شنبه 08 اردیبهشت 1403

قائم‌ مقام پژوهشگاه نیرو در گفتگوی خبری؛ صنعت برق با اجرای طرح‌های فناوری نانو سرآمد صنعت کشور می‌شود

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو، با بیان اینکه پژوهشگاه نیرو برای افق پنج ساله برنامه‌های اصولی با دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در دستور کار خود قرار داده تا با اجرای برنامه بلندمدت، صنعت برق سرآمد برنامه های تحقیقاتی در کل کشور شود.

قائم‌ مقام پژوهشگاه نیرو در گفتگوی خبری؛ صنعت برق با اجرای طرح‌های فناوری نانو سرآمد صنعت کشور می‌شود
03 شهریور 1395 15:50
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ سیدمحسن مرجانمهر معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در گفتگوی خبری شبکه چهار حضور یافت و در پاسخ به سوال مجری در رابطه به اینکه ما شاهد استفاده از انرژی‌های نو در زمینه سلولهای خورشیدی هستیم و این که این نسل جدید چه ویژگی‌هایی دارد گفت: بحث استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی‌های خورشیدی یک سیر پیشرفت و توسعه را در کشور طی می کند و استفاده از این انرژی‌ها به منظور ارتقای ظرفیت نیروگاهها در برنامه کاری خود قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: با استفاه از انرژی پاک مضاعف براینکه منابع فسیلی را برای نسل های آتی حفاظت می‌کنیم و این در حفظ محیط‌زیست تاثیر بسزایی دارد.
معاون فناوری پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ما فناوری‌های نسل اول را تقریبا پشت سرگذاشتیم اظهار کرد: این فناوریها تجاری سازی شده است به گونه ای که دنیا اکنون به سمت فناوری های نوین با راندمان بالا و هزینه سرمایه گذرای کمتر حرکت می کند.
مرجانمهر در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه آیا استفاده از این فناوری در کشور با وجود دارا بودن نفت و گاز مقرون به صرفه است یا نه؟ افزود: پیش بینی ما این است که با توجه به مباحث مطرح شده در زمینه رقابت پذیری بکارگیری انرژی تجدیدپذیر با مولد سوخت‌های فسیلی ظرف 5 تا 10 سال آینده نیروگاههای تجدیدپذیر را بتوانیم با صرفه اقتصادی وارد بازار کسب و کار کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که ما در حوزه فناوری های مرتبط انرژی به ویژه برق، هم صادرکننده تکنولوژی و هم سخت افزاری هستیم این موضوع تا چه حدی می تواند به توسعه کشور کمک کند؟ گفت: با توجه به اینکه 75 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به وزارت نیرو و بخشی به صنعت برق می گردد بنابراین از طریق صنعت برق می تواینم در راستای اقتصاد مقاومتی و خلق ارزش و آفرینی ثروت داشته باشیم. چرا که رسیدن به این فناوری ما را به جرگه تولیدکنندگان فناوری هدایت خواهد کرد. به طوری که در بازارهای آتی حتما بازار اقتصادی فناور در منطقه خاورمیانه دارای شدت انرژی و تبدیل به انژری الکتریکی خواهیم بود. در همین راستا پژوهشگاه نیرو با دانشگاه‌ها تفاهم نامه همکاری امضا کرده همچنین برای شرکتهای اقماری برنامه مدونی را طراحی نموده است تا جاییکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری طرح‌های فناوری با وزیر نیرو رونمایی شد و این طرحها را با تغییر رویکرد، برنامه توسعه فناوری درون‌زا ، طرحهای پژوهشی را برای دانشگاه‌ها طراحی کردیم تا آنها را به سمت تجاری‌سازی حرکت دهیم.
وی ادامه داد: محققان و پژوهشگران می تواند با مراجعه به مراکز توسعه فناوری گروه پژوهشی، پژوهشگاه نیرو و یا از طریق معاونت پژوهشی دانشگاهها و شرکتهای دانش بینان طرحهای خود را جهت همکاری ارائه نمایند. همچین پژوهشگاه نیرو به منظور حمایت از محققان و پژوهشگران آزمایشگاه مرجع را به منظور ارائه گواهینامه راه اندازی می کند تا به شرکتها گواهینامه استاندارد صادر کند.
مرجانمهر تاکید کرد: پژوهشگاه نیرو برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار خود قرار داده است و پیش بینی می شود سال آینده برخی از محصولاتی که با همکاری شرکتهای دانش بنیان موجود است در صنعت برق عرضه شود به مرحله تجاری‌سازی برساند. همچنین برای افق پنج ساله کارها و زیرساخت‌های اصولی با دانشگاهها داریم تا با اجرای برنامه بلندمدت، صنعت برق سرآمد برنامه های تحقیقاتی در کل کشور شود. پژوهشگاه نیرو متولی اجرای این سیاستها است و از دانشگاهیان و شرکتهای دانش بینان حمایت می کند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.