقرر شد پس از انجام کار کارشناسی بیشتر در هفته‌های آینده امضا شود.

ایران و آلمان همکاری های خود در بخش انرژی های تجدیدپذیر را گسترش می دهند

«گئورگ قره پتیان»معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو  با یادآوری همکاری های مشترک وزارت آموزش و پژوهش جمهوری فدرال آلمان و وزارت نیروی کشورمان، افزود: امروز برخلاف گذشته، فعالیت های علمی محدود به مرزها نیست و تبادلات علمی به عامل توسعه کشورها تبدیل شده است.
به گفته این مقام مسئول، پژوهشگاه نیرو با همین دیدگاه، اداره بین الملل خود را راه اندازی کرده و منافع دوسویه پژوهشی و علمی با کشورهای مختلف را دنبال می کند.

وی اضافه کرد: آلمان ها با توجه به توانمندی های بالای فنی و پژوهشی، سرآمد کشورهای جهان در زمینه برق و انرژی اند و به همین دلیل، توسعه ارتباطات با فعالان پژوهشی این کشور در دستور کار قرار گرفت.

قره پتیان خاطرنشان ساخت: اکنون توسعه همکاری ها با موسسه‌های «ماکس پلانک»، بنیاد تحقیقات آلمان و موسسه تبادلات علمی این کشور، عملیاتی شده است.

قره‌پتیان گفت: تبادلات و توسعه همکاری های علمی و پژوهشی در زمینه نیروگاه های خورشیدی، بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر و همچنین تحقیقات بنیادی بویژه در صنعت برق و برگزاری کارگاه های مشترک آموزشی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآورشد: در چند سال گذشته، این ارتباطات با رکود مواجه شده بود اما با اجرایی شدن برجام، فرصت های خوبی برای توسعه تبادلات علمی پیش آمده و بسیاری کشورها از جمله آلمان ها با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های علمی کشور، علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند.

وی افزود: در این زمینه از توانمندی های دانشگاه های کشور به عنوان مدیر پروژه های وزارت نیرو استفاده خواهد شد.

گفتنی است یک هیات از وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان به ریاست آقای دکتر جورج شوته،معاون( وزیر آموزش و تحقیقات آلمان)، رییس بنیاد تحقیقات آلمان(DFG) و رئیس انجمن ماکس پلانک آلمان(MPG) از پژوهشگاه نیرو بازدید به عمل آوردند. در این نشست به بررسی و تبیین   زمینه‌های همکاری مشترک تحقیقاتی در خصوص آب و انرژی ( انرژی های نو و بهره‌­وری انرژی)  به عنوان موضوعات اولویت دار پرداختند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.